Jump to content

Federal fusion i 308. 165 vs 180 grain.


Sakoo

Recommended Posts

Hadde sjølv samme dilemma i fjor. Anbefala deg å kjøpe ei eske av kvar og så ser du kva slags kulevekt som børsa samla best med. I mi Tikka T3 Lite SS samla 165gr vesentlig bedre enn 180gr og då vart det den. Ingen forskjell i rekyl på desse to.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt sagt om Fusion at det er noe bløt, eller myk. Jeg har aldri brukt den og vet ikke, men det er en veldig popular patron. Jeg kan tenke meg at den aller best fungerer på rådyr og hjort, men som sagt, jeg har intet erfaringsgrunnlag for å hevde så mye om den.

Jørund Lien testet Winchester Power Max Bonded, hvor han mente den var godt egnet til hjort, men kanskje ikke til de store elgene. Jeg vil tro at disse to patronene er ganske sammenlignbare. Om du ikke lader selv, kan det anbefales å bruke Federal Trophy Bonded Tip, gjerne i 165 eller i 180grs. Det er en meget god patron. Men det er nok her på Kammeret de med langt større erfaring enn meg når det gjelder spesielt elg, her blir det lite elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

En 165 grains bonda kule, som fusion er, er mer enn nok til å få hvilken som helst elg i Norge i bakken, med stil og bravur. Hensiktsmessig kompromiss mellom kulebane og effekt i dyret. Jeg hadde ikke lurt et sekund på at begge to gjør susen, og vel så det. De fleste elg har nok blitt felt med kuler av langt lavere kvalitet.

 

I tester har de vist rimelig høye hastigheter også i kronograf. Hadde jeg ikke lada selv, hadde jeg brukt en av dem. :)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...