Jump to content

Båndsag skjærer skjevt.


JARE

Recommended Posts

Jeg prøvde å skjære noen skiver fra en Rikule og oppdaget at bladet på båndsagen (sagblad 6 mm bredde 14tpi) begynte å trekke ut til den ene siden og gav skjeve kutt.

 

Er det noen andre her som har erfaring med dette og forslag til løsning på dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

6mm er etter min erfaring vrient å skjære rett med. Bruker som regel 19mm med 3 til 4 tenner på tommen (og det har vi gjort siden 1917). Mange tenner=lite plass til spon=går tett hvis man ikke skjærer sakte nok.

Jeg mistenker likevel at hovedproblemet ditt er at tennene på den ene siden har vært borti styringen til bladet. Du mister vikkingen(sidestillingen av tennene) på den ene siden, samt at eggen kan bli sløvere.

Med riktig blad er det ikke problem å skjære rette kutt til for eksempel denne skjøten på en gammel riflestokk.

Noen nye band skjærer skjevt som de er, da er det bare å skjære etter bladets retning, den generelle retninga på bordet gjelder ikke.

På bildet her ser man at tennene ligger godt klar av styringen. Det er vanskelig å stille et 6mm blad riktig, litt for mye press og du kjører det inn i styringa om bakstoppen er løs/innstilt feil.

 

image1020.jpg

 

Håper dette var til hjelp.

TB

 

Edit: Grundig slått av Haretex da jeg somla meg bort i en kopp kaffi under skriveriene ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ikke noen måte å legge inn bilde direkte fra pc-en. Har forstått det slik at det kun er url. addresser som fungerer.

 

Sagbladet har et styrehjul på hver side og et bak. I bruksanvisningen står det at hvert av hjulene skal ha en klaring på 0.2 mm på hver side fra bladet. Dette gir jo et slingringsrom på 0.4 mm tilsammen. Hjulet på baksiden har jeg lagt helt inntil bladet.

 

Edit: Her er en link til en tilsvarende styring:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Delta-10-Band-Saw-Upper-Ball-Bearing-Blade-Guide-A-New-Incredible-Upgrade/141545197191?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D27677%26meid%3D95d1dea6dc8846bf9859b1a1e46583e8%26pid%3D100009%26rk%3D6%26rkt%3D10%26sd%3D190356688013

Link to comment
Share on other sites

OK, ser greit ut.

Vi gikk fra grafittstyring til hjul tidlig på nittitallet (saga ble kjøpt brukt i 1917, har ikke oversikt over alt som har stått på av styringer) .

Hjulstyring funker bra, det er selvgølgelig viktig å stille inn for hvert blad og eventuelt etterstille om nødvendig.

Bakhjulet kan gjerne subbe borti bladet men først bør bladet får noen runder ved å dreie for hånd. Samme type plad kan legge seg langt fram/langt bak når de har gått seg til til og styringa stilles så inn. Regner med at du passer på at understyringa også stilles samtidig?

Grafittstyring slites og må også stilles på lik linje med hjulstyring. Det er ikke lange tida før bladet har laget sitt eget slingringsmonn i grafittstavene på det bildet du viste. Nesten alle blad har en sleng i skjøten og noen mer enn andre.

Jeg tror at bladet du har er ødelagt. Et nytt, tilsvarende blad vil også være delvis uegnet. Prøv er bredere blad med færre tenner og innstilling av styringene.

Jeg skjærer med slark begge veier, det gjelder bare å la bladet gjøre jobben.

Strammer man bandet for hardt blir det heller ikke lett å stille styrng og bladet skjærer skevt og/eller ryker.

Link to comment
Share on other sites

Har kløyvd og kutta ask, eik, bøk, bjørk, ordentlig teak og mahogni, kerueng, pukkenholt, fransk endeved og whatnot. Det som er sikkert er at et blad sløves mer i noen treslag enn andre. Om du har hundre eller femti sløve tenner er omtrent det samme. Har aldri vært borte i ironwood men finn noe som er greit til ditt bruk. Prøv å kløyve et emne på langs med vanlig stikksag kontra baufil, et eksempel litt på sidelinjen men for mange tenner kan som tidligere nevnt gi for lite sponrom. Skal du skjære med mange tenner for få ei glattere snittflate må du i belage deg på at du må skjære en god del saktere, spesielt i lengderetningen. La bladet gjøre jobben og bytt blad når det er sløvt. Regner med at du kjøper med herdet tannspiss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å kjøpe noen "Industrial Grade Quik Silver - MK Morse" blader. Disse kan jeg få i 3, 4, 5, 6, og 8 tpi og jeg lurte på om det f.eks er likegyldig om man bruker 3 tpi eller 8 tpi på hardere tresorter.

 

Det er nærliggende å tro at slitasjen blir mindre med flere tenner. Jeg har også forstått det slik at man må ha mer tpi for tynnere plater, så jeg tror jeg får satse på å kjøpe et på 4 og et på 8 slik at jeg da kan skifte dersom det blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Bladene er 1/2" brede.

 

Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe en kontursag i tillegg for å skjære messingplater med. Disse har bare en effekt på 70 - 80W. Er det nok til å formskjære messingplater og knivskaft av hardtre med?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...