Jump to content

Kjøp av første rifle 6,5x55


Revefar

Recommended Posts

Heisann! Fersk jeger som har tenkt å kjøpe seg sin første rifle her. Har sett på litt forskjellig og valget står mellom 2 pr nå. Tikka t3 light eller howa hogue. Noen som har erfaring med disse? For og i mot. Også åpen for andreforslag, men er i denne gaten jeg tenker hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Av disse to, ville jeg valgt Tikka. Uten tvil! De har som regel et ganske bra avtrekk og presisjonen er upåklagelig.

Det verste avtrekk jeg noen gang har stiftet bekjentskap med, var på en Howa.... Og av de, vel å merke få, Howa'er jeg har skutt med, har samtlige hatt elendig avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ser på siden til jakt og friluft.

 

I denne spesialtilpassete våpenpakken.

 

Tikka T3 Lite i 6,5x55.

Tikkas T3 rifler deler de samme grunnprinsipper og er alle designet rundt en relativt «tett» låskasse med et 2-låseklakkers sluttstykke. Tikka T3 er en av Norges aller flest solgte rifler om dagen og tilbys i en rekke varianter som hver er tilpasset sitt bruksområde.

 

Kikkertsikte:

Redfield Revolution 3-9x40

Dette er en lyssterk og god kikkert som ikke koster skjorta. Her har du det du trenger for en vellykket jakt.

 

Lyddemper:

Schultz & Larsen TMD 35. Dette er den mest solgte lyddemperen vår. Flere av våre dyktige skyttere bruker denne fordi den gir en god demping til lav pris sammenliknet med konkurrentene.

 

Leveres med standard montasje fra Leupold.

 

Pris 12500

 

Er dette en god pakke eller er det eventuelt noe annet som anbefales av dere som kan dette?

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha ny rifle, eller vurderer du også brukt?

Finn.no er full av brukte rifler til gode priser, selv i links. Kjøper du brukt er det en annen som har tatt tapet for deg om du senere vil selge.

Du har valgt kaliber. God start. Har du andre preferanser?

Tre/synt stokk.

Hvilken kikkert skal krone verket?

Dersom du ikke har kikkerten i hus, bør du tenke på behovene der.

Og så vil du ha demper.

 

Tikka T3 er vel kanskje blitt den norske folkerifla. Mangen gode grunner til det. Du gjør neppe noe feil om du kjøper en slik.

Link to comment
Share on other sites

Brukt vs nytt har jeg egentlig ikke tenkt mye på, men igjen så er ikke erfaringen og kunnskapen på min side enda. Tenker at for å se over en brukt å vurdere standen på dette er vanskelig?

Tenker syntetisk stokk i utgangspunktet. Til valg av kikkertsikte har jeg alt for liten kunnskap til å uttale meg om, men det som i hovedsak skal jaktes på er nok rev og rådyr i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Har du bekjente som kan være konsulenter ved eventuelle bruktkjøp?

 

Skal du jakte i dårlig lys er lysåpning på kikkert vesentlig.

50 eller 56 åpning. De finnes mye bra å velge i..... og mye dri... ikke så bra. Bra optikk koster og det bør du ta med i regnestykket ditt. Igjen: finn.no kan være din venn.

Link to comment
Share on other sites

Må jo si meg enig med flere av de over: Kjøp brukt! Du får en pent brukt Sako, eldre Tikka (eller andre merker) til samme, eller lavere, pris enn de du har tenkt på. De fleste jaktvåpen på bruktmarkedet holder antakelig hele ditt jegerliv, og muligens neste generasjon arvinger...

Det samme gjelder forøvrig optikk. Du får brukte kikkertsikter i toppklasse til halve prisen, om du er litt tålmodig...

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er nevnt i sammen med Howa, det er også foreslått Browning A-Bolt, jeg ville også ha studert litt på en Browning X-Bolt!

Hva med en Winchester M70? http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290091.ece

Ikke en helt ny link men!

Ville også sett på Remington 700. Som det er skrevet her, optikk, et veldig godt råd, kjøp dyrere optikk en den riflen du velger å investere i. Lykke til med valg av diverse :-)

Link to comment
Share on other sites

Salgssiden har noen godbiter i øyeblikket. Bl.a. en Tikka 695, fra da Tikka var Tikka, og en cz 550 American, minimalt brukt. Gjennomgående stålkvalitet og derfor lite å stusse på. Ta deg tid og studer riflene, er ikke sikkert det er smart å gå forbi når du er bestemt på å skal ha 6,5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...