Jump to content

Regler for poststering/jaktbu


LONGA

Recommended Posts

Hei

Har lyst til å bygge en jaktbu der jeg jakter.

Er helt greit for grunneiger men jeg er usiker på regler på dette.

Har tenkt å bygge hytta/bua oppå en halvflat stein som passer som fundament for hytta/bua.

Er også greit at denne steinen en så høy at dyrene til grunneiger ikke kan komme opp på den.

Ser for meg at hytta/bua iallefal må være 2m innvendig den ene veien slik at det er mulighet til å overnatte p.g.a. jakt om morgenen.

Jeg er 196cm

Steinen er stor nok til dette.

Må feste hytta til steinen da jeg er redd for at den kan blåse vekk/ned.

Håper at noen kan reglene eller henvise til gjeldene regler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reglene som gir anledning for å sette opp bygg på inntil 15 kvadrat(og etter hvert 50) uten søknad, forutsetter at reguleringsplanen åpner for bygging i området. Ettersom dette er et jaktterreng, vil jeg anta at det er snakk om LNF-område(landbruk- natur og friluft). Da er det enten byggeforbud eller store restriksjoner i området.

 

Som utgangspunkt kan en grunneier på en landbrukseiendom sette opp mindre bygg uten søknad, hvis bygget er nødvendig for driften. Eksempel er gjeterbu. "Mindre" er ikke klart definert, men den jaktbua du beskriver bør være klart innenfor. Grunneier kan selvsagt sette bort arbeidet til en entreprenør, for eksempel deg.

Link to comment
Share on other sites

hvis det kun er snakk om en lita bu, som du beskriver. Er bare å bygge. Vi har to slike hytter på vårt jakt tereng.

 

Det er ikke noen som kan si noe på det så lenge en har grunneiers tillatelse.

 

Det verste som kan skje om alt som kan gå galt går galt er at den må flyttes eller fjernes.

Men vi holdt på å undersøke dette for noen år siden å fant da ut at det ikke var søknadspliktig, så lenge ikke dette er i nationalpark da!

Link to comment
Share on other sites

§ 20-3.Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse

For følgende tiltak er søknad og tillatelse etter § 20-1 ikke nødvendig dersom disse er i samsvar med plan:

a) mindre frittliggende bygning som oppføres på bebygd eiendom, og som ikke kan brukes til beboelse

b) mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder

c) mindre tiltak i eksisterende byggverk

d) mindre tiltak utendørs

e) fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse

f) andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten.

Departementet gir forskrift om hva som er mindre tiltak i bokstav a-d.

Tillatelse er heller ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j når tiltaket ikke skal stå lengre enn 2 måneder.

Departementet kan i forskrift unnta også andre tiltak fra bestemmelsene i § 20-1, herunder plassering av anleggsbrakker i mer enn to måneder i direkte tilknytning til bygge- eller anleggstomt hvor arbeid pågår.

Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som nevnt i første til tredje ledd utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

 

Mye synsing her, dersom man ikke følger loven må man jo rive bygget .

Og det er grunneiger som kan få problemer med "kommunen".

Er ute etter (lovlige) svar for å sette opp "jaktbu" i jaktterenget "mitt".

Har lyst til å sette opp et bygg som skal stå noen tiår og ikke bare til neste storm.

Må derfor bolte fast bua slik at den står der den skal.

Får også løftet bua opp slik at den ikke er i "veien" for dyra.

Får også bedre oversikt i terenget og bedre kulefang.

Ser at det er et "hul" for å bygge mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder i pargrafene.

Er det noen gode forslag på hva grunneiger skal kalle byggverket for, hvis det kommer spørsmål om brukk.

Grunneiger driver med kjøttfe.

Han har også 2 stk plantefelt på gården.

 

Endret farge på innlegget. Blåfargene tilhører moderator :wink:

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

i veiledningen for byggesaksforskriften (sak10) er begrepet "skogskoier" brukt om tiltak unntatt søknadsplikt etter paragraf 20-3 i pbl.

 

Om grunneier kaller byggverket for dette, og henviser enten til hugging eller beplantning, vil et eventuelt tilsyn ha problemer med å knytte bygget til ulovligheter. Det forutsetter at bygget ellers ikke kommer i konflikt med reguleringsplaner og retningslinjer(eks. 100-meterssonen fra strand, kulturminner etc.)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal vedkommende søke om? Byggverk under 15 kvadrat på bebygd boligtomt er unntatt søknadsplikt(og så vidt jeg forstår er bygget planlagt under 15 kvadrat). Mindre byggverk tilknyttet drift av landbrukseiendom er unntatt søknadsplikt. Første alternativ faller sannsynligvis bort pga reguleringsbestemmelser for LNF-område.

 

Det trådstarter da ender opp med, som det eneste søknadspliktige alternativ, er bygg som ikke er tilknyttet drift av landbrukseiendom. Hvilket i LNF-område vil si søknad om dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene, eller en regulering av området til bolig/fritid/næringsformål. Begge deler koster penger og tar tid, og er sannsynligvis bortkastet.

 

Etter min menig er det to alternativer.

 

1: Sett opp bygget som ett eller annet tilknyttet gården, og ferdig med det.

 

2: Be om forhåndskonferanse(gratis) hos kommunens byggesaksbehandler(e), og legg fram planen om ei bu og spør om kommunen anser tiltaket som søknadspliktig. Merk at det er grunneieren som bør gjøre dette, kommunen godtar neppe at andre setter opp bygg etter paragraf 20-3.

 

I første tilfelle går man ut fra at bygget er unntatt søknadsplikt. I andre tilfelle lar man byggesakskontoret vurdere søknadsplikten.

 

Poenget mitt er at risikoen med å sette opp uten noe videre snikksnakk, er forsvinnende liten. Ulovlighetsoppfølging i kommunenes byggesaksavdelinger har fått mer og mer fokus, og i de aller fleste kommuner er det et hav av slikt å ta tak i. Men ressursene til dette formålet er oftest uhyre knappe.. Da anser jeg muligheten for at kommunen velger å legge disse knappe ressursene i å kjøre en sak på et tiltak som etter lovens bokstav sannsynligvis er fullt lovlig, som mildt sagt liten. Om rette saksbehandler derimot får en slik sak i fanget med spørsmål om søknadsplikt, ser jeg ikke bort fra at vedkommende leser plan- og bygningsloven som en viss kar leser bibelen. Og da er løpet kjørt.

 

Om man tar seg en kjøretur på landsbygda og kikker på noen bondgårder, legger man ofte merke til en viss mengde små og større byggverk plassert mer eller mindre planløst rundt omkring. Jeg setter en kvikklunsj på at en god andel av disse er satt opp uten den minste antydning til offentlig innblanding. Etter mine observasjoner er dette en tendens som klart tiltar jo lenger unna sivilisasjonen man kommer. Jeg eier selv en gård med diverse slike bygg, og jobber også i kommunal forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Takker for svar.

Er det noen som har gode løsninger på skyte luker?

Ser for meg små luker som jeg kan skyte ut av.

Er litt bekymret for bråk /støy når geværet skal ut igjennom disse.

Kan jo sette inn lukkevindu og eventuelt lukke disse opp når jeg kommer til bua.

Men da vil dyra kanskje reagere på dette.

Får vel også besøk av knott og mygg med vinduene oppe.

Slik jeg har opplevd terrenget så kommer dyra fra alle kanter forbi der jeg planlegger bua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...