Jump to content

Min første jaktrifle - innspill og tips ønskes


torevange

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal ha meg min første jaktrifle og begynner nå den spennende prosessen frem til å finne et våpen som kan fungere godt for meg.

 

Litt om meg (usikker på hvor mye som er relevant, men jeg kjører på):

Jeg er to meter høy, venstrehendt, med dominerende venstre øye. Fine ting, men utvalget i links er betydelig mindre enn for dere "normale" mennesker. Jeg var på elgjakt i fjor med lånt våpen (eldre 308WIN) og det var en staselig opplevelse. Jeg erfarte også viktigheten av å ha lademekanismen på rett side i en situasjon som heldigvis kun ble et stressmoment for meg - og ingen belastning på dyr eller andre. Så, i stedet for at jeg overtok den riflen skal jeg finne en egen rifle.

 

Jeg lar utstyrsfantasten boltre seg på andre felter og ønsker et rimelig våpen som holder lenge. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg et budsjett på 5-10 000 kroner, nytt eller brukt.

 

Tanker om kaliber

Jeg har fått anbefalt 6,5-55 av et par av bygdas drevne skyttere. Men - inntil våpensøknaden er levert holder jeg vinduet åpent for andre kaliber, altså 30-06 og 308WIN.

 

Demper eller ikke

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha demper. I jaktsammenheng tåler jeg fint et smell eller to, og på bane brukes hørselvern. Jeg ser derfor ingen vits i å bruke deler av et begrenset budsjett på dette.

 

Foreløpige funn

Savage har en veldig rimelig links-rifle, som flere har nevnt her inne. Jeg er pittelitt skeptisk til en så rimelig variant. Jeg ser også at Jaktdepotet har en Howa Hogue i en pakke til rundt 10 000 kroner (11 500 ink demper) som kanskje virker mer aktuell, men jeg vet ikke om denne kommer som links.

 

Jeg har trålt gjennom butikkenes brukte våpen uten å finne noe som helst tilpasset oss på venstresiden, jeg har et auto-søk på finn som også gir inkelte treff, men jeg synes det vanskelig å vurdere de enkelte riflene opp mot hverandre siden jeg er rimelig grønn på området.

 

Jeg håper derfor på velmente råd for å finne ut hva jeg skal dra på tur med i flott nordlandsk natur til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke store utvalget i ny links til rimelig pris, dessverre, men Howa er et kurant valg om du får den i links. Linksvåpen koster for øvrig gjerne litt mer enn høyrerifler. Siktene i pakker er gjerne heller ikke av de heftigste, men funker til det meste.

 

På bruktmarkedet har jeg sett at de fleste er i .30-06. Ellers er det jo nærmest samme hva en velger av de "tre store". Ville unngått andre kalibere med tanke på tilgjengelighet og pris på ammunisjon om du ikke skal lade selv. Det er andre interessante og gode kalibere og, selvsagt, men de "tre store" er enklest å forholde seg til for nybegynnere.

 

Jeg endte selv opp med ny Browning X-bolt i .308. Den går nok over budsjett som ny, 12 - 13 000,- for rent våpen, men om du kommer over brukt, se på den. God ergonomi og presis som fy uten modifikasjoner. Fint design og. Ferdig gjenget fra fabrikk om du vurderer demper senere. :-)

 

Tikka T3 og Schultz@Larsen er to andre, gode, alternativer på bruktmarkedet.

 

Og unngå fristelsen ved å kjøpe høyrerifle! Men det virker jo som om du allerede er klar på at det er links som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Demper eller ikke

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha demper. I jaktsammenheng tåler jeg fint et smell eller to, og på bane brukes hørselvern. Jeg ser derfor ingen vits i å bruke deler av et begrenset budsjett på dette.

 

Her er jeg ikke i nærheten av å være enig med deg. Hørselen er ikke skrudd sammen på en slik måte at den tåler et gitt antall skudd før Mr Tinitus kommer med brask og bram. Et smell kan være nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må være et av de beste tilbudene man kan finne på Finn for tiden. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... rough=true" target="_blank

JEG KJENNER IKKE SELGER.

Har selv nevnte børse i links, bare 6,5. En veldig bra børse, med pipeskiftemulighet. Fantastisk avtrekk og utrolig smud sluttstykkegange. Presisjonen er udiskutabel. En real klassiker. Bannet lavt for meg selv da jeg så denne pakken og visste hva jeg hadde betalt.

Er selv 198, synes stokken er litt kort, men var bestemt på å sette på GRS, så det var uinteressant for meg. Du kan sette på en passende kolbekappe, feks 1" Limbsaver eller noe mer klassisk.

Kikkerten er flere hakk over mye billig ræl og en topp allroundkikkert. Demperen er jo og topp, den er lettsolgt om du absolutt vil føkke opp hørselen din :wink:

 

308 er et topp kaliber, du kan med tiden kjøpe et løp i 243 eller 22-250 og ha til all jakt du kan tenke deg i Norge.

 

Mine to cent

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har tittet litt på den der.

 

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke ønsket en demper handler egentlig mest om at de færreste har det her, og tilsynelatende blir det sett noe ned på. Det nærmeste jeg har kommet noe reell argumentasjon er at det er gunstig at resten av jaktlaget hører at skuddet blir avfyrt, men jakt radioen burde dekke det behovet der.

 

Jeg tar kontakt med selger, så får jeg se an budsjettet fremover. Det er billigere å kjøpe en rifle jeg kan ha i "evig" tid enn å kjøpe noe jeg ender opp med å ønske å bytte ut.

 

Hva koster et 22-250 løp (og beklager dette muligens tåpelige spørsmålet) og betyr det da at jeg kan bruke et annet kaliber, altså salong med nytt løp?

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale denne tråden om du vil lese deg opp på S&L.

viewtopic.php?f=14&t=27970&start=0

På en pipebyttebørse uansett merke så skrur man ut pipen i et kaliber og setter inn ny pipe i nytt kaliber.

De forskjellige produsentene har forskjellige kalibre du kan velge mellom. Det som er verdt å merke seg er at det vil være nødvendig å bytte sluttstykke i tillegg til pipe når man veksler mellom noen typer kaliber. Dette henger mye sammen med diameter på hylsen.

I tilfellet S&L i 308, så mener jeg å huske at du har mellom 10 og 12 kaliber å bytte mellom uten å bytte sluttstykke. Fra kaliber 243 til 9,3X62

En ny pipe koster ca 4990 (http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2886)

Men her er kjøpskammeret og Finn din venn.

Piper teller heller ikke inn i børsegarderoben.

S&L har ikke salongkaliber. (22-250 er IKKE salongkaliber)

Link to comment
Share on other sites

Ang demper.

Det er flere svært gode argumenter FOR demper.

Lydreduksjon, rekylreduksjon og munningsflammereduksjon. Alle disse går på økt skyteopplevelse. Skyter en med demper har en også bedre mulighet for å høre kuleinnslaget i viltet. Hørselen din har veldig godt av demper. I mine øyne er det å skyte med støyreduksjon (demper, hørselvern eller begge) likestilt med hjelm på byggeplass/sykkeltur, sikerhetsbelte i bil eller andre HMS-tiltak en gjør i jobb eller privat sammenheng. De som velger å se ned på slik bruk har sitt å stri med. Vi lever i 2015, får være måte på gubbevelde. Som du selv nevner: jaktradioen er kommet for å bli (i de fleste jaktlag).

Det at noen velger demper vekk av estetiske eller vektmessige grunner får bli deres sak. Velger man en god demper og trener med denne, så er det det man er vant til i jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må være et av de beste tilbudene man kan finne på Finn for tiden. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... rough=true" target="_blank" target="_blank

 

Dette er ikke mye å gruble over! Her får du en flott rifle, et veldig godt sikte, attpåtil i QR-montasje, samt demper... Tryggere kjøp får du knapt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter links, og det våpenet som det blir linket til er et godt tilbud. Og et tips kan du få. Ikke kjøp Savage, eller andre "billigmerker. Jeg har kastet vekk ganske mange tusen på børsemakerjobb på halvgode børser. Mye mer en det en ny Shultz & Larsen kostet. Dersom du absolutt skall kaste kroner etter slike ting, prøv å få tak i en links Zastava. I tillegg bør du forlenge kolben til at den passer deg. 10 mm mattsvarte avstandstykker ser ikke så halvgalt ut.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk triste nyheter i går. Nevnte SL-rifle er sendt tilbake dit den var på service fordi den klikker ved avfyring av skudd. Prøvde å si til selger at jeg tok den når den kom tilbake, men jeg har ikke fått svar ennå.

 

Jeg kom over en Lakelander 393, 30-06 med kkc-stokk (hva er fordelene med denne?)

 

Fra annonsen:

Pen lakelander 393 kal 30-06 selges. Nytt løp høsten 14. Selges med kkc stokk (pen org stokk medfølger), kahles helia 1,5-6x42 med lys og en SL tmd 55 demper.

 

Har også fått en pm med tilbud om å kjøpe en til la t3 varmint 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det kan bli feil med en Kongsberg 393, en kompis har en i 6,5 med KKC stokk, har skutt litt med den, og virker på meg som ei solid børse, det eneste er at viss du har store never, så er ikke KKC stokken noe for deg... jeg måtte ha GRS da den er litt kraftigere i grepet/ passer større never, men dette er bare min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Er vel mye godord om 393 ute og går. Ujålete men med topp presisjon. God sluttstykkegange og avtrekk.

Man kan med enkle midler bruke den som pipebyttebørse. Finnes en bra tråd her inne om den.

Billige piper er også å få kjøpt om jeg ikke tar feil. Vet det har vært skrevet endel rundt avtrekkerbøyle i plast som sprekker ol. Kan lett skaffes i metall har jeg lest. Er visst også ganske kilen på tiltrekkingsmomentet. Fort å skvise treverket.

 

Ang. KKC. Jeg testet både den og GRS før jeg handlet. Landet også på GRS. Hadde også hørt at KKC er for små hender og GRS for lengre klyper. Det som ble avgjørende for meg var vinkelen i pistolgrepet. Likte bedre hvordan venstrehanda falt på plass i GRS-stokken. Synes også at det er enklere med trykknapper enn unbrako når en skal justere.

 

Om jeg skulle satt fingen på noe med denne pakka så måtte det være valg av demper. Redd en slik stor demper vil virke i overkant klumpete og tung i jaktsituasjon. Særlig for en ny jeger. Ø 55 demper skulle ikke være nødvendig på 30-06. Ville valgt noe mer hendig. (..... og ikke så infernalsk sctøgg)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er rifle i boks. Jeg endte opp med en Sako M75 i 6,5, med Leupold VX1 og en A-Tec MM4 demper.

 

Pittelitt over det jeg opprinnelig tenkte å bruke, men sånn ble det nå bare. Ingen overraskelser der.

 

Takk til alle som bidro i tråden. Nå skal jeg bruke sommeren på det optimale haglekjøpet - og tid på banen med rifle for å bli godt kjent med denne før jakta. Stas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...