Jump to content

.45-70 som storviltpatron!


Benjamin

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Begynner å få bedre konpetanse om våpen og kaliber etterhvert og tenker stadig på hva det neste våpenet skal bli.

 

Jeg har et par hagler og en rifle i kaliber 30-06 til nå.

 

Jeg kunne tenke meg en Winchester 1886 i .45-70, men er litt usikker på hvor lang jeg kan strekke den som storviltpateon. Snakker vi god utelse på 150 meter som maks, eller vil 30-06 være bedre fra 0-150m?

 

Vurderer å starte med hjemmelading og har ladeboken.

 

Lurer også litt på praktisk med bøyler riflee... Hvordan renser man løpet på slike?

Link to comment
Share on other sites

Du får svar på alt du lurer på over 9 sider i denne tråden!

 

Vi har også denne tråden - hvis du skulle ha flere spørsmål! (Vi har jo alt her inne!)

 

Vi moderatorene skriver ofte "bruk søkefunksjonen". Men søkefunksjonen vår takler ikke tegn - hvis du søker på "45-70" eller "45/70", får du ikke svar. Derimot går det greit med "45 70".

 

Fortsett diskusjonen i en av de andre trådene.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi god utelse på 150 meter som maks, eller vil 30-06 være bedre fra 0-150m?

Problemet så som jeg opplever det, er ikke mangel på ytelse, men kulebanen.

Din .30-06 er et bedre valg for skudd på 150m.- Jeg setter iaf 100m som maks med 400grs kuler og min Marlin.- Man kan for så vidt bruke lettere kuler for litt høyere fart, ss 300- 350grs, men kulebane blir bare marginalt bedre og på bekostning av dårligere tverrsnitt-belastning (SD) med disse kulene.

 

Sluttstykket er lett å demontere på Marlins bøyler, og du kan pusse "bakfra", på Win.1886 tror jeg du må pusse fra mynning.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...