Jump to content

Fart oppgitt i Quickload vs reell fart (6xc a-max)


kimjorgen

Recommended Posts

Har etter det jeg kan se oppgitt alle riktige data i QL, den sier 860ms.

Skjøt i kronograf idag, den viste 925ms (som ifølge ql ligger langt på rød skala)

 

Kaliberet er 6xc, med 105gr a-max.

34gr, N135, col 66mm.

 

Iflg QL var dette godt innenfor maks, lada derfor opp en ladestige tidligere en dag, men begynte å få trykktegn på 35gr, så gikk derfor tilbake til 34gr ved skyting idag.

 

Jeg skjøt desverre bare 1 skudd i kronografen, men synes avviket i forhold til QL var overraskende stort.

 

Kan man stole på oppgitt trykk/fart i QL, eller bør man tro mere på kronografen?

Link to comment
Share on other sites

Hei, når det gjelder kronografen stoler du på denne, og har den gitt forventede hastigheter tidligere?

Hvilken type kronograf er det du bruker?

Når jeg sjekker ladningen i v3.8 av QL får jeg 876m/s. Da er Shot start pressure 3626 psi.

Hvlken versjon bruker du siden hastigheten varierer fra 860-876m/s? (pipelengden er jo ukjent)

Har du målt hylsevolum med H2O, og sjekket de andre dataene du legger inn?

Vithavouri er ikke kjent for å ha de jevneste lot'ene så det kan også ligge noe her.

Min datafil har følgende data for VV135:

"Vihtavuori N135 ","3590","1.2400","1.570","0.5750","1.8300","0.502","1.9628","0.834","","","","","","","","","","","VVN135.jpg",""

Det kan være mange andre ting som spiller inn, men jeg ville ha startet med dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan man stole på oppgitt trykk/fart i QL, eller bør man tro mere på kronografen?

 

Et skudd er desverre for lite til å kunne luke ut feilkilder med målingen din. Men jeg stoler mer på faktiske målinger enn simuleringer, i alle sammenhenger, alle dager i uken.

Link to comment
Share on other sites

105gn kule og 34gn N135 krutt hørtes ikke optimalt ut. Ser man på hastighetene og ladevedataene til Lapua så tror jeg QL har mer rett. Høyeste hastighet der er 895m/s med 36,6gn N550.

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-xc.html

 

 

Ja jeg har også tenkt i de baner. Vet det ikke er optimalt med n135, men har flere kilo av det, og tenkte å prøve det før jeg evt bytter til noe annet.

 

Tenkte slike hastigheter var rimelig umulig med n135, derfor jeg stussa så veldig på det.

Link to comment
Share on other sites

Gikk ned 1gr på kruttmengden, fortsatt trykktegn. (dette skal ifølge QL såvidt være på lilla skala)

 

Noen her med QL som orker å legge inn data, for å verifisere at jeg ikke har gjort noe riv rav ruskende galt?

 

pipelengde, 60cm

twist, 1-8

col, 64mm

krutt, 34gr vv n-135

kule, 105gr a-max

 

Med dette, skulle jeg som sagt såvidt vært over gul skala, 3799bar, og 860ms

Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori lister N 135 kun til 52 gr V Max i tabellen. Til tyngre kuler er det N 150/ 550/540/160. Slik jeg tyder dette er N 135 et relativt uegnet krutt for 105 gr kuler da data for disse kun er oppgitt med N 540/ 550/ 160.

QL regner jo ut trykk og hastighet, men sier ikke noe om egnethet og her gir jo ladetabellen en sterk indikasjon på at dette ikke er en anbefalt kombinasjon. Spørsmålet er om QL ikke makter å gi brukbare data ved slike forhold. Det advares jo også sterkt mot å bruke QL (fra QL selv) som ladetabell, noe som dette tilfellet kanskje er en god indikasjon på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mistanke om at noen lot.nr med N-135 er betydelig hissigere enn andre. Jeg ladet noen 223 Rem. patroner med N-135, og fikk overraskende høy hastighet på kronografen.:

 

Kule: norma Oryx 55 gr.

Hylse: nny Partizan

Hette: cci SR

Krutt: N-135 vihtavuori

Kruttvekt: 23 gr.

 

Hastighet 5 skudd serie:

943 m/s

941 m/s

939 m/s

941 m/s

950 m/s

 

Skutt i en pipe på 60 cm. Disse hastighetene er ca 100 m/s raskere enn hva jeg hadde regnet med på denne startladningen. Jeg ble også usikker på påliteligheten til kronografen min. Men jeg tror ikke det er feil på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...