Jump to content

Med det for øye å være mer interessant - hva er dette?


Trond

Recommended Posts

Disse postene til Trond spennende for en som meg, uten peiling.

 

 

Jeg tror det er en Krag peterson

 

Sivil modell kanskje ?

 

Er ikke de en semi repeter, hvor man dyttet inn neste patron med fingeren fra magasinet ?

 

- det er jo spessielt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bildet viser tre, nesten strøkne, KragPetersson'er. Den som denne tråden handler om, er øverst på bildet. Den i midten er den fineste Marinemuseet i Horten hadde på magasinet sitt i ca 1975 - de fikk 3 stk Landmark-kammerladere de manglet i bytte mot den. Den nederste er en helt grei og ærlig en, dog med litt annen merking enn de to andre.

 

IMG_4978_zpsqcen1h76.jpg

 

Så, hva har de to nederste til felles som ikke den øverste har? Dette er første hint på veien, men jeg er redd det blir flere hint innen løsningen kommer. Blås opp bilde, da er det enklere å se.

Link to comment
Share on other sites

Et lite hint til. Her er den som stikker seg ut nederst på bildet.

 

IMG_4979_zpsd4t8bum8.jpg

 

Studér treverket på disse tre børsene, det er her første skritt i retning av en løsning ligger. To like og en forskjellig, men hvordan og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

[...]Studér treverket på disse tre børsene, det er her første skritt i retning av en løsning ligger. To like og en forskjellig, men hvordan og hvorfor?

Hmmm, den nederste ser ut til å ha litt mer "eksotisk tre" og generelt "penere" , siden dette er riflen "alle skulle prøve, men ingen ville ha"; jeg tipper en "gardistrifle"/paradevåpen for kongelige vaktstyrker el.lign.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan spørre...... Eneste jeg ser er at den nederste trolig har fått nytt treverk. Kolben er en del høyere på den enn de andre og jeg ser ikke innslått serienr. i treverket. Skimter jeg en "A" på framtreet??

 

Flotte sjeldne børser og to med original(?) reim!!

Hanevik visste ikke hvordan reim til disse så ut da han skrev boka "... etter 1867"

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra syn, ikke like vellykket konklusjon. Treverket er originalt på den "interessante" riflen, ikke bare det, men det er også tydelig nummerert med samme nummer som riflen for øvrig. Du ser dette best på det øverste bildet. Her kan du også se at samme nummeret gårtigjen på såvel for- som bakskjefte også.

 

Så hva er det med denne riflen?

Link to comment
Share on other sites

Den er nok litt mer spesiell enn som så. Denne ble aldri utlevert, derfor det strøkne skjeftet. Det er også mulig at den aldri har vært skutt med. Geværet ble forært konstruktøren og hans slekt har hatt det gjennom fire generasjoner frem til nå. Det har ikke alltid vært oppbevart like godt og heller ikke vært vedlikeholdt, noe det dessverre bærer litt preg av. Såvidt jeg kan se, er det ikke antydning til gravrust, så det burde være mulig å foreta en uhyre forsiktig restaurering og få det tilbake til så godt som nytt.

 

IMG_4980_zpsjdolmg7m.jpg

 

Jeg skrev at noe om at geværet uten rem hade litt annen merking enn de to med rem på det første innlegget med bilde av tre børser. Er det noen som har noen tanker om hva grunnen til dette kan være?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke en av de danske, meg bekjent var det også bare karabiner der. Det stemmer heller ikke at de første 100 var norske. Det ble riktignok produsert et lite antall på Kongsberg (14 eller 17 tror jeg) til utprøvning innledningsvis, men dette er heller ikke noen av dem. På både # 1 og # 619 er låskassen utstyrt med ordene KRAG PETERSSON formet i en sirkel over serienummeret, dette mangler på # 264. Kanskje det er flere forskjeller mellom denne sistnevnte og de to andre?

Link to comment
Share on other sites

Yess! Nå ble jeg litt imponert!

 

IMG_4924b_zps8p75bkfe.jpg

 

CJV - Carl Johans Vern i Horten - produserte 100 stk og satt senere sammen de siste ca 300 med svenske deler. Disse hundre hadde ikke sirkelen med Krag Petersson og ble merket med CJV, mens samtlige av de andre ble merket med en kronet C - Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori i Eskilstuna.

 

Krag Petersson var forøvrig det første repertergeværet som ble tatt i bruk av forsvaret i Norge og også et av de første i verden som ble approbert av et nasjonalt forsvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...