Jump to content

Eldre Kahles vs Nyere kikkert


HVSJT

Recommended Posts

Har og jakter med en Diavari ZA 2,5-10x52, den har T* coating slik som nyere zeiss. Den er vel fra 90 tallet en gang.

 

Den står ikke mye tilbake for nyere Victory og Kahles k624i som også brukes en del.

 

God optikk ble ikke oppfunnet i 2011.

 

Hvordan den Kahlesen er vet jeg ikke, men den bør være i samme sjiktet som Zeissen jeg har. Da er den ivertfall ett godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Siktet er fra 90 tallet, det ble iallefall kjøpt på 90 tallet, når det ble produsert vet jeg ikke..

 

Selvfølgelig er det utvikling på optikk fronten også, men hvor mye bedre er dagens beste sikter mot 90 tallets beste sikter?

 

Jeg mener at forskjellen ikke er så veldig stor. Hvis du påstår disse siktene er ubrukelige og nyere victory er som å komme i himmelen, så påstår jeg at det er pisspreik.

Jeg har nesten helt ny Kahles og Zeiss som kostet omtrent 20 lapper hver også. Gamle Zeissen har vært siktemiddel for omtrent halvparten av årets jaktskudd i mørket. Den mangler opplyst retikkel, men med grovt #4 så går det greit..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er gode kikkerter, men de er ikke så gode som nye kikkerter er.

Jeg ser distinkt forskjell på en Victory HT og den rett før. Og enda igjen en absolutt markant forskjell mellom HT og Diavari Z som jeg nevnte lengre opp her.

 

Den første skumringskikkerten jeg hadde var en Meopta Artemis 2000 3-12x56 og den står ikke tilbake for Zeiss Diavari Z, snarere tvert imot.

 

Jeg ville heller sett etter en nyere europeisk kikkert med med det forstørrelsesområdet og objektiv.

 

Antar det er denne dere snakker om? http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=kahles

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...