Jump to content

Montasjeskruer sitter fast


Miskatonic

Recommended Posts

Jeg skal bytte kikkertet på mine rifler, men skruene på den en montasjen (T10 Torx) er så harde at den siste skruen har brukket én Bacho trekker og én bit. Det er åpenbart at det er brukt noe gjengelim, og det er jo en bra ting.... men just nu er det et problem.

Er det noen som har et godt råd for hvordan jeg skal få løsnet skruen? Er det noen verktøy som utmerker seg som svært harde og som kan tenkes å klare jobben? Det er en kikkert montert i ringene så oppvarming og overdreven vold er jeg skeptisk til

Jeg skulle gjerne få fikset dette selv så jeg får dratt på Løvenskiold og skutt inn på lørdag..... jeg ser for meg at børsemakere i Oslo tar litt tid.

Dette er altså skruene som sitter på selve ringene.

All hjelp taes imot med takk.

mvh.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg selv har limt en del skruer med superlim - Loctite skruesikring gjorde ikke jobben.

Ta en ny bit og sett den i drillen og bruk laveste moment og kanskje litt til og prøv å "slå" superlimet til støv uten at alt annet

knuses. Dette tar gjerne noen minutter så en følsom hånd og rikelig med tålmodighet er nødvendig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Du tenker slag-bor her?

Type vanlig elektrisk oppladbar drill i revers på laveste trinn.

Prøv gjerne de andre metodene du får først.

Det er jo ikke sikkert det er brukt superlim, men jeg gjorde det

av den enkle grunn at reklamasjoner fikk jeg ikke betalt for og

en håndsag eller vinkelkutter kappet av bolter og skruer på kort tid.

(Når du møter en gretten sarkastisk ung vakker dame type høy IQ som jobber i Etterretningen som sitter der med en løs del til rullestolen i hånda

så lærer du lynkjapt at superlim er kostnadseffektivt og forklarer

damen at det greieste er om hun selv holder ett øye med og gir henne tuben med superlimet og gir henne 2 slanger til hjulene

og antyder at de unge herrene som ofte stikker innom sikkert kan hjelpe henne hvis det kniper med muskelkraft. Så tror ikke den unge damen at du er komplett idiot men heller en nyttig hjelper i hverdagen. Det første jeg gjorde når jeg kom tilbake til serviceverkstedet var å legge 3 tuber superlim, 2 sagblader type stål og en kappskive i servicebilen. Better Superlim than sorry.)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kakk i skruen som nevnt.

Prøv også å stram skruen litt til også før du prøver å løsne den, ofte det er nok til å få den til å slipppe. For all del ikke prøv med dårlig verktøy, er skruen først blitt rund så er boring og grisepikk eneste utvei.

 

edit:leif

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bare én skrue igjen, men den har nå knukket tre stykk verktøy og rikker seg ikke..... og jeg forsøker desperat å ikke gi etter for min trangt til å utøve grov vold... noe som vil ødelegge skruer, ringer og sannsynligvis kikkert... men gi meg en form for vag neandertal tilfredstilllelse... inntil jeg jeg må punge ut med x antall tusen for å erstatte de komponentene som gikk tapt i en vinkelsliper/slagtrekker/blåselampe orgie... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang tilsvarende problem med en montasje som var montert av børsemaker. Her var der brukt store mengder Locktite både på skruer og kontaktflater mellom rifle og baser. Basene var festet med umbrako skruer og alt var overfyllt med lim.

Det endte opp med at jeg måtte borre bort hodene på umbrakoskruene, fjerne basene og deretter fikk jeg tak på skruene med en griptang og fikk skrudd de ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

Jeg har prøvd drill-trikset, men det har ikke ført frem. For dårlig redskap?

For meg fungerte det hver gang med 6 kant bolt og tålmodighet type 2-3 minutter.

Superlimet i gjengene ble omdannet til hvitt pulver.

Så lenge optikken sitter der er det ikke å bare kline til heller.

Jeg har ingen flere gode råd.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk ikke helt berserk med superlim men la en tynn stripe

på gjengene og skrudde umiddelbart fast.

På større bolter/skruer som var gjennomgående brukte jeg vinkelkutter/stålsag hvis jeg ikke umiddelbart fikk opp mutteren med 2 fastnøkler.

Det greieste var ofte å dele mutteren i nesten 2 med vinkelkutter og skru den av med fastnøkler.

Ramma var laget i en rådyr aluminiumslegering så skader her var ikke ønskelig.

(Det begynte med at soldater kom hjem fra Vietnam og hadde greit med penger utbetalt. Det gav ett marked for bedre rullestoler i lette sterke metaller. Unge menn med livet foran seg ville gjerne ha noe som var lettere å håndtere enn gamle tiders rullestoler i krommet stål. En stol man kunne løfte på strak arm mens man slepte seg selv fra førersetet og over i rullestolen var kjekt, da kunne man hjelpe seg selv og livet ble litt lettere.)

Skruer/muttere/bolter var som regel så mørbanket at de ble erstattet uansett.

Så vidt jeg vet løsnet de aldri på egen hånd.

Skruer var typisk 4-6 mm og hadde hode for 6 kant unbrako.

(Amerikanske stoler var ikke metrisk men de var det ikke så mange av - De fleste var montert i Vest-Europa.)

Det ble brukt typisk 2-4 bolter/skruer sammen i ett aluminiumstykke for å klemme fast til 1-2 aluminiumsrør

på en manuell rullestol ved ett stykke i aluminium som ligner litt på innfesting av optikk på ei rifle.

Jeg brukte en oppladbar drill i revers med skrallefunksjonen på lavere innstilling omtrent som når du bruker

luftverktøy til å løsne bolter som holder en bilfelg på plass.

Men naturligvis langt mindre kraftfullt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp. :D

 

Situasjonen løste seg tilslutt. Min loddebolt er nok litt for klein for oppvarmingsjobben, og drillen røsker ikke nok... men jeg har en venn med et sjeldent håndlag med maskineri. Det er en Ruger-montasje med 4 stk. skruer per ring. Han tightet alle ned igjen, før han tilslsutt greidde å lirke løs den som satt fast. Det var spenninger i montasjen forårsaket av at skruen ikke ble løsnet i kryss.....det er teorien.

Jeg har lært.....

Men det var gledelig at skrue-hodene ikke ble strippet selvom det gikk med 5 stk. bits og trekkere før alt var sagt og gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...