Jump to content

Blånering av drillingløp


janaage

Recommended Posts

Jeg bestilte brunering av et drillingløp hos Jakt og Friluft i fjor. Fikk pristilbud på 5000.-, men fikk det tilbake med dårlig utført arbeid, etter et halvt år... klaget, og fikk det gjort skikkelig. Men, det er neppe brunert, men blånert... Har en ny (gammel) drilling nå, og Vaagsland har gitt et betydelig rimeligere tilbud på puss og BRUNERING av løpsbunten. Har gode erfaringer med Vaagsland fra før. Ikke tvil om hvor jeg sender slikt arbeid fremover.

Link to comment
Share on other sites

"Brunering" eller "blånering" er nok litt semantikk. Den vanligste prosessen i dag er varmblånering, også kjent som "black oxide" og "caustic black" på engelsk. Dette er det man forbinder med "blånering" og gjøres ved temperaturer på ca 140°C. Den er relativt enkel å påføre og gir et godt resultat, men kan ikke brukes på deler som er loddet.

Den gamle metoden er rustbrunering, denne er mye mer krevende å legge, men kan brukes på loddede detaljer og gir en helt særegen silkematt finish. Den skal vel også ha bedre holdbarhet og beskyttelse, primært pga en mer porøs struktur som gir bedre heft for olje. I tillegg kommer avarter av varmblånering som kan gjøres ved lavere temperatur, rene kaldblåneringer basert på arsen samt diverse metoder basert på oksidering ved høy temperatur.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hva er grunnen til at et loddet løp ikke kan varmblåneres? Er det temperaturen, kjemikaliene eller hva? Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å påføre Cerakote på en kombi med loddet løp, da bør den herdes på 120 grader

Link to comment
Share on other sites

Man kan ta det i forbindelse med en jakttur\ferie...Innfører våpenet midlertidig,tror det fremdeles kan gjøres på nett,har en avtale om at jobben skal gjøres der,og da...Henter børsa etter noen dager,og drar fornøyd hjem.Ellers vet jeg at Ola har kontakter her hjemme som besøker ham ofte.Han har en FB side der han legger ut noe av sitt arbeid.Jeg vet ikke om noen som er så interessert,og positiv som han.Ble mye reklame dette.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...