Jump to content

Nytt leketøy, Bullseye Target Cam


M67

Recommended Posts

Fikk en slik Target Cam til test fra Jaktdepotet: "Finn ut om det virker og fortell hvordan det er?"

 

Som sagt så gjort, jeg skal leke litt med den, og gjøre meg opp en mening. Optikkfanatiker som jeg er, og vant til å ha proffer til å spotte, i 30 000- tyske spotteskop (med nattsats skulle det trengs :roll: ) så må ingen forvente at jeg skal bytte ut spotteskopet og si at et kinesisk CCD-kamera og noe WiFi greier jeg ikke forstår, er The Shit - men la oss se og se om det virker.

http://www.bullseyecamera.com/

http://www.bullseyecamera.com/software.html

 

Slik ser denne ut

IMGAmmoCam.jpg

 

Det er en boks, vanntett og alt, som man setter ved blinken, slik at kameraet ser blinken, og ei "pute", med noe elektronikk. Man slår på begge, kamera først, og så "puta". Dette er noe radiogreier, og puta tar man med seg til standplass - den sender et vanlig WiFi-signal, som PCer og telefoner forstår.

 

Etter å ha testa på 25m, med 22LR, litt i stua, og fra ei øy til ei anna for å se at den rakk 1000m - og som overvåkingskamera i gården - så fikk jeg mast med meg en kamerat, Mjøllner, på forumet, og opp i heia bar det.

Når vi først er inne på utstyr, noe med bakkeklaring, 4WD, lavserie og sperre, er vel så viktig som kamera, når en først skal hale så mye stash - vi (iallefall ikke jeg) er ikke "snipere", og kan ikke bære 60kg kit kilometervis inn i heia . iallefall gidder vi ikke.

 

Gammelmåten

IMG_2528_zpsx0tvwupb.jpg

 

IMG_2546_zpsiepm18da.jpg

 

Han her er ikke lett å bære, så lettere spotteutstyr er velkommen :wink:

IMG_2539_zpsujuhwdu7.jpg

 

Treffer og alt, Var greit at ingen kjøpte Barnarden da den var til salgs :roll:

IMG_2553_zps3ljbenhy.jpg

 

IMG_2533_zpscegfkxsu.jpg

 

IMG_2536_zpscgsoxkh1.jpg

 

Jeg skulle skyte på http://feltsystem.no/ sin "1000m UNL" - skive, jeg husker ikke målene, men "minute of Car Door" er sånn ca.

IMG_2508_zpseajlojrp.jpg

 

Selvsagt måtte det blåse noe endeløst

IMG_2549_zpsjcgyz0d8.jpg

 

Slik så det ut gjennom Target Cam'en

IMG_2529_zpsposcitdy.png

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd denne litt nå, som sagt litt leking med .22, og litt hjemme. Batterilevetiden er god, men den greide ikke to dager med skyting... Foreløpig ser den ut til å være "iallefall over 4 timer" i 0°C.

Jeg satte den ut, gikk til standplass, skjøt og gikk og henta , det tok omlag 4 timer og den funka så nice at. Så stod den i to dager i bilen, og ble kobla opp igjen, da funka den kun en halvtimes tid, knapt. Da døde forresten mobilen min også, så det var dødt løp...

 

Jeg hadde bilde av skiva før skyting, og her har jeg skutt noen skudd

IMG_2542_zpsztt33iwq.png

 

Man skyter, trøkker Space, og ser hvor man traff - nokså enkelt og greit. Men det er viktig med kontrast, hvit skive og snø bakgrunn, og snømørkt, ikke 100%.

Med Fredrik bak skopet er dessuten tilbakemeldinga presis og klar lenge før jeg rekker å trykke space. Det er uansett få spottere som gir så kort og klar melding, og de fleste vil ha stor nytte av å se selv hvor de traff. Og det gjør man. ser man på bildet, så ser man den andre svakheten, og det er de to jeg har funnet til nå, eller 2 ½ kanskje.

 

- litt lav oppløsning muligens, eller kontrast... Men heller slik enn dyrere tror jeg, for dette virker. Men kanskje litt mer oppløsning?

- stativfeste under kassa. Det er mulig det "stativet" som følger med virker i saltørkenen i USA, på stuegulvet er det fint iallefall. I lyng, snø og buskas, 100% nytteløst, og framgangsmåten her ble å gillre det opp på sekken for å få det over lyngen - kombinert med trimming av underskog. Boksen (som er lur) må få en 1/4 - 20 UNC under, så en kan sette den på et kamerastativ.

- regnskydd til linsa, og ikke minst en linsebeskytter. Boksen er robust og greia blir slengt i bagasjerom, platlinsa tåler ikke mest tipper jeg. Roe ville ødelagt denne tvert :wink:

 

Her har jeg skutt noen flere skudd

IMG_2548_zpsnyezwnx0.png

PCen lagrer jo hvert bilde, men en ser jo her at jeg har tatt screenshot fra telefonen, det er en Iphone 4, så ser en jo hvordan det ser ut også - det ser mye bedre ut på PCen.

 

Det jeg likte best er enkelheten. Jeg HATER datagreier som må "settes opp", og kan ikke få noe til å virke stort sett - men denne slår man på - og den virker. Om ikke batteriet har dødd. Det er et std. batteri, og det er sikkert en god ide å ha to, minst.

 

En dag skal vi få testa i litt mindre vind, så kulene Jaktdepotet selger kommer litt bedre ut :wink: - det er 300gr Nosler Custom Competition, her foran 87gr N570, noe som her gir 792m/s. Men vind, og en slarkete skytter gjør sitt til å spre dem ut. Denne økta, og den etter (i går) og flere viser nokså tydelig, at 338LM er "for mye børse", og for ofte kommer det et dårlig skudd, som resultat av "glemt" rekylopptak stort sett. Det nederst til høyre (8eren) var et slikt: "oi faen", fulgt av lettelse når den ikke gikk lengre ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det i siktet i går, men motsto fristelsen :mrgreen:

 

Kommer vel an på topografien, men å sette den bak - rettelse: foran - en stein er sikkert ikke dumt. Ser for meg at kulesprut fra gonger eller annen solid bakgrunn kan være et issue her, men slikt går jo an å tenke på før man bestemmer seg for hvor man plasserer kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det i siktet i går, men motsto fristelsen

Bah, du hadde ikke truffet likevel :wink:

 

Man ser kameraet nokså godt på dette bildet, rett under blinken

IMG_2546_zpsiepm18da.jpg

 

Det er ikke ofte man treffer en hel meter under når man først er igang, og har man angst kan man jo legge en gong foran, eller en stein. Tenker en på det, så er 1m på kilometeren 10cm på 100m, så kanskje ikke dumt å ha noe foran. Uansett måtte jeg legge det tåpelig nært her pga. topografien.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt mer 1000m-skyting, og litt mer Target Cam. Til 1000m-skyting, der en ikke kan stole på kikkert for å se kulehull, er kameraet nokså nice vil jeg si. Vi har vært heldige og sett kulehullene i kikkert som regel, men det er neppe egentlig vanlig.

Har vel brukt det 4 ganger på 1000m nå, og 3 på 500 + 2-3 ganger på 3-400m til 22LR skyting. Det rare er at det har vært (bank i bordet) 100% pålitelig på 1000m, dvs. linken funker - operatøren må jo også sikte det inn rett :oops: . Men på 500m har det fuska. Mistenker at det fungerer bedre over dalen på 1000m, enn helt klin langs bakken som på 500m - siktelinja der er lav og over ujevnt terreng. Mulig sendeeffekten bare går rett i nærmeste blåbærtue. Poeng til stativ igjen.

 

Her er kamera(ten) ;)

BD3651C6-C6F5-408D-B010-A09AC2173AFF_zpsyocabgw5.jpg

 

Bruker 12.7 kassene (som er 223-kasser egentlig) til verktøykasser, og utstyrskasser til målbygging og vedlikehold. Kejtting, sjakler, stifter, stiftepistol, hammer, tang, spraymaling, spiker, skruer, wtf... At som trengs og litt til. Jo, skivelapper.

 

Her er jo bildet i telefonen min.

IMG_2548_zpsnyezwnx0.png

 

Har prøvd litt forskjellig, og det som utpeker seg er at telefonen har for dårlig skjerm egentlig. En Ipad var ideell, og PCen har god nok skjerm, men min billige PC har en skjerm som knapt er synlig i dagslys - så det er seier til Ipaden. Men en bedre PC ville funka bedre.

 

Bildene "Target Manager" lagrer ser slik ut

BCSIMG_e68deabc-8bed-4230-ac9b-e4d8ef7dcffa_zps2o4uc4uh.jpg

 

Her uten kulehøl, og det viser også at det kan være en utfordring å få plassert kamera, når en har skiver høyt oppe i ei ur.

 

Så skyter vi :D

BCSIMG_dd153f4f-37e1-4edf-aa93-44791b246865_zps7va7bpls.jpg

 

Trykker på space, så tar den bilde, og blir liggende å veksle mellom siste og nest siste. Det/de siste hull(er) blir da veldig tydelige. Mye tydeligere enn her.

 

Skyter to til

BCSIMG_10746dc1-4999-4f3e-8dd7-eda3afa22412_zpsye0pmtng.jpg

 

Spotteren sier jo treffpunkt lenge før jeg får trykket space, og etter tier #2 gadd jeg ikke trykke. BAre skyndte meg og skjøt - for fort tydeligvis. 338en krever at en har rekylopptaket i orden.

 

Ooopsi!

BCSIMG_1da4b9ce-6890-42d5-bae2-6cc4fb9d40e6_zpso5zpvzki.jpg

 

Får forlagt meg inn til midten igjen i et hattfok

BCSIMG_81e470bb-d0f9-4d5e-b88f-be8e4f78d6e8_zpsuogu0zc5.jpg

 

Ikke usannsynlig at jeg burde konsentrert meg om å skyte istf. å beundre skjermbildet...

BCSIMG_8eddf326-4bd4-4cdb-ae53-5fd1976eb323_zpsgmafszua.jpg

 

Zu ende

BCSIMG_845aa4e3-3e8a-4bb3-8b08-c85046d5a0de_zps6b4mt4u4.jpg

 

Den andre serien gadd jeg ikke å flytte kameraet, og konsentrert meg således om å se på vindflagget. Den ble mye bedre, enten derfor, eller fordi 7mm har mindre rekyl enn 338LM, eller fordi jeg har truffet bedre med ladningene, eller , eller... - det er uansett en stor fare for at en faller i "chase the spotter" fella når en har slike gadgets med seg. Men en ser iallefall resultatet :roll:

 

Trodde jeg hadde et bilde av standplass, men det hadde jeg visst ikke. Uansett ser det rimelig nerdete ut, med WiFi mottaker/sendern til Target Camen, PC, Magnetospeed, notisbok, diverse - egentlig burde jeg innredet en van, med benk baki, og alle gadgetene montert - bare å rygge i stilling...

 

På kamera er det noen få ting jeg ønsker meg:

- bedre oppløsning

- mulighet for auto oppdatering, ved deteksjon av smell f.eks.

- stativfeste under

- noe siktegreier helst.

 

Stativfeste og oppløsning er uansett pri tror jeg. Og stativfeste først - egentlig står jeg i fare for å mekke det til neste gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...