Jump to content

Mulig målefejl med Cronograf


ignorant

Recommended Posts

Hvor stor målefejl kan man opnå om man ikke skyder 100% akseparallelt gennem måleområdet på en enkel cronograf.

 

Jeg forsøgte for moro at måle hvor meget længere flyveafstand man kunne opnå mellem de 2 måleflader, hvis man skød maksimalt vinklet, uden at ramme selve cronografen.

På den testede model, kunne jeg få måleafstande fra 30cm. til 48cm.

Hvis jeg har forstået princippet rigtigt, vil det på samme 900 meters ladning, kunne udløse resultater fra 900m/sek helt ned til 630 m/sek(eller er det helt ned til 350m/sek??)

Link to comment
Share on other sites

[...]Hvis jeg har forstået princippet rigtigt, vil det på samme 900 meters ladning, kunne udløse resultater fra 900m/sek helt ned til 630 m/sek(eller er det helt ned til 350m/sek??)

Ved reell hastighet på 900 m/s vil 30 cm gi en måling på 300mm/900m/s ~0,33 ms og 48 cm vil gi en måling på 480mm/900m/s ~ 0,53 ms. Siden kronografen ikke vet at du skyter på skrå og den tror at det fremdeles er 300mm mellom målepunktene, vil det bety at du i verste fall får resultatet 300mm/0,53ms=566m/s Dvs omtrent 38% feil. Så verdiene du fant i første post gir vertfall en indikasjon på feilmarginene.

 

Nå vil neppe noen skyte med en veldig skjev kronograf, men med bare 2 grader skjevt vil avstanden bli litt mindre enn 2mm feil og gi deg hastigheten 895m/s, eller omtrent 0,5% feil som kan være masse bra nok eller helt elendig litt ettersom hva du er ute etter og hvor mange andre feilkilder du har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang med på testskyting av 12,7mm MØR over kronograf, en gammel oehler av noe slag, hvor alle skudd samtidig ble målt med en doppler-radar så man fikk to målinger av hastigheten på samme kule. Vi gjorde ikke noe spesiell innsats for å sette kronografen 100% rett, bare plasserte den foran standplass og noenlunde rettet mot målet.

 

Forskjellen mellom kronograf og radarmåling av samme kule var så vidt jeg husker godt innenfor en prosent, i praksis insignifikant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...