Jump to content

winchester M70 XTR 243win verdi.


janmkveum

Recommended Posts

Hei. Jeg har fått et tilbud på en 77mod winchester m70 243win med tykk pipe av en kammerat men lurer litt på hva de er verdt. Den er stått mange år i en hylle og ikke blitt brukt så den er meget fin og se på. Den er kappet på ca 50cm. Den er lik den som jeg linker til bare at den har tykkere pipe.http://media.liveauctiongroup.net/i/102 ... EF58F1D790

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det var vist ikke den store verdien skjønner jeg. Han har sagt han skal ha 5000kr for den. Det at det er et ukurant kaliber gjør ingenting siden det er 243 jeg skal ha. Kjenner ikke til winchester i hele tatt men får inntrykk av at det er ei god rifle med god mekanikk.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg kan se av bildet, om rifla han selger er helt lik utenom at den har en tykkere pipe, så er det snakk om en post 64 Winchester m70.

Det er ei god rifle med god sikring og avtrekk, selv om jeg foretrekker pre 64 kassa.

Jeg har selv ei lang post 64 kasse som jeg har bygd en 6.5-06 på som jeg er meget godt fornøyd med.

 

Dersom det er ei rifle i 243win du er ute etter, så synes jeg det er greit å betale 4000 kr for den, men jeg synes 5000 kr er i meste laget.

Spesielt med tanke på hva som er til salgs av 243win rifler på finn.no nå.

 

Har du prøveskutt rifla?

Dersom presisjonen ikke er all verden, så er ikke rifla verdt mye.

Link to comment
Share on other sites

Pre og post er forskjellen på kasse og sluttstykke eller er jeg på jordet nå? Jeg kjenner selger godt og han har skrevet opp alle testdata som hastigheter og samlinger. Den samler på +- 11mm på de fleste kuletyper i lave og høye hastigheter så presisjonen er god. Jeg skal også låne den i morgen og testskyte noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

M70 XTR er en såkalt push feed mekanisme (samme som Remington).

I utgangspunktet var det ingenting i veien med mekanismen som sådan.

 

Imidlertid raste salgstallene, og Winchester gjenninførte etter hvert M70 med kontrollert mating/lang mauserutdrager som M70 Classic i forskjellige varianter.

Økonomisk var M70 XTR med andre ord et lite vellykket mellomspill.

Av den grunn er de ikke de mest populære på bruktmarkedet.

Winchester fans vil helst ikke snakke om XTR, men som jaktvåpen fungerer de til det de er tiltenkt.

 

(med forbehold om hukommelsessvikt.... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Det er også verdt å merke seg at en del av disse børsene er bygd på en lang kasse, med innkortet magasin. Men uansett er det en meget bra børse, som regel med topp avtrekk og presisjon. Du bør nok prute minst en 1000-lapp på prisen. (det går nermest 13 på dusinet av disse.) Da får du mye børse for pengene. :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar folkens.

Har i dag lånt den for prøve den og norma fabrikkammo likte den dårlig men det viste jeg fra før.(4-6cm spredning på 110m)

Fikk inntrykk av at alt det mekaniske er meget god kvalitet og den har jo et deilig avtrekk til å være originalt.

Får liksom en "vil ha" følelse av den.

Link to comment
Share on other sites

"Vil ha" følelse skal man gjerne lytte til, men jeg blir skeptisk når den samler Norma fabrikkammo så dårlig.

Jeg vet at enkelte 243win rifler er veldig sære på ammo, men du burde virkelig teste rifla med noe annet for å se om du kan få den til å gå bra med en kule du ønsker å bruke på jakt før du kjøper den.

4-6 cm spredning er absolutt ikke bra nok i en 243 win og dens bruksområde etter min mening.

 

Lader du selv eller er du avhengig av fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

Har vært hos selger og hentet noe hjemmeladet og annen fabrikk ammo som han har testet selv og garanterer går godt. Så i morgen blir det en tur igjen på banen for å teste de. Leverer den ikke med hjemmeladet så slår jeg nok fra meg handelen og finner meg en annen rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...