Jump to content

Skille et godt pointer-kull fra et dårlig - novise


fredrik

Recommended Posts

Hei!

Er i prosessen med å skal kjøpe meg Pointer. Dette er min første jakthund, men ikke min første hund. Jeg vet det er viktig at hunden kommer fra et bra kull.. Ikke avgjørende, men viktig.

 

Pointerklubben har pr i dag 10 kull som kommer de neste to måneder. Det er med andre ord en del å velge i. Jeg har manglende/ingen kunnskap til å skille et godt fra et dårlig, og trenger i så måte litt hjelp... :)

 

Nå er det vel slik at alle kullene her er godkjent av NPK, og således gode alle sammen.. Men er kjedelig å oppdage i ettertid at man kunne gjort et bedre valg :)

 

Har mål om å bruke hunden primært på fjellet etter rypa, men og litt i skog.

 

Fredrik

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjenner noen som er interessert i fuglehund eller jaktprøver ol,kan sikkert de peke deg i retning av noen i pointermiljøet som kan anbefale deg ett kull.

 

Jeg var i samme situasjon som deg for 3 år siden.Snakket med en kompis som er ivrig i Bærumspuddelmiljøet(Gordonsetter..Pun intended,he he)

 

Han ga meg navn og nr til en pointermann som igjen kunne anbefale en som hadde kull på daværende tidspunkt,og vips så ble det handel av valp..

Link to comment
Share on other sites

Du er heldig som velger Pointer.

Uansett hva du velger på valpelista til Pointerklubben vil du mest sannsynlig bli fornøyd

dersom målet er en god jakthund.

Er målet en NM-tittel bør du kanskje gå litt nøyere til verks.

Kvaliteten på Pointer er så jevn og god at det meste er opp til deg selv, man kan selvsagt være uheldig med individet man har fått, men det kan man være fra alle kull.

Jeg for min del hadde vært mest opptatt av potekvaliteten til foreldredyra, dårlige poter er det vanskelig å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar! Har noe mer kjøtt på beinet nå! :)

 

Har en konkret oppdretter som jeg har vært en del i kontakt med blant de på den lista der. Kommer tilbake med en ny tråd her inne så snart avgjørelsen er tatt. Blir nok noe sånt som: "Fredrik gjør noe han ikke kan - oppdra en fuglehund". ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å velge kull og en valp i et spesifikt kull. (Greit med hjelp). Og de mest interessante kullene/valpene, blir nok solgt til annerkjente jaktprøvefolk, eller folk som driver med jaktprøver! Jegere kommer normalt - sist i køen.

 

Jeg er ingen pointer kar, men rasen har vært vurdert som mulig fremtidlig jakthund. Har likevel sett en del av dem. Har jaktet for noen og sett mange på jaktprøver.

 

Så litt på listen din i går "morges". Og skulle jeg søkt en pointer nå, ville jeg sjekket ut kull; no. 3 (Solasteggen - Barentsv...), 6, 8 og 9 først. Undrer på om godkjenning av avelshund og sykdommer, kun går på foreldre (til kullet), eventuelt også på deres foreldre og ikke videre i slekten. Men det ser ut til at pointerklubben har godkjent parringene, så det er kanskje brukbart. Noen andre, innkluderer mer av slekten.

 

Du har tidligere også vært interessert i en hund, du også kunne bruke som trekkhund/snørekjøring/sykling. Skal du legge vekt på dette, så bør du unngå de linjene, med små hunder alla "Black Lucky". Det er minst, en på lista. Og med tanke på skogsfugl, kan det være interessant om minst en av forelderene er permiert på skog.

 

Tror likevel at de beste rådene får du fra en uhildet pointerkar/dame, eller helst fra moderklubben. Det kommer nok også flere kull utover vinteren og våren.

 

Anbelfaler å melde deg inn i en lokal klubb, der får du veiledning, tilbud om div. kurs og trening, selv om du kanskje ikke er interessert i prøvesporten, så er det nyttig informasjon og trening.

 

Personlig så planlegger jeg mottak av en valp, så godt det lar seg gjøre. Helst 3 ukers ferie og strukturet husdressur (innkludert forings rutiner). Da blir det lite, eller ingen tising/bærsing inne. Bruker også bur i begynnelsen. Lykke til med valget, selv om du burde valgt en annen rase, til ditt bruk. He...he....

Link to comment
Share on other sites

Ja det er absolutt en god ting du sier ang størrelse. Jeg vil jo som du nevner bruke bikkja på snørekjøring, og dette er faktisk ganske viktig. Skal snakke med oppdretter ang det.

 

Har vært i kontakt med avlsrådet og fått noen hint og vink fra deres kant.

 

Kommer tilbake så snart jeg vet noe mer. Har pekt ut et kull hvor jeg skal høre om jeg kan holde av en valp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Fredrik.

 

Du er i ferd med å gjøre et godt valg angående rase :D . Det er flere ting du skal tenke på når du velger linjer på valpen, og størrelse på bikkja er ikke den viktigste.

Jeg har selv en stor hannhund, men han mangler dessverre litt jaktlyst. Han er god når han er "på", og han klarte å få 2 AK i premie på sin første jaktprøvestart, men ofte tar det litt tid (og god lukt) før han starter jakta. Dette ser jeg også når det gjelder snørekjøring. Han har krefter i fleng, men gidder ikke å ta seg ut nevneverdig. Jeg tror jaktlyst/ trekklyst har en sammenheng. Vi bruker hundene i trekk både sommer og vinter.

 

Vi har også ei tispe i huset, hun er mye mindre enn hannen, men står ikke noe tilbake for han når det gjelder snørekjøring. Innsatsen hennes er på topp. Når det gjelder jakt er hun en maskin. Det er full gass fra start til du ber henne stoppe. Hun har 1VK med ck på jaktprøve, og det er fantastisk å jakte for henne.

Nå har vi parret henne med en av de beste hannene i Norge, og vi venter valper i slutten av mars. Vi hadde denne hannen hjemme hos oss i tre uker under parringen, og han var akkurat slik vi ønsker en hund skal være. Rolig i hus, full gass på fjellet. Han er mindre enn min hanne, men er bedre til å trekke. Ettersom han er litt mindre, er han også bedre til å komme seg fram i snøen.

Vi har stor tro på dette kullet, og har tenkt å beholde to valper selv. Hvis du er interessert i å vite mer, er det bare å ta kontakt.

 

http://pointerdb.pointer.no/index.php?o ... how&id=504" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Viktige punkter å se etter når man velger valp:

 

Jaktlyst

Vilfinnerevne

Lyd (pistring går gjerne i arv)

Gemytt

Er foreldrene premiert på utstilling? (ikke viktig for at de skal se pene ut, men at de har god funksjonalitet, noe som betyr at de er mindre utsatt for skader)

Pelskvalitet

 

Uansett hva du velger, ønsker jeg deg lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...