Jump to content

Ny DIY jaktfelt-stokk til Sauer 200STR


Tolvsju

Recommended Posts

Tenkte jeg ville dele resultatet av det siste prosjektet.

 

Jeg tok utgangspunkt i en brukt Sauer 200STR - særlig bedre presisjonsrifle kan du vanskelig finne. Kanskje heller ikke tyngre.

 

Derfor ville jeg lage egen stokk. Originalen veier 2 kg. Denne veier 1 kg. I tillegg er løpet dreid ned og kortet litt for å spare 600 gram til.

Ferdig våpen er 4,5 kg, med kikkert.

Kolben har lav kjernelinje - rekylen går rett bak i skulderen, og bolten opereres uten å flytte ansiktet.

 

 

Har et par bilder underveis for de som bryr seg;

normal_IMG_0754.JPG

Her "negativen" som skjeftet skal støpes rundt, som gir plass til låskasse, magasinbrønn og avtrekksmekanisme.

 

normal_IMG_0758.JPG

Her er pluggen satt inn i beddeblokken, og plassert i formen (fortsatt åpen i front)

 

normal_IMG_0789.JPG

Og her er råstøpet ferdig.

 

Resten er formet med skumplater, glassfiber og epoxy.

Etter endelig formgivning limte jeg på en "hud" av et lag glassfibervev med epoxy. Deretter trengtes kun litt pussing før finishen var god nok for lakkering med relativt grovstrukturert lakk.

 

Løpet er dreid ned, og kolben er lakkert av Rafdal.

 

Ferdig er den slik:

 

normal_Stokk1.JPG

normal_Stokk2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Forstår eg det rett når støypinga av stokken ikkje foregår lagvis, men at du heller ein miks av glassfibertrådar og epoxy ned i forma, og deretter pussar/freser/formar naudsynte justeringar før du legg eit siste lag av glassfiberduk med epoxy?

Interessant å sjå forskjellige framgangsmåtar, då eg ikkje har fantasi til å kome på slikt sjølv :D

Kva nyttar du som sleppmiddel i forma? Nyttar du noko fyllstoff i deler av stokken? Det såg ut som ein veldig grei prosess, kva er det hemmelege trikset?

Link to comment
Share on other sites

Når forma var ferdig - og sprøytet med mould protector som slippmiddel (det stod en flaske i hylla:-) støpte jeg 3-4 lag med glassfiberduk ned i forma. dermed fikk jeg en sterk sammenhengende "ryggrad" eller et skall, som tar rekylkreftene, og sikrer et stivt skjefte.

Hulrom ble i best mulig grad fylt med biter av skumplastplater og epoxy.

Link to comment
Share on other sites

På bildet ser det ut som om du har brukt skum under beddeblokka og et glassfiberskall på yttersiden av det hele.

Blir dette stivt nok til at du ikke komprimere ned beddeblokka når du trekker til låsekasseskruene?

 

Ikke noe komprimerbart rundt skruene! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...