Jump to content

Jaktrett ved større innlandsvann/ elver?


sandman1

Recommended Posts

Ok, mulig at jeg ikke fulgte med i timen, men jeg bare lurte på noe her. Og jeg tar antakelig vilt feil her, men ønsker litt info..... :?:

 

Jeg mener å ha lest et sted at jaktrett (altså noe forskjellig fra fiskerett) følger samme grenser ved vann som grenser forøvrig (så langt en hest kan vade?).

 

Så har vi noe som heter den frie jakta til havs, der mener jeg at regelen er at det er nevnt saltvann.

 

Dermed; hvem har jaktrett f.eks på større vannflater som for eks. Mjøsa, eller andre innlandsvann hvor det kan lande både ender og Kanadagås?

 

Regner da med f.ek jakt fra kajakk eller robåt.... Jakt fra en eller annen grunneiers bredd mener jeg er klinkende klar.

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

I sjøen kan du jakte hvor du vil så lenge du står med bena i vann.

I innlandet er det litt annerledes, i alle store innsjøer i Norge gjelder grunneierretten med det unntak at staten "eier" midtpartiet, men det er heller ikke helt riktig fordi det bare er der hvor jordskifte er holdt at staten har stadfestet sin rett, feks. Hurdalsjøen.

I alle store vann hvor grunneierretten til staten ikke er krevet får grunneierne holde på som de vil helt til de begynner å sperre allmenheten ute eller starter med med virksomhet som fylkesmannen ikke liker i "det frie midtpartiet"

 

Det betyr at får du lov av grunneier til å jakte i feks. Øyeren, kan du i praksis jakte helt ut til midten, sansynligvis går det helt bra hvis du opptrer "normalt" hvis du kløner det til ved feks å jakte uforsvarlig eller hindre annen ferdsel vil nok både du og grunneier få med fylkesmannen å gjøre.

Fylkesmannen lar grunneierne rundt et vassdrag stort sett få være i fred, men hvis de føler at allmenhetens retter blir truet eller tilsidesatt kjører de en rettsak om eiendomsforholdet, Staten er nærmest garantert retten til midtpartiet.

 

Rådet blir: spør grunneier og opptre fornuftig

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at får du lov av grunneier til å jakte i feks. Øyeren, kan du i praksis jakte helt ut til midten,

Husk at i nordre deler av Øyeren er det naturreservat, med egne regler for jakt.

 

Det handler om særregler for jakt i naturreservatet og har ingen ting med hvem som eier jaktretten.

Man kan selvsagt ikke jakte der hvor det er forbudt, eller utenom de fastsatte jaktidene, eller på arter det ikke er jakttid på, selv om grunneieren sier at det er OK.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men mange steder er grunneierforholdene et lappeteppe, og noen steder, så er det veier på breddene der eiendomsrett til vei er innløst av staten.... Gjelder da der den frie jakten, såfremt en tar normale hensyn?

 

Så, vil det holde med tillatelse fra en eneste grunneier?

 

Forstår da dere det som at jakt kun er tillatt fra dennes strandlinje og ut til midten, eller generelt på det meste av vannet i nærheten av denne strandlinjen?

 

Fiskeretten til eventuelt denne grunneier er jo for hele vannet....?

 

grublegruble.....

Link to comment
Share on other sites

Lurer på det samme, bor ved et stort vann hvor det er en drøss med grunneiere rundt og muligens noe statsgrunn. Jeg spurte en av dem, han visste ikke hva som gjaldt og ble forbauset da jeg spurte om gåsejakt. Han jakter selv hjort, men hadde aldri tenkt på å skyte gjess sa han.

Link to comment
Share on other sites

Dersom gjessene trasker runndt på land/ gress i strandsonen, så er jaktretten klar, der tror jeg neppe det finnes noen som kan være usikre, det jeg var usikker på, er jakt på fugl i flukt over vannet, eller svømmende......

 

Grunnen til usikkerheten min er forskjellen mellom noe jeg mener jeg har lest;

 

1: Jaktrett gjelder samme utstrekning som tomtegrenser; altså så langt en hest kan vade (omtrentlig noe slikt).

 

2: Fri jakt i saltvann.

 

Praksis kan selvfølgelig være noe helt annet.... Jeg er litt usikker på hvor det er nedfelt at jaktretten går ut til midten av et vann/ vassdrag.

 

På et innlandsvann har du ikke saltvann, normalt.... og dersom jaktrett på f.eks kanadagås på innenlandsvann for grunneier gjelder samme som tomtegrensen, så er det mye areal, enkelte steder.

 

((Dersom en hiver en sekk med veisalt i vannet, er det da et saltvann?)) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på om det er utskiftede teiger (der vannet er delt mellom grunneierne slik at alle tomtegrensene møtes midt i vannet eller på annen måte delt) eller om vannet er privat eid men ikke utskiftet (da vil sansynligvis alle grunneierne ha lik rett til å utnytte jakta utenfor normal jaktrett stopp i vannet). Men man må da selvfølgelig ut i båt og med løyve fra minst en grunneier. Slikt må uansett bringes på det rene for hvert enkelt vann før en setter i gang med noe jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så dersom en sjekker opp på kommunens sider (kart/ Gisline elns) sjekker grensene der, kontrollerer ved en telefon i tillegg, finner en grunneier og får tillatelse fra denne, så er det grei skuring?

 

Men hva dersom store deler av vannet/ vassdraget har en bredd som har vei? frikjøpt til staten? da BØR en vel sjekke opp en grunneier for tillatelse, men MÅ en?

 

Beklager maset.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Komune og stat kjøper kun opp minimumsareal, det kan godt være at de eier ut i vannet samtidig som grunneieren som har måttet avstå grunn, eier lenger ute (kommer an på dybde og om vannet ellers i sin helhet er privateid).

Som vanligt sjekke sjekke sjekke. :wink:

 

Slik en kjenner kommune og stat, så virker det fornuftig, ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...