Jump to content

.22 lr - høy hastighet og presisjon


jjrckd

Recommended Posts

Hva er formålet med å ha høy hastighet?

 

Min erfaring har vært at jeg får betydelig bedre presisjon med subsonisk ammunisjon enn ammunisjon som går trans- eller supersonisk. CCI Standard har for eksempel samlet på den berømmelige snusboksen på hundre meter, og med tette, fine trekløver på femti.

 

Hvor god presisjon du får vil også avhenge av våpenet ditt, og presisjonspotensialet i det.

Link to comment
Share on other sites

De to mest kjente og kanskje mest brukte er vel CCI Stinger, 32 grains utgangshastighet 1640 fps, og CCI Velocitor, 40 grains utgangshastighet 1435 fps.

Det virker som det er enighet i at Velocitor har best presisjon av de to, og flere raporterer at Stinger ikke leverer den presisjonen de har håpet på.

Presisjon kan selvfølgelig variere fra våpen til våpen.

 

Ellers støtter jeg razumny's innlegg, og opplever selv best presisjon ved bruk av sub sonisk ammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I din rifle Razumny...

 

Det er ikke uvanlig å se CCI std. som faller ned i 7eren, om en skyter nok av de. GOD presisjon, med 22LR er sånn ca. alt (altså ei eske) i innertieren - det er fullt oppnåelig, men ikke med CCI std.

Snusboksen er forresten større enn tieren på ei DFS-skive, så den gir ikke 11-åringene rettferdighet :wink: Mange av de fyller uproblematisk med bare litt bedre ammo. Ammo som ikke holder tier med margin, er søppel, om du spør disse.

 

Mange, eller kanskje de fleste rifler, går ikke veldig bra med Stinger, men noen få går meget bra, og andre middels. Det er noe som heter CCI MiniMag, og det var før i tida, noe av den bedre HV-ammoen. Men av kvalitetsammo, så er det stort sett håp, og en finner ikke hva som går best i sin rifle uten å prøve, i sin rifle.

 

Jeg tør å påstå at det er få rifler, som en ikke kan finne ammo til, som samler mer eller mindre i innertieren, altså 3cm på 100m.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Formålet er flatere kulebane og høyere anslagsenergi (det høres teit ut i .22lr men slik er det nå en gang). Får presisjon bedre enn snusboks på 100m med CCI i både standard og sub. Eley går også bra.

 

Tingen er den at jeg nå har fått et .22 løp til Sauer 202'en så denne blir øremerket trening. Brno'en vil bli brukt til ravn, kråker og kanin og her kommer behovet for litt mer "omph" inn. Syntes effekten i de patronene som ligger +/- lydhastighet er for dårlig når holdene kryper opp i 50+ meter. En annen ting er at innskyting og korrekt avstandsestimering er avgjørende for treff pga krum kulebane. Kunne derfor tenkt meg noe presist som skyter flatt nok ut til rundt 70m og som har restenergi nok til å drepe en godt voksen ravn.

 

Har prøvd stinger men resultatet er litt så som så...

Link to comment
Share on other sites

Ut til 70 m er flukttiden såpass kort, selv med .22 l.r. at forskjellen i kulebane fra standard til høy hastighet blir ubetydelig.

For bedre efffekt kan "high velocity" med hulspiss kanskje ha sin misjon?

Har skutt Rem kobberbelagt High Velocity hulspiss med god nok presisjon, til ditt formål, i .22 innleggsløp i mauser M67

Link to comment
Share on other sites

Å snakke om flatere kulebane i .22LR ikke bare høres ganske teit ut, det er vel egentlig ganske teit?

 

Vurdert .17HMR, .22WMR, .222, .223, .22-250 osv.?

 

Hehe... jo da, det er det :P

 

Har vurdert å bytte kaliber men det begynner å bli litt i fulleste laget i våpenskapet og salongen fikk jeg i 10 års gave den gang det var naturlig å gi våpen til barn så jeg har ikke planer om å bytte den ut til fordel for noe nytt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...