Jump to content

kikkersikte som holder fra 50-300meter?


killern

Recommended Posts

Hei

Skal kjøpe med en kikkersikte som jeg skal bruke på småvilt, hovedskalig rype og rev. Vil ha et sikte som er bra i svakt lys, gjerne lyst retikkel. Må være såpass med zoom at jeg treffer rypa på 300m, minst 12 ganger.

Har tenkt på et sikte i prisklassen 3-8000.

Hva tror dere blir det beste siktet for meg?

takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... ffp-ebr-2c

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... ad-reticle

 

Har denne selv. Grei optikk som fungerer godt til ca 20x. Klikkene er repeterbare, noe som vil være viktig for deg hvis du skal tilhensynta alle forhold(hvor ofte er det vindstille på fjellet) ved et skudd på blink str. fyrstikkeske på 300m. Du bør vel anskaffe avst.-måler i samme slengen.

 

Finnes masse bedre optikk, men de her vil være kompromiss optisk kvalitet/mek. kvalitet/pris.

 

Kanskje det finnes alternativer med retikkel i 2. billedplan som vil være tynnere/bedre til dette bruk:

F.eks.

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... ad-reticle

:D

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du ender opp med. Ved max zoom på 15-16x vil du få lettere sikter enn om du går opp til 18x og videre som høyeste forstørring. Se på vekt i forhold til vekta på rifla, jaktformen. Vortex er vel mest for pengene nytt, ikke lettest kanskje. Brukt, vel det er bare å følge med.

Bruker ett 10x40 Bushnell sikte på fjellrypa. Men holder meg under 200m. Det er mindre glass i og vil oppleves lysere enn de fleste zoom sikter med 42 åpning. Er det så mørkt at det ikke fungerer, da er hodelykta på, og jeg på hjemtur.

Link to comment
Share on other sites

Rypa blir liten på 300m, går greit med 10x forstørrelse, men skulle jeg kjøpt dedikert sikte ville jeg valgt minimum 16x som max forstørrelse.

 

Skal du da kombinere siktet med revejakt i mørket ville jeg som mork valgt Zeiss 4-16x50. Den har vel åpene tårn på høyde og side også... Finn en brukt.

Link to comment
Share on other sites

Han spurte om er kurant sikte til under 8k. Jeg formoder da at han mener et nytt :roll: . Å anbefale et sikte til 18-24k i nypris som ingen her ville solgt til 8k blir da litt søkt. Enkelt å si at en skal finne et brukt, men en som investerer 18000,-+ på et sikte til "spesialbruk" vet hva det er verdt og gir sjelden fra seg dette til under 1/2 pris :( .

 

På skudd på str. rype/->300m kreves det også repeterbare klikk(0,1mil/1cm evt. 0,05mil/0,5cm), kanskje mildot retikkel e.l for hurtig forlegging uten justering. For enkelthetsskyld kan kan det være greit med FFP. Alt dette koster mye hvis det skal kombineres med den beste optikken, særlig ved over 12x forstørrelse. Hvis noen finner brukt og relativt nytt til under 8k med alle disse egenskapene, så er jeg selv interessert :mrgreen: .

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Har tre Vortex sikter, to Viper PST 1-4x24 kikkerter og en 6-24x50. Alle dugger om morgenen når solen kommer. Jeg hadde kjøpt noe annet. "Livstidsgarantien" er lite verdt når du må bruke tusenvis av kroner på porto til USA.

 

Her er svaret jeg fikk fra Bjørnar Nestangen hos Jaktfall da jeg sendte inn en av kikkertene:

Finner ingen feil på siktet. Synes du har en svært krass tone, og det er flere anklager/ beskyldninger her. Slikt synes jeg bare er trist og useriøst…. Er du klar over hvor mange optiske «eksperter» som kontakter meg i løpet av et år, og hvor mange av disse som innser at de tok feil?

 

Her er svaret jeg fikk fra Stephanie Lang hos Vortex:

I have gone over the scenario with two of my colleagues. My international manager as well as our riflescope manager. Which I shared your pictures with. The repair manager has made me aware that this is not supposed to happen (obviously) and that is rare, he can’t believe it’s happening to all 3 of yours. It is inconvenient to have to send them but this is where the warranty is held.

 

HelgeJeger

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har det seg at du anskaffer 3 stk "drittkikkerter". Er de kjøpt samtidig?

De dugger om morgenen når solen kommer? Hvordan er de når du går fra varm/fuktig til kaldt?

 

Har selv 6-24... Kun brukt på bane, har ennå ikke opplevd noe negativt(utenom noe dårligere fargegjengivelse/klarhet(pga. lysgjennomgang?) på 20x+).

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...