Jump to content

Våpen til seljakt.


Bullmastiffen

Recommended Posts

Enkelt og greit, kan det erverves våpen til seljakt utenom jaktgarderoben?

Feks, har 3 hagler, en

Fryktelig eksklusiv italiensk rifle med stokk av dansk høyfjellsbjørk, og et par drillinger,

Ingen av disse særlig egnet til jakt på sel fra kano, kan jeg da søke en 308/30-06/6,5x55 med sel som bruksområde?

 

Satt og leste litt våpenlover, og der er erverv til seljakt en egen paragraf/eget ledd, så blei litt nysgjerrig bare,,,,

 

Og med den baksmellen jeg fikk i år så blir det nok mest jakt på tomme ølbokser med sprettert, så ikke veldig aktuelt enda :) hehe

Link to comment
Share on other sites

å søke på 308/30-06/6,5x55 med sel som bruksområde

 

går helt greit men heller hive inn 3 seperate søknader :wink: på aktuelt cal

 

bruker selv i dag 30-06 på selen men når d blir løpsbytte så skal jeg ha 6,5x55 er ett mere egnet cal pga mere flat kulebane

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

bruker selv i dag 30-06 på selen men når d blir løpsbytte så skal jeg ha 6,5x55 er ett mere egnet cal pga mere flat kulebane

Nå vet jeg fint lite om seljakt, og en skyter ganske sikkert bedre med mindre rekyl - og selskolten er vel ikke så stor at en har allverdens marginer... - men at 6.5x55 uten videre har flatere kulebane enn 30-06 er feil. Helt feil faktisk. Dersom kulebane er eneste kriterie, så bør du kanskje se litt på fakta omkring de ladningene du tenker å bruke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

la oss anta +/-4cm som kriterium for hvor flatt det skal være ?

noen eksempler fra quickload og quicktarget. "Fort og gæli", alle med 57cm løp, og litt ukritisk på ladedataen.

 

6.5x55, 95 vmax i 980m/s, rekkevidde 225meter, innskutt på 195, overslag på 3.8cm på 122m.

30-06 , 110 vmax i 1030m/s, max point blank : 230meter, innskutt på 200, overslag på 3.9cm på 125m.

 

et eksempel på meget flattskytende alternativ:

7wsm, 120 nosler BT i 1040m/s, max point blank på 247meter, innskutt på 215m, overslag på 4cm på 132m.

(300wsm med 110 vmax gir 1080m/s )

 

på de første 200metrene betyr ikke BC så mye som utgangshastighet, så det er lette kuler i høy fart som går flatest da.

av disse 3 gir jo 6.5x55 minst rekyl...

Link to comment
Share on other sites

Med det gamle kravet var .243 win lovlig og jeg har skutt hundrevis av havert med 70grs ballistik tip . Har ikke sett at den ikke var kraftig nok . 6,5x55 med 100grs sierra eller 100grs Hornady var også utmerkede kuler til havert . I dag skyter du gjennom ethvert selhode med lovlig kulevekt (9gram eller mer)og åpner luftveiene slik at selen synker mye oftere nå enn med det gamle kravet . :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart å ordinere elg kalibre til seljakt dersom selen i mange tilfeller går til bunns..

 

Arkiv artikkel (om 22-250) fra den 18-05--1994:

 

Mer enn en småviltpatron

22-250 er tillatt på rådyr, sel og bever og ellers alt småvilt. Steinar skjøt i 1991 en havert på godt over 300 kilo, noe som dermed er en av de største eksemplarene som er felt i Norge. I løpet av det siste decenniet har han felt opp mot et 4 sifret antall sel, uten å finne noe å utsette hverken på treffprosent eller skuddvirkning.

http://www.jeger.tbt.no/22_250_nar_et_skudd_er_nok.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...