Jump to content

Herding av knivblad


vkolden

Recommended Posts

Varm ovnen til 800 C, sett bladene inn i varm ovn og hold de der i 15 min etter at ovnen har kommet opp på 800 C igjen (den faller litt når du setter inn bladene).

Kjøl i varm olje på 50-60 C.

Anløp 2x2 timer på 250 C. Den første anløpningen bør skje innen et par timer etter herding, det kan ikke utsettes til neste dag.

 

O1 er mye brukt i kniver, men dette er først og fremst fordi det er lett tilgjengelig i passende dimensjoner. Jeg har endel erfaring med det selv, og dette er et relativt sprøtt stål i forhold til hardheten man får, for chipping kan forekomme.

 

Elmax ser også endel bedre ut papiret enn hva det faktisk er. Det høye legeringsinnholdet gjør det sprøtt og tungt å slipe, og egner seg best til rene jaktkniver med en relativt høy eggvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ein brukskniv som er slitesterk, og tåle litt hard bruk. Alt fra å skjere i papp og plast til ein alround turkniv.

5160 er ganske solid og vil holde eggen brukbart om herdinga er rett:

http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=353

Lignende stål er 80CrV2, UHB15LM og C75:

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... &cPath=156

Disse er de mer egna ståla til trebeareiding.

 

For litt mer slitesterke stål kan du se på A2 og uddeholm Sleipner. Men disse er mer krevende å herde og er mindre seige enn de forrige.

For enda mer slitestyrke kan du vurdere RWL-34, men den blir mindre robust.

Disse stålene er lite gode til hugging og vil kreve buttere eggvinkel, >35 grader totalt, men gir bedre egenskaper i en jaktkniv.

Link to comment
Share on other sites

såg på strømeng sin hjemmeside facebok at nå vannskjærer og induksjonsherder dei knivbladene sine. eggen blir jo glødende men på filmen ser det ut som om herdingen bare går 15-20mm oppover i knivbladet. kanskje det er smart at stålet kun er hardt i egg sonen mens det gradvis blir mykere jo nærmere man kommer ryggen på bladet... eller? hva når man har slipt kniven innover til man har passert den harde ind herde sonen? bare armeringsjern resten av da?

Link to comment
Share on other sites

kanskje det er smart at stålet kun er hardt i egg sonen mens det gradvis blir mykere jo nærmere man kommer ryggen på bladet... eller? hva når man har slipt kniven innover til man har passert den harde ind herde sonen? bare armeringsjern resten av da?

Både og. Soneherding av eggen, som også er vanlig på svenske fabrikkøkser og japanske sverd, gjør bladet seigere slik at det ikke knekker, men samtidig er det svakere slik at det bøyer seg permanent med lavere kraft. Man oppnår noe av det samme ved å lamminere knivblader.

 

Det er vanskeligere å styre temperaturen når man bruker induksjon, men varmingen går fortere.

 

Så fort man er forbi det herda området vil ikke bladet være brukbart, med mindre man herder det på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hva man ønsker av egenskaper. Bladene som var produsert av Brusletto hadde relativt lavt karboninnhold. Dette gjorde at de kunne herde hele bladet uten at det ble for sprøtt, men det vil ikke ha den beste eggholdbarheten.

Mener stålet Strømeng bruker nå har mer karbon. Hvis det ble gjennomherda ville det blitt sprøere. Med denne teknikken skal bladet ha bedre eggholdbarhet, men fortsatt ikke bli for sprøtt.

Link to comment
Share on other sites

aha, ikke så dumt... vi får en grei kniv mens fabrikken får enklere produksjon. i jobbsammenheng bruker jeg ofte ind varmer på lagrer i industrien. noen av disse er store og ind varmeren er skånsom nok og rask samtidig som den er renslig. ble til at jeg kjøpte 7" strømeng kniv i dag. vet ikke om denne har den nye eller gml herde teknikken men ser at denne er mer polert/blank enn min gml 9" som jeg vet Brusletto lev bladet til. liten lokal fabrikk som omsider lager hele kniven selv skulle nå borge for noenlunde jevn produksjons kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

takker for tips. har brukket 2 huntere og en jegermeister senere år så hugging er egentlig ikke basis behovet lenger... derfor jeg solgte 9" strømeng kniven og kjøpte7" i stedet for. 7" er mer passe størrelse til mitt bruk enn 9" samtidig reiner jeg med at 7" har samme styrken som min 9" hadde?. eneste haken er at den må oljes og stelles for å unngå at den ruster bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal ikke si sikkert, men om det er den standardversjonen med blankt blad er det antagelig Brusletto.

Det de brukte mot slutten var et karbonstål med rundt 0,5% karbon, som gir et veldig robust blad med helt grei (men ikke noe imponerende) eggholdbarhet. Det er fult mulig de brukte dette stålet hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si sikkert, men om det er den standardversjonen med blankt blad er det antagelig Brusletto.

Det de brukte mot slutten var et karbonstål med rundt 0,5% karbon

Er vel mye rart fra Strømeng? Jeg har/hadde, tror jeg kan finne dem enda... En stor (9") og en litt mindre (7" tror jeg) Strømeng fra -87.

Begge er av et grått stål som ruster, men rust har ikke vært et problem på dem. Den lille er glasshard, og verre å sette opp en de mest moderne superstål, blir veldig kvass, til å barbere seg med, men chipper eggen for et godt ord. Den store, kjøpt samtidig, tror jeg er laget av flattjern fra restekassa. Den er myk som, ja ST37? Den holder eggen knapt til en skal bruke den - og er i grunnen kun brukbar til å slå ihjel fisk med. Har vel slått ned teltplugger også...

Skaftet er lakkert med en lakk som sprekker og krakelerer, og slirene er for små, og av noe tørt lær som smuldrer opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si sikkert, men om det er den standardversjonen med blankt blad er det antagelig Brusletto.

Det de brukte mot slutten var et karbonstål med rundt 0,5% karbon

Er vel mye rart fra Strømeng?

Strømeng har hatt noen forskjellige versjoner, som blånert blad og rustfrie blad, og ihvertfall de rustfrie kom fra noen andre enn Brusletto.

Det kan også være at de har hatt andre spesialversjoner og testa nye leverandører i perioder, så det er vanskelig å si sikkert, men mener Brusletto har produsert blader over lenger tid. Det kan også være variasjoner i Bruslettos produksjon pga dårlig herding og test av andre stål.

Link to comment
Share on other sites

.... har du noen ide om hvor dei rustfrie bladene kom fra og kvaliteten på dei?

Ikke sikker på hvor de kom fra.

 

Det skal ikke være rustfritt stål i en samekniv. Rustfritt stål vil være sprøere enn karbonstål, og er et dårlig utgangspunkt for en kniv tiltenkt hugging. Ved lave temperaturer, og for en samekniv er vinterbruk svært aktuelt, blir stål enda sprøere så man ønsker et blad med høy seighet.

Link to comment
Share on other sites

såg bare likheten på strømeng STAK og finn kode 56572589. syntes den var veldig "tett på"..

Ser det står Brusletto i overskrifta, men lenger nede står det at den er laga i Karasjok.

Fullt mulig denne har blad fra Brusletto, det er de store badene jeg mener kommer fra et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
7 minutter siden, Villmarksmannen skrev:

Har fått tak i 80 crv 2 stål , og kuttet ut , formet knivblad , samt slipt en noenlunde grei egg.  Tenker å herde , anløpe selv. 

Spørsmål- kan man varme dette i glødende kull , bål til det ikke er magnetisk ? Isåfall hvor lenge skal man holde det glødende før det avkjøles i olje.? 

Et bål blir nok ikke varmt nok, du må ha enn form for lufttilførsel så det blir en "esse".
Du må også ha høyere temperatur enn når magneten slipper. For dette stålet vil det skje rundt 720 C, mens du må opp i rundt 800-820 C.
Ideelt skal du holde i 15-20 minutter minimum, men i praksis skal det gå greit å kjøle omtrent når du når rett temperarur, siden oppvarmingen går langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...