Jump to content

Kjøpe hagle til fruen


Bronx

Recommended Posts

Heisann

 

Min bedre halvdel har meldt seg på jegerprøvekurs nå i vår, det er jo prisverdig, og hva er da mer passende enn at jeg bidrar med hennes første våpen i bursdagsgave.

 

Hun er av den litt rastløse typen så jeg tenker at støkkjakt på fugl og hare er det som vil passe henne best. Det er utelukket for henne og sitte på elgepost med meg feks.

Det skal altså handles hagle...!

Problemet er at jeg kun jakter storvilt og vet egentlig ingenting om hagler og hagleskyting.

 

Hva skal jeg så kjøpe??

 

Jeg tenker at det skal være brekkvåpen; sikkert og enkelt å håndtere.

OU eller SS? ett fett tenker jeg, er det en av delene som er lettere å skyte godt med??

kaliber og vekt er to andre faktorer jeg lurer litt på.

Hun er ikke spesielt glad i rekyl.!! Hun har av nyskjerrighet skutt noen skudd med mine rifler (udempede 8x57 og 30.06), men det har blitt med noen få skudd da hun syns rekylen var ubehagelig.

Hagler med jaktladninger slår jo litt såpass vet jeg, men hva skal man satse på for minst mulig rekyl?

Tung hagle?

Kaliber 20? men disse er vel også lettere enn en tolver?

Halvauto kunne være et alternativ, men det var dette med enkel og sikker håndtering da, og så er de jo så stygge :oops::oops::oops:

 

Er det andre faktorer jeg må tenke på i denne prosessen?

 

Hva tenker kammerfolket??

Link to comment
Share on other sites

Kjerringa kjøpte en Sabatti Lady kal.12, denne likte hun veldig godt mht totallengde og vekt.

 

Sitat om Sabatti Lady hagle:

"Solid og god hagle som passer til damer, unge jegere og menn under 1,75 m.

Fast trangboring 1/4-1/2.

Nikkelbelagt låskasse, optowood oljet valnøtt skjefte og håndskåret nettkjæring.

Automatisk sikring og dobbelt haneoppfang.

En avtrekker med løpsvelger.

Våpenet er C.I.P testet og godkjent for stålhagl.

 

Totallengde: 1050 mm

Vekt: 2,55 kg

 

Alle Sabatti våpen leveres med livstidsgaranti på deler."

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ang våre damer og vår "bedre halvdel", så fortjener de det beste som er, og hvorfor ikke gi henne fra øverste hylle.

La henne få gleden av å eie en litt "finere" Beretta i kal 20, til eks Mod 687 eller Sv 10 Perennia. Begge er "smykke-våpen" som fås i forskjellige utgaver.

Hvorfor Beretta,.. dette er kvalitetsvåpen som "varer", der funksjon og sikkerhet er ivaretatt på beste måte og skyte-egenskaper (også rekylopptak) er meget bra.

 

Kal 20,.. nå når bly igjen blir lovlig i bruk er dette et godt valg om man vil ha og i første hånd prioriterer et lett og håndterlig våpen.- Fullt mulig å skyte 36g ladninger i en kal 20/76, men man klarer de fleste jaktsituasjoner med betydelig "lettere" patroner (28gram).

Jeg tror dette er våpen hun blir glad i,.. og som sagt, kvaliteten er på topp.

Et våpen som hun med stolthet kan overrekke sine (deres) barnebarn. :)

(Neida, jeg jobber ikke for Beretta, 8) , men har gleden av å bruke og ha eiet en Mod 687 (kal 12) over lang lang tid).

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ang våre damer og vår "bedre halvdel", så fortjener de det beste som er, og hvorfor ikke gi henne fra øverste hylle.

La henne få gleden av å eie en litt "finere" Beretta i kal 20, til eks Mod 687 eller Sv 10 Perennia. Begge er "smykke-våpen" som fås i forskjellige utgaver.

Hvorfor Beretta,.. dette er kvalitetsvåpen som "varer", der funksjon og sikkerhet er ivaretatt på beste måte og skyte-egenskaper (også rekylopptak) er meget bra.

 

Kal 20,.. nå når bly igjen blir lovlig i bruk er dette et godt valg om man vil ha og i første hånd prioriterer et lett og håndterlig våpen.- Fullt mulig å skyte 36g ladninger i en kal 20/76, men man klarer de fleste jaktsituasjoner med betydelig "lettere" patroner (28gram).

Jeg tror dette er våpen hun blir glad i,.. og som sagt, kvaliteten er på topp.

Et våpen som hun med stolthet kan overrekke sine (deres) barnebarn. :)

(Neida, jeg jobber ikke for Beretta, 8) , men har gleden av å bruke og ha eiet en Mod 687 (kal 12) over lang lang tid).

Mvh.

 

Nå skal det jo sies at Fausti hagler er mer kvinne orienterte enn andre hagler der ute

etter som det drives og eies av Fausti søstrene...angående kvalitet er Fausti heller ikke dårlig

tross alt de lager jo låsekassen til Beretta 486

nå klinte jeg til og kjøpte en Fausti fra øverste hylle med gull inlegg i graveringen

kan trygt si at jeg er kjempe fornøyd med denne hagla

Hagla mi er sammenlignet med en bekjents Sabatti hvor konklusjonen var at Fausti hagla var slankere

kjøper man ei kaliber 20 hagler fra Fausti vil denne bli enda slankere enn kaliber 12

Link to comment
Share on other sites

Hei, og lykke til med jaktende frue.

 

Det er vanskelig å gi konkrete råd om type våpen uten å vite litt om hvilken prisklasse du tenker deg, men det er mye å bra å velge mellom. Det finnes også mye bra på bruktmarkedet, der du f.eks kan spare mange tusen på en Beretta.

 

Mange damer velger kaliber 20 fordi disse er lettere og gir mindre rekyl enn kaliber 12. På den annen side er det enklere å finne ammo til en fornuftig pris til kaliber 12, og det kan bli mye penger å spare hvis dere er ivrige på lerduebanen. En annen sak er at en hagle med lav vekt, som er lettere å bære, gir mer rekyl. De fleste damer jeg kjenner fra banen har etter hvert endt opp med en OU hagle i kaliber 12 med "normal" vekt, det vil si i overkant av 3 kg. Hvis damen er liten og lett kan det imidlertid være verdt å vurdere en kaliber 20.

 

Når det gjelder spørsmålet om SS eller OU, så er det en smakssak. De fleste velger OU ganske enkelt fordi utvalget er størst og prisen normalt lavest. Noen mener at en OU gir bedre oversikt ved på jakt ved skudd på stigende fugl, men dette har jeg ikke erfart selv.

 

Det aller viktigste er imidlertid å tilpasse hagla til personen etter at den er kjøpt inn. Damer må ofte kappe kolben litt og evt bøye den litt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Prismessig hadde jeg sett for meg noe i størrelsesorden 10000,-

Selv har jeg god erfaring med å kjøpe rifler fra kvalitetsprodusenter brukt, og hadde vel egentlig tenkt å gjøre det samme her.

Utfordringen her blir tilpassing av kolbe, men jeg ser for meg at det fins erfarne folk som kan gjøre dette på en brukt hagle også for en akseptabel pris??

Når det gjelder merker har jeg lite oversikt over hva som er bra og hva som er dårlig så her tar jeg i mot tips med glede.

Er det spesielle ting man bør være obs på når men handler hagle brukt??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruke 10.000,- på bruktmarkedet så har du mye å velge mellom. Ser relativt ofte Beretta 686 Silver Pingion hagler til rundt den prisen, og det er meget gode våpen. Disse finnes i flere kalibere.

 

Tilpassing av våpen hos børsemaker inklusive kapping av kolbe har jeg hørt at flere får gjort for mellom 1.000,- og 2.000,- kroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...