Jump to content

Oljebehandling av stokk


Per Edvin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal behandle stokken på noen av våpene mine.

Har kjøpt Rå Linolje og kokt Linolje samt terpentin.

Hva bruker dere?

Noen sier att det er best med rå Linolje andre sier kokt Linolje blandet med terpentin.

Og va er blandings forholdet med kokt Linolje og terpentin.

Skal gjøre dette på blantannet en Blaser Lux drilling og en F3

Begrunn gjerne for og mot, og hva forskjellen er på rå og kokt som er blandet

På forhand takk

Hilsen

Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Glem kokt linolje.

Begynn med rå linolje blandet med ca 1/3 terpentin, smør på, vent, smør på osv osv osv.

Gå gradvis mot bare rå linolje.

Våtslip med rå linolje og 600 papir til slutt.

Gni over med mere rå linolje.

Ha på mere rå linolje ved behov.

Hvor lenge dette tar og hvor mange påføriger du trenger er avhengis av treverket og hvor fint du vil ha det.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

For forvirringens skyld nevner jeg Raudnakkes bruk av kokt linolje + terpentin her: "The Piirka Makeover" (eller "Hvordan sminke en gris...")

 

Jeg ser meget lang tørketid fremheves som et argument mot rå linolje i denne tråden: Linolje - erfaringer med ulike typer?

Reinhard anbefaler i samme tråd å ligge unna linolje i alle former til fordel for tungolje: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=156302#p156302

 

Etter jeg greide å velte flasken med olje jeg kjøpte av Raudnakke brukte jeg kokt linolje + terpentin (2:1) farget med alkannarot i omtrent halvparten av dette prosjektet: Amatøroppussing, Merkel 210.

Har stadig dårlig samvittighet for at børsa fremdeles ikke har fått siste finish, men oljeblandingen gav absolutt levelige resultater.

 

Bare så det er nevnt: Jeg har ikke noen personlig erfaring med bruk av rå linolje. Jeg har hørt at det skal være bedre med kokt og har erfart at det fungerer. That's it.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg har erfaring med både rå og kokt linolje på børsestokker så tenkte jeg å dele den her.

Hvis man er tilhenger av at det lukter sardin i olje av geværet så bruker en rå linolje.

Hvis en ikke er tilhenger av det foran nevnte så bruker man kokt linolje.

Bland inn terpentin i de første strøkene for å få oljen til å trekke godt inn i treverket.

Når en har fått metning av kokt linolje så avslutter man med dansk olje til forsegling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å bruke rå linolje først fordi den ikke størkner, men trenger inn i treverket. Når jeg har fått nok olje inn i treverket avslutter jeg med kokt linolje og til slutt en herdende olje, f.eks tung olje.

Ulempen med ren linolje er at den ikke blir så vanntett som en herdende olje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte linolje på en stokk, men det luktet for mye til at det var behagelig.

Nå har jeg brukt "ccl gunstock master finishing set" som inneholder alt for å fåden tradisjonelle engelske overflaten med enflott fremhevelse av treets karakter. Settet inneholder redroots oil og herdeolje, lakkfjerner ,farge eller beis for de som ønsker å friske opp den, porefyller for at overflaten skal bli helt glatt ,polermiddel(olje) og til slutt voks til å gi et beskyttende lag ogen flott overflate. Ingrediensene sies å være de samme som de fant opp formange mange år siden. <<

Det er flere som leverer det.Jeg kjøpte mitt hos Magne Landrø.Man kan kjøpe bare deler av settet også. Mener at Rafdal har brukt deler av dette settet

Link to comment
Share on other sites

Linolje er herdene, men herder for langsomt og blir for bløt i overflaten. Den er mindre vannbestandig enn hardere oljer.

Bruk en olje på tung olje basis, eller tilsvarende.

Den som nevnes i innlegget over er et godt alternativ, Danish oil er et annet. Knivmakere har ofte gode produkter også.

Link to comment
Share on other sites

Undrer på hvorfor noen ønsker (eller mener), at en oljebehandlet overflate skal ha et tettesjikt utover olje. Eks. produkt med herder i? Jeg kjenner ikke alle disse produktene, men de jeg har vært i kontakt med og de brosjyrer jeg har lest om dette, så er det mer eller mindre lakk i produktet, eller en type som får samme tetthet. Helt, eller delvis diffusjonstett! Da kan dere spare dere for mye arbeid og kun bruke en (av mange) lakktype. Lakk herder og er diffusjonstett! Men lakk slites og en må ”år om annet” pusse ned og gjenta prosessen. På jaktvåpen er også faren stor for, at vann kan trenge inn mellom metall og treverk og fukte opp treverket under lakken, med flere uønskede konsekvenser.

 

Det er flere grunner til å bruke olje. Poenget med olje, er flere. En ting er fargespill, som holder tilnærmet evig (med overflaterens og mer olje). Et treverk som er mettet med olje, vil aldri trekke vann. Og det er stabilt, selv etter dager med regnvær. Det er en herdeeffekt i kokt linolje også, men den blir aldri diffusjonstett, så treverket ”puster”.

 

Overflaten på oljebehandlet ”hardtre” som bl.a. Valnøtt, er ganske solid og ikke mykt. Brukte i mange år to hagler, hvor jeg fjernet lakken og erstattet med linolje, uten at jeg fikk stygge merker. Samme med en riflestokk, som jeg brukte noen år. Men den ble brukt mest på skytebanen, så kanskje ikke helt relevant. Jeg har også brukt dette på 3 revolverskjefter (S&W), med strålende resultat. En ble det skutt over 90 tusen skudd med og jeg ”tørrtrente” trolig 3 – 4 ganger så mye med den. Skjeftet var like flott da jeg solgte den, noe som også ble bemerket av flere som så den. Jeg bruker også linolje på knivskaft, med div. typer treverk.

 

Jeg har forsøkt et annerkjent amerikansk produkt (med en kombinasjon av olje og lakk), som herder og synes det blir som å bruke lakk. Overflaten blir gradvis styggere og mattere, etter en del bruk. (Brukte det bl.a. på to andre hagler, med oppbygde kolber og på 2 -3 knivskaft.) Tror ikke jeg gidder å forsøke flere. Har elles noe erfaring fra maling-/lakk- og oljebehandling på treverk, likevel ingen spesialist.

 

Men jeg tror mange ønsker en ”quick fix” og ikke tar seg tid til å gjøre jobben ordentlig.

 

Det er mange år siden jeg pusset ned treverk til våpen, så alle detaljer husker jeg ikke, bl.a. blandingsforhold på terpentin og rå linolje, samt graderinger på sandpapir. Har trolig oppskriften et sted, men har ikke leitet etter den.

 

Etter nedpussing (og eventuelt ombygging) og med gradvis finere sandpapir, danner grunnlaget for sluttproduktet. Nettskjæringen er et eget kapittel. Men all lakk, må fjernes her også. Jeg brukte først lakkfjerner (og noe skrape, samt en stålbørste), så nettskjæringsverktøy.

 

Så begynner ”vannbeising” (minst 7 – 8 ganger), til alle trefibere slutter å ”reise seg”, etter fukting av overflatene. Mener det meste av vannbeisingen foregikk med 600 papir, men at de to siste omgangene ble foretatt med 800 papir. (Viktig å pusse med trefibrene) Så frisket jeg opp nettskjæringen. Deretter beising med ”Herdins” valnøtt beis. Den trenger langt nok inn i treverket. (Men en kan selvfølgelig bruke narvsverte) Er jobben med vannbeisingen gjort tilfredsstillende, skal det ikke vare behov for å pusse etter fargebeising. Etter all fukting av treverket, er det en fordel å la treverket tørke lenge i roms temperatur, før en begynner med olje. All tilført fukt skal ut, ikke bare den som er i overflaten.

 

Så begynte jeg med rå linolje (usikker på blandingsforholdet, muligens 2 deler linolje og en del terpentin), mettet treverket godt og lot det tørke. Når overflaten så tørr ut, påførte jeg mer gjentatte ganger. Når tørkeprosessen tok ca 24 timer, gikk jeg over til kokt linolje. Og fortsatte med gjentatte strøk, til alt treverk var mettet. Stoppet når tørkeprosessen tok ca 3 - 4 døgn. Gnei/polerte så over med en fille (tror jeg brukte bomull) og overflaten ble så glatt at voksing var helt unødig. Det er slik jeg husker prosessen og resultatet ble nydelig og holdbart. Kokt linolje, blandet med treverkets lukt, var også nydelig. :) Etter min mening (og de jeg ”i sin tid” fikk råd av), er linolje fremdeles like bra som noe annet av olje, men mye billigere.

 

Men skal jeg gjøre dette igjen, er det en del jeg må sjekke opp.

Link to comment
Share on other sites

Olje er jo flott,men å bruke bare olje på treverk som er porøst er en tålmodighetsprøve som jeg ikke består, men til hardt tettvokst treverk er det flott.

I dette ccl settet jeg beskrev over er det poretetter og jeg mistenker at det er en ller annen skjellakk oppløst i en væske som tørker rimeli fort.

Etter mitt enkle syn får manen flott overflate som lar seg farge/beis som følger med settet.Treverket får en fin, klar dybde og man kan faktisk velge hvor mye glans man skal ha alt etter hvor mye polering man ønsker.Som dere ser er jegblitt fan av dette ccl gunstock finshing settet etter års leting.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei jeg begynne på å vaske godt med rødsprit først og så et fint sandpapir der det er merker etter slitasje. 

Bruke en messing børste i nettskjæringen med litt terpentin til det ser bra ut. 

Nest dag rålinolje 1d olje 3d terpentin smøre vått i vått i en formidag. 

Neste dag oljeblandimg 1 til 2 smøre på med klut tynne lag og gnir og masserer olje in i stokken gjør det samme i 3 dager. Så venter jeg en uke før jeg begynner med kokte linolje blanding 1 - 1/2 terpentin. 

Bruker file og 600smergel vått papir 3 hver dag til åver flaten er glatt og fin så lar den stå 14 dager å godtgjøres i varmt rom. Se over at alt ser bra ut å tørre overflate før en stryker med danesolje til slutt. 

Da blir det veldig bra har brukt dette i 45 år. 

Lykke til og bruk god tid. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...