Jump to content

blyfri kule til rådyr i .222 remington


Linduvarri

Recommended Posts

Hei,

 

er det nokon som har brukt blyfritt alternativ i dette kaliberet (evnt .223)? Som Barnes eller Hornady gmx. Meiner å ha lest at liten diameter på kula i blant gjev lange fluktstrekningar, og er litt skeptisk. Men samtidig hadde det vore greit med ei kule som ikkje legg att bly og virkar/går godt. Skal brukast i kombibørse.

 

Tips vert mottekne med takk!

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha styrt godt unna homogene kuler i .224, grunnen er veldig enkel; Lapua har en utmerket kule for rådyr i sin SP 55 grs .222 rem. Selv har jeg felt mange dyr med denne patronen og er stadig imponert over effekt, kjøttskader, osv.. at den går fullt på høyde med matchammo (i min rifle) er ingen ulempe...

 

Men, er du skeptisk til fragmentering, så hold hastigheten under 900m/s eller spis mindre rådyrkjøtt...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke det beste fra begge verdener?? Rhino/hippo 50 grs. 95% restvekt, god diameter/drep.

 

Men litt enig med en før her - spis heller mindre rådyr om du er engstelig for blyavsettningene i kjøttet. Eller du kan overlevere dem runde til meg. Så skal jeg ta hand om "risikoavfallet" :-D

Link to comment
Share on other sites

>For og kuppe tråden litt.

Rhino SS 50gr. spredde noe jæ........ i pipa mi når jeg ladet en stige med N130.

Rifla er en Vixen med 1/14 snurr.

Rhino kula er den jeg virkelig ønsker og bruke til rådyr, men 80-120mm samling går ikke.

Har noen noe ladedata på denne kula?

Jeg skal teste med N 120 neste gang.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Regner med at denne er lang, hvilken stigning trengs for å stabilisere denne? Eventuelt er det noen som har ladedata til GMX'n?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Jeg skyter den i en Valmet 412 kombi med 1:12 twist. Presisjonen har vært veldig god med alle ladninger, den som ble valgt ga under 15mm /3skudd. Noe som er ganske utrolig for en kombi. 20gr N130. Har du annet krutt er det trygt å bruke data for 55-60gr blykuler.

 

Brukte tidligere den Lapua 55gr SP kula, som ligner litt på Mega. Funka godt den, men det er to totalt forskjellige kuler, SP kula går totalt i oppløsning ved anslag. gmx holder 100% restvekt.

 

Her er gmx 50gr og SP 55gr.

Største diameter til gmx er 11,8mm

 

IMG_0007_zpsqy1f3lp3.jpg

 

IMG_0008_zpsvobdbqtg.jpg

 

Skulle jeg brukt en blyfylt kule ville jeg vurdert Rhino, eventuelt Scirocco II 62/75gr hvis jeg hadde twist til å stabilisere dem. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Sauer 150

E.J skrev (På 5.10.2011 den 11.27):

Ææ

Sauer 150 skrev (På 6.3.2015 den 13.32):

Hvorfor ikke bare bruke det beste fra begge verdener?? Rhino/hippo 50 grs. 95% restvekt, god diameter/drep.

 

Men litt enig med en før her - spis heller mindre rådyr om du er engstelig for blyavsettningene i kjøttet. Eller du kan overlevere dem runde til meg. Så skal jeg ta hand om "risikoavfallet" :-D

 

Sauer 150, hva tenker du om 50 grains Fox classic blyfrie kuler som rådyrkule? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...