Jump to content

Rimtrimmer


Bisley

Recommended Posts

Har kjøpt meg dobbeltrifle i det noe uvanlige kaliberet .375 NE 2 1/2".

 

Hylser er å få tak i, men uten at jeg kjenner til prisene på heroin tror jeg disse hylsene må ligge på samme nivå.

I tillegg er fabrikanten ikke kjent for den beste og jevneste kvaliteten på hylsene sine.

 

Løsningen er å forme om Hornady .405 win hylser. De må presses ned og kortes litt inn, problemet er at rimmen er litt for tykk også. Den må derfor freses ned litt enten i bakkant eller forkant. Det er kurant å ta det i bakkant, men da blir hettelommene grunnere.

 

Noen som vet om noen lager et verktøy for å trimme rimmen i forkant?

Link to comment
Share on other sites

Det må være forholdsvis enkelt å ordne i en dreiebenk. Sikkert et interessant prosjekt også.

MEN, enklest er det å kjøpe hylsene. Prisen er heller ikke så helt verst og da er det eventuellt bare å skifte dem ut etter hvert. Det er ikke sikkert det ryker så mange av dem heller. Det kommer mye an på hvordan du lader og vedlikeholder dem. (pressing,annealing osv.)

http://www.custombrassandbullets.com/riflebrass1.html" target="_blank" target="_blank

Jeg har bla. brukt disse i 470NE, og så langt har de holdt bra.

Link to comment
Share on other sites

Har grublet over et liknende verktøy for justering av rille på 32ACP (ikke spør, sært prosjekt), tror ikke noe egnet verktøy eksisterer. Men man får jo verktøy for fresing av hettelommer, så det burde ikke være noe problem å trimme støtbunn litt. Men ut fra det jeg finner er kraven lik på begge disse (1,85mm), hvor mye snakker vi om her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for den linken, Jake. Visste ikke at Jamison laget hylser. De sender riktignok ikke ut av Junaiten, men sånt kan man komme seg rundt. Dessverre out of stock, får sende dem en mail og spørre om de får inn nye. Er jo en helt annen pris enn de australske (som etter prisen å dømme burde være laget av gull)

 

Rimmen på Bertram .375-hylser er 1,50-1,55 mm, nye Hornady .405-hylser er ca 1,75mm, så det er ikke mye som må vekk.

Har dessverre ikke tilgang til dreiebenk. Går kanskje an å prøve å sette dem fast i en drill på noe vis og bruke fil.

Link to comment
Share on other sites

Bare en fornøyelse, Bisley.

 

Hvis du ikke har tilgang på en dreiebenk, så finnes det "småsteder" du kan få gjort slikt uten at det koster skjorta. F.eks. en yrkesskole.

Det er ikke mye som skal av og messing er greit å jobbe med. Du kan klare det med en drill og noen småting, samt litt kreativitet og tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...