Jump to content

Kjøp av hund til hjortejakt


Berdal

Recommended Posts

Er på tanken om å kjøpe litt jagehjelp til hjortejakta, men som mange andre så lurer jeg litt på hvilken rase som passer best... Det er for det meste bratte lier og kupert terreng. Har vært inne på dachsbracke eller dachs, men er åpen for andre forslag!

Link to comment
Share on other sites

Planen var løshund. Har liten erfaring med løshunder, går for det meste i elghund i området, så hjorten skytes av de fleste fra en jaktbu. Jeg vil derimot ha litt mer opplevelser fra jakta, så har stadig vært på tanken om å anskaffe en løshund.

 

Var med et søskenbarn av meg på ettersøk på nabovaldet etter en kalv i høst, og der ble det brukt dachsbracke, en hund jeg forøvrig ble meget positivt overrasket over når det gjaldt å følge et bestemt spor i et mylder av andre spor. Så den rasen står høyest på lista foreløbig. Virka som en allsidig og meget god hund.

Link to comment
Share on other sites

Skal du støte ut hjorten er dachs en fin løsning. Den er kortbeint men pågående. Kan slite litt i tungt terreng. Jeg har hatt Springer Spaniel. Den var dyktig på spor og en eminent viltfiner. Som løshund var den kjapp og finne viltet, fulgte på i 3-5 minutter før den returnerte til meg.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis alle snakker varmt om sin hund så her blir det ingen unntak. Kjøp deg en BAN og preg den fra den er valp på hjort hvis det er hjort først og fremst du vil han skal jage. Min er nå snart 2 år gammel og som valp fikk han ofte å tygge litt på rådyr bein fordi det er rådyr primært jeg vil han skal jage men han jager nå både rådyr og hjort. Hjorten holder han på med lengre (lengst 5 timer los). For min del jeg er sikker på at denne rasen kan brukes til mye forskjellige vilt med de liker best rådyr og hjort og du hører den godt i skogen :). Det er ikke mange BAN oppdrettere i Norge men hvis du er interessert jeg kan tipse deg om en som har gode hunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...