Jump to content

Erverv av hagler som tidligere var registreringsfrie


jeaant

Recommended Posts

Nå som blysaken har vist at det nytter å kjempe for saker så har jeg ett forslag til ny kampsak for NJFF og jegerne generelt.

Og det er en ordning angående dobbeltløper og enkeltløper hagler som ligner litt mer på tiden da det ikke var registreringsplikt og litt mer på ordningene de har i Danmark og England, det vil si at du i praksis kan ha så mange slike hagler du vil uten at det teller i jaktgarderoben.

Jeg mener ikke at hvem som helst skal få kjøpe hagler men at søknadsplikt på hver enkelt hagle og antallsbegrensning på brekklåsene fjernes. (fremdeles registrering ala det som gjelder ved kjøp av ekstra løp i samme kaliber nå.)

Nåværende ordning er vel mest til hinder for interessen for pent treverk og gravyre og lite til gangn for samfunnsikkerheten.

Hva mener kammerfolket om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall ett tankekors at Danmark og England med sine strenge våpenlover ikke ser poenget i å antallsbegrense denne typen hagler.

 

Her er det du må fylle ut feilfritt for lovlig å kjøpe hagle i Storbritania: http://www.gloucestershire.police.uk/Fi ... m36332.pdf" target="_blank

Fornyelse hvert femte år. "Hvermansen" orker ikke alt styret med dette så ordningen virker helt prima - preventivt sett. Folk som har råd å betale tjenere for utføre papirarbeidet stiller det seg litt annerledes. Det kan kanskje forklare hvor storparten av haglene der befinner seg?

Danskenes regelverk kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy, at det skjemaet der er så vanskelig at du må ha tjenere til å utføre papirarbeidet er kanskje det dummeste jeg har hørt på en stund. Leste du det faktisk, eller ble du avskrekket av et tosifret antall sider? :winke1:

 

Nå vet ikke jeg noe om din kjennskap til lese og skriveferdighetene til folk i sin alminnelighet - i Storbritannia, men jeg ser at du ikke har hørt mye dumt på en stund når dette er det dummeste.

Link to comment
Share on other sites

Omgåes briter nesten daglig, fra nesten alle samfunnslag (ikke de helt nederste og øverste) og de har leseferdigheter helt på høyde med nordmenn. I engelsk overgår de nok oss:-)

 

Om en omgåes de som bor i kommunal bolig i projects, anser mat fra chippy-en som å spise ute og bruker etternavn for å skille mellom ungene vil en nok erfare noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar på en henvendelse til en dans våpenhandler angående antall. Limer inn litt av svaret til informasjon her for spesielt interesserte:

 

"I Danmark må man have op til 25 våben, rifler, hagl eller luftgevær. Såfremt man ønsker flere skal der speciel godkendelse til.

Man kan købe et jagtgevær, når man har et betalt jagttegn for indeværende år (Jagttegn i DK skal fornyes hvert år) Der er ikke forskel på hvilken slags jagtgevær, der må købes. Geværet kan udleveres straks det er købt. Køber har herefter 8 dage til at anmelde købet til politiet."

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall liten tvil om at den norske jaktgarderoben på maks 6 ( det har jeg testa og fikk avslag på bytte uansett argumentering,endte med resaturering i stedet.) og den svenske på 4 etter jegerprøva og kanskje 2 til senere om du er snill gutt/jente er strengere enn både Danmark og England som på en del andre områder er strengere enn de fleste. Lar være å nevne hvilke for at denne tråden ikke skal virke mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...