Jump to content

Har kjøpt Kimber Montana i 260 rem


220 swifty

Recommended Posts

Har bestilt en Kimber Motana i 260 rem i dag fra jakt og Friluft for den nette sum av 7000,-, ringte først til Jaktdepotet de har en pris på 11450,-. Har lest på div. nett steder at det har vært enkelte "presisjons problem" med Kimber. Dette mente den jeg prata med på Jaktdepotet kun var et sjåfør problem og ikke noe feil med rifla. Så jeg ble belært i skyte stilling, avtrekk etc. som det eneste saliggjørende. Stilte samme spørsmål til Jakt og Friluft og de kunne bekrefte at de har hatt 4 til 5 rifler som de har måtte bytte løp på, de har da byttet til rustfrie Walther løp (dette kunne gjøres for kr 4500 dette blir summert samme pris som Jaktdepotet skal ha for en rifle med tvilsom presisjon). Blir vel å prøve løpet som står på før jeg vurderer å bytte.

Er det noen som eier Kimber Motana i 260 rem som har noen erfaringer?

Synes prisen var veldig bra hos Jakt og friluft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bekjent som kjøpte seg en Montana i 308 bare på trass, fordi han hadde hørt om presisjonsproblemene med enkelte av disse riflene og mente at det bare var svada. Men "de" hadde rett.. Rifla gikk i utgangspunktet veldig dårlig med det meste av fabrikkammo. Mener å huske at ferdigladd Oryx var av de "bedre" med 3 skudd på ca 40mm, men jevnt over lå samlingene, eller spredningene om man vil, fra 5cm og helt opp til 10cm både med hjemmeladd og fabrikkammo! Dette var han selvfølgelig ikke fornøyd med så låskassa/sluttstykket ble lappet for å få klakkene til å ta jevnt (noe de overhodet ikke gjorde fra fabrikk) og pipa ble skiftet til walther. Tror ikke han betalte noe for dette.

Etter dette går rifla alt i fra godt til meget godt med det meste. Dvs alt fra 15-25mm på 3 skudd.

Jeg ville vært litt skeptisk til akkurat denne rifla hvis de ikke skal ha mer enn 7000,- for den.

Mistenker dem for å prøve å selge deg en av problemriflene. Sørg uansett for at du har mulighet for å reklamere og i verste fall levere den tilbake om den skulle vise seg å være som overnevnte rifle.

Jørund Lien testet en Kimber i 30-06. Samme leksa med elendig presisjon der. Som han sa: "Det hjelp fint lite om børsa e fin og smekker når ho går som ein dass"

 

Nå skal det legges til at dette er et par år siden, og at de riflene som selges i dag mest sannsynlig kommer fra et annet parti som forhåpentligvis ikke har disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde også problemer med min i 7-08.

 

Forhandleren tok den i retur og satte inn nytt løp fra Lothar Walter.

Etter litt testing klistrer jeg nå 3-skudds-serier med en klistrelapp.

 

Utrolig godt fornøyd med den litte rifta.

Bærer den i hånda store dele av dagen, og opplever rekylopptaket som meget behagelig.

 

Tror riktig medisin er ny pipe, noe som bør dekkes av en reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kimber Montana i 308 Win som tilhører det første partiet J&F fikk inn og som gikk til en ...ok pris. Hadde også her litt problemer med innskyting, men fant etterhvert ladninger og kuler som gikk bra. Altså ikke erfaring fra 260 Rem, men alikevel...

 

Det en skal være klar over er at løpet på disse lettvekterne er ganske så tynne (type sugerør).

Jeg opplevde ihvertfall at når jeg brukte reim, hadde jeg en tendens til å dra skuddene ut.

Dette presset mot framstokken forplantet seg til kasse / løp.

Ved vanlig skyting fra benk og sittende i jaktstilling hvor løpet ikke er belastet men er helt fritt, er prisjonen helt ok.

 

Det som var litt spesiellt er at 150 gr Nosler PT går bedre enn 165 gr Sierra Game King... :?

Etter som antallet skudd gjennom løpet nærmet seg hundre, ble presisjonen merkbart bedre, og jeg vil beholde rifla slik den er. Ifølge mine begreper kan en sjelden forvente bench rest presisjon fra en ultra lett jaktrifle med såpass tynt løp.

Forøvrig er jo mekanismen riktig så liten og lekker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Problemene til presisjon i Kimber Montana er relatert til .260 og 7mm08 i særdeleshet. I .308 har de gått bra.

 

Da jeg var i NZ så var samtlige 7mm08 løp skiftet ut. Noen .260 men ingen .308. Fabrikken gikk ut til grossistene og beklaget det hele. Mange våpen ble sendt tilbake for utbedring. Det var problemer knyttet til pipeleverandørene var forklaringen deres. Dette virker logisk siden de ikke har samme leverandør på alle pipene.

 

Har selv en .308 som går godt under 25mm med både 110grs V-Max (1007m/s) og 150grs SST fra Hornady (850m/s fabrikk!!).

 

flott våpen, men er krevende for skytteren. "Tabber" og dårlig skyteteknikk straffes hardt!! Selv har jeg fått grei praktisk persisjon ved frihåndsskyting. Med godt anlegg og omtanke for skytestilling og rekylopptak så er den skummelt presis!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...