Jump to content

Blaser S2


Litago

Recommended Posts

Tja vil tippe at det er en super rifle.

 

Men nå er jo ikke dobbelrifle det mest brukte i Norge eller andre land for den del.

Er for de helt spesielt dedikerte og da gjerne de som jakter mye B5.

 

Prisen er jo deretter også.

Mye av grunnen til at flere ikke velger blaser R93/R8 er fordi de synes 17 eller flere tusenlapper for en rifle er alt for mye penger.

Link to comment
Share on other sites

Om den er stygg vet jeg ikke..har aldri sett en..men ville vært morsomt og se en

ettersom dette er en av riflene jeg vurderer :) men finner lite info rundt denne rifla og det er litt trist..ei heller ingen butikker som har dette inne

har sett på Krieghoff da dette er noe som folk som oftest kjøper men Krieghoff er ikke med i vurderingene lengere

Link to comment
Share on other sites

Uff..Litago.. Trodde du hadde lært..blaser og du går jo ikke sammens ..bare å kjøpe Heym så du blir fornøyd :mrgreen: Hehe.. Neida.. Hva vil du vite.. Eier ikke en.. Men har skutt en 80 skudd ca i 375 H&H og ca 20 skudd med 470 nitro i to forskjellige S2

Mest interesert hvor god presisjon man får i S2 samt hvor god balanse man får i børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke la ham vite, han har disset Blaser til det uforgivelige :mrgreen:

Påstår at han fremdeles har en caps han liker, men det er som å bære en berret, eller medalje man ikke har fortjent :mrgreen::mrgreen::wink:

at jeg har et anstrengt forhold til Blaser er vel ingen hemelighet..men det strekker seg igrunn kun til R93 og R8

andre Blaser våpen har jeg ingen erfaring med :)

Link to comment
Share on other sites

Litago: nå er jeg ikke en vel bevandret ekspert på DB rifler.. Og selv om jeg synes de er i overkant "sexy" om det går an å benytte et slikt utrykk på et våpen.. Begge Blaser S2 som jeg har skutt med var vel begge pluss minus ca 105 cm lange og om ikke underarmene har veid feil ca 5.5 kg uten optikk.. Balansen var utsøkt i forhold til Heym og Merkel jeg har skutt med.. (Men begge de var i 9.3x74) og i heller enkel utførelse.. Om psyken spiller inn i bedømmingen av et våpen er godt mulig.. 375 S2 var en baronesse og kostet om jeg ikke husker feil ca 120 tusen nok med koffert og opptikk.. Og var en utsøkt sak å skyte med.. 470 Nitroen jeg prøvde kostet om jeg ikke husker feil 575 tusen eller 675 tusen nok.. (Noen år siden) og var en heller jålete sak med gravyr og gull i Custom klassen og mye mere "utspjåket" enn jeg setter pris på i et våpen.. I 375 var presisjonen veldig bra.. Ca 4 cm mellom skuddene(husker ikke hvilken type ammo som var brukt) her var det ingen blå skulder.. I 470 nitro så var det en (etter 20 skudd) både dundrende hodepine og blå skulder og om jeg ikke husker feil..så kostet det ca 300 nok pr skudd.. 375 eies av en kompis i Norge..og 470 Nitroen av en forrettningsforbindelse i Dubai.. That's it.. Bygg kvaliteten på begge er selfølgelig i beste Blaser ånd.. Så får du avgjøre om det er godt nok.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ut fra hva du forteller høres det ut som en kjekk børse :) og prisen jeg finner rundt omkring er grei :)

men jeg mener og huske at noen snakket om at stokken ikke hadde elfenben eller tre som avsluttning men plastikk

stemmer det? hvor mye er plast på disse børsene?

Link to comment
Share on other sites

Baronessen (375)som jeg kjenner best har i hvert fall ibenhol avslutning..og 470 Nitroen tørr jeg ikke si hvilken type avslutninger det var.. Det eneste jeg husker var at det var hvitt /sort med gull og fortreet var formet som et ørnehode..( som sagt i overkant mye) nå er vel ikke Elfenben det mest legitime valget å benytte uansett..eller?

 

Edit.. Ingen av de to blaser S2 safari har noe plast ved seg.. Ikke i det hele tatt!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri likt disse dobbelriflene som har løse komponenter fremme ved munningen, dette gjelder Blaser S2, Merkel mod. 141 og den nye Chapuis X4. [kanskje andre også]

Ser for all del fordelen med selvjustering når det gjelder regulering med div. ladninger, men tanken på løse skruer under jakt gjør meg veldig skeptisk. Hvis det i tillegg er store kaliber som >.375 og viltet er farlig, så vil ikke jeg bruke kostbar tid på å tenke på dette.

 

Mulig jeg er gammeldags og lite fremtidsrettet.

Link to comment
Share on other sites

Løse komponenter ved munningen? Løse skruer? bilen består også av skruer..et fly består av en del skruer? Siden det resonneres som det gjør regner jeg med at Zambezi bruker bena flittig når han skal forflytte seg fra A-B.. Siden konsekvensen av løse skruer på overnevnte kan være livstruende og med potensielt dødlig utfall :roll:

 

Kan også lese litt om S2 safari her fra en som har en del erfaring med S2 og Afrika : http://www.africanxmag.com/the_blaser_s2_safari.htm

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare at Blaser S2 er ikke noe estetisk sett for (veldig) mange, det største problemet oppstår ved nødvendige raske oppfølgingsskudd når den (idiotiske) automatiske sikringen griper inn når løpsbundet knekkes ved åpningen ... Så skal en omlade konsentrert og så fort som overhodet mulig (bør trenes med alle DB!), og så opp med oppspenneren igjen ... hvis dette ikke er knotete!? Hva som skjer med dyret (målet) i mellomtiden, når det kommer seg ute av siktelinjen med såpass mange nødvendige manipuleringer?

Link to comment
Share on other sites

nødvendige raske oppfølgingsskudd når den (idiotiske) automatiske sikringen griper inn når løpsbundet knekkes ved åpningen ... Så skal en omlade konsentrert og så fort som overhodet mulig (bør trenes med alle DB!), og så opp med oppspenneren igjen ... hvis dette ikke er knotete!?

 

Og nettopp derfor er en vanlig boltrifle bedre 7 dager i uka.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Og nettopp derfor er en vanlig boltrifle bedre 7 dager i uka.... :-)

 

DB er fine og nyttig i Afrika med de store kaliberne, men jeg er helt enig med deg når det dreier seg om jakt i Europa!

Link to comment
Share on other sites

The barrels of the Blaser S2 are kept like insert barrels in two outer barrels. These outer barrels are held at the muzzle by a kind of double interconnected "O" – rings a feature that gives the double rifle a somewhat unusual look.

 

grøss og gru.

Link to comment
Share on other sites

Safari er ikke noe jeg bryr meg noe spesielt om...jeg kjøper rett og slett ikke et våpen til en jaktform som jeg kommer til og drive så mye med

men det er fint og ha et kaliber i børsa som er både greit her hjemme og som kan håndtere farlig villt

og ikke er jeg så sikkerpå om jeg synes S2 er noe spesielt stygg heller...jeg liker det at man kan regulere løpene selv uten og måtte sende den tilbake til fabrikk igjen

men om jeg er så vill etter automatisk sikring tviler jeg vel på..men dette er en sak man kan lære seg

men man må også huske det finnes andre merker og fabrikanter der ute som også lager dobbelt rifler

Chapuis, Verney Carron og Fausti

som ved alt annet ved jakt og våpen er dette en smak og behag sak og man velger det man er mest komfortabel med :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...