korporal Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Hei. Jeg nevnte prosjektet mitt i en annen tråd å ble oppfordret til å lage en egen tråd om prosjektet. Det hadde vært gøy å prøve samtidig som prosjektet kan dra nytte av konstruktiv kritikk! (og litt ros hvis jeg har flaks) Etter en runde på Youtube bestemte jeg meg for prinsipp og design. Jeg syntes at Mr.Bulletfeeder ser ut til å fungere greit å er relativt enkel å "kopiere". Pressa den skal brukes på er en Dillon 550 samt ei Star smøre/kalibreringspresse. Jeg har kjøpt Lee sin kulemater beregnet for Lee sine presser å har tenkt å tilpasse den til å fungere på 550'n. Den var jaggu skrøpeligere i virkeligheten enn det den så ut for på bilde. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve å gjøre noe med den originale eller om jeg skal "kopiere" den også. Men dit har jeg ikke kommet enda, dessuten har jeg mere bruk for kulemater på Star pressa en så lenge! Materialene jeg har brukt har jeg tilegnet meg på jobb ved å tråle restekasser. Bortsett fra lakken som jeg fikk spesialblandet for å matche Dillon sin. Bilder og litt komentarer kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korporal Posted December 16, 2014 Author Share Posted December 16, 2014 (edited) Jeg begynte med å "snurre" ut ei plate i 4mm alu. Fordelen med å bruke en slik snurremaskin (husker ikke navnet) er at man får automatisk senterhull i disken. Driftsansvarlig her blir en gammel Ford Escort vinduspussermotor, eller var det Opel? Vel... den ene er ikke noe bedre en den andre! 12V strømforsyning Selve kanten på bollen er punktet på å hull til motor og attachment plate er boret . Hull til nedslipp er også boret. Dette er glideplaten som kulene skal gli på og som skal gi plass til justeringa i vendemekanismen som kommer i toppen på bollen Her har jeg også senket ned plass til bosset som fester de forskjellinge kaliberbestemte hullplatene. Samt skåret ut til vendemekanismen å laget hull til nedslipp. Platen er laget i bakelitt. Bosset er dreid. Glideplate prøvemontert. Med boss. Her er attachment plata grovt tilskåret med prod. håndteringsremedier prøvemontert. Platen skal finskjæres når jeg får laget å montert den siste biten i håndteringsmekaninsmen. Dingsen lengst til venstre har til hensikt å vippe ut kuler som legger seg på skakke i sporene. Det gjennstår å monere ei fjær på den. Dingsen til høyre har en stigning medurs å skal reise opp igjen de kulene som i utgangspunktet kom feil vei men som ble veltet steget førut. Alt som er i aluminium skal lakkeres Dillon blå alt som er laget i stål skal gulchromatiseres Det meste er prøvemontert på disse bildene Her har jeg dreid ferdig emner til hullplater for cal.30 og .45 Disse rekker jeg nok ikke å frese før jul. Microbryter som skal stoppe bollen når fjærslangen er full. Det er ikke helt spikret hvordan dette skal gjøres, men det hadde vært fint med en timer eller to nivågivere slik at bollen slipper å starte å gå et steg hver gang jeg drar i spaken. Dette overlater jeg til trikkerne på jobb Dette er fjærslangen som jeg har tenkt å bruke fra bolle til presse®. Det fine med denne er at det rett og slett er ei fjær som er veldig fleksibel. Spesielt i lengderettning. Dette er så langt jeg her kommet pr. dags dato. Mere kommer. Edited December 16, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Det mange i usa gjør er å lage egen hopper/koallator(riktig norsk ord?) og bruke mrbulletfeeder sin dropper tube. men du har vel ikke nok verktøyhodehull til dette med mindre du krymper og setter i samme die. Lee sin mekanisme er jo litt morsom da, men vet ikke hvor rask og robust den er. søk på jmorris sin bulletfeeder-snu-sak. han bruker samme kulemater, men har en 180 graders snuoperasjon halveis nede, ganske fiffig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Snedig! Har lignende design på hylsemateren til min glødemaskin som er under bygging. Materen er i mitt tilfelle en biltema bøtte som blir utstyrt med 3d-printet rotor ikke ulik din. Jeg bruker en ventilasjonsspjeldmotor fra VAG (ikke noe ford eller opel her!) som drivverk. Bruker også samme type motor til drift av platene som beveger hylsene i selve gløderen: Her uten mater på toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Microbryter som skal stoppe bollen når fjærslangen er full. Det er ikke helt spikret hvordan dette skal gjøres, men det hadde vært fint med en timer eller to nivågivere slik at bollen slipper å starte å gå et steg hver gang jeg drar i spaken Det ordner du enkelt ved å la armen på mikrobryteren være så lang at den dekker flere kuler. Det enkleste er sannsynligvis det beste også her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Da vil den vel stoppe på laveste nivå uansett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Om ikke bryteren er så eksakt at den lukker og åpner på eksakt samme punkt, skal det gå. De fleste brytere har en forskjell på hvor mye som skal til for å trippe den og hvor mye som skal til før den resettes igjen. Er armen av en viss lengde og i et fjærende materiale i tillegg, kan du bøye den til slik at den gradvis bygger opp en kraft mot bryteren, slik at denne til slutt tripper. For eksempelets skyld kan du se for deg en bryter med arm som er fjærende og en meter lang. Du tar tak ytterst og bøyer den billelitt, men bryteren tripper ikke. Du bøyer den mer og mer, nærmere og nærmere bryteren, og til slutt har du overført nok kraft til at bryteren tripper. Når du reduserer kraften, vil du kunne bøye armen en del tilbake før bryteren resettes igjen. Nå skal det også sies at om ikke opplegget skal bli uhensiktsmessig langt, er det nok ikke pause på så mange hylser før motoren er i gang igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Du kan ha rele med litt tidsforsinkelse på stop/start også så slipper du mye av jukkinga? men det er jo egentlig ikke noe issue uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Personlig ville jeg ikke brydd meg med å lage en masse mikkmakk for å slippe hyppig stopp og start. Hylsemateren til Dillon har ihvertfall ingen forsinkelse, og den irriterer meg ikke. Dersom man virkelig må ta den helt ut, skaffer man seg en liten PLS som styrer hele greia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Du kan selvsagt bruke to mikrobrytere og et relé og koble en holdekrets. Hadde jeg vært god på å legge inn bilder her, skulle du fått et skjema, men det fikser garantert elektrikerne du har tilgang på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VRT72 Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Hei, flott arbeid du gjør her. Har lurt litt på det samme, moro-faktoren av å lage noe slikt selv er jo ubetalelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korporal Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Takk tiden strekker ikke til om dagen men jeg kommer tilbake med oppdateringer så fort jeg får gjort mere! Det nærmer seg snart fintilpassning og finish å det er jo absolutt den artigste jobben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Hvordan går det med kulematerprosjektet? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.