Jump to content

Vurderer kjøp av Baikal izh 18.. Er den brukbar?


m983006

Recommended Posts

Den smeller - hver gang. Et bruksspett av dimensjoner, men enkeltløperen er lett, og dermed kjenner du rekyl bedre i den enn i tyngre hagler. Fin hagle til røff jakt som fra kajakk, i ura eller andre steder det er lett å skrape borti noe. Full trangboring er det vel også på de fleste.

 

Verdi? Synd du ikke lufta dette tidligere, da kunne du fått en helt gratis av meg. Men den har dessverre allerede gått til destruksjon, og kan om kort tid kjøpes igjen i form av spiker på Jernia. Men som brukt enkeltløpet hagle? Fra 500 kroner og nedover, vil jeg tro. Formen på stokken passa meg ikke, men flere som har skutt med den har truffet rett så bra.

Link to comment
Share on other sites

Den er solid traust ypperlig jaktkamerat. Kjøp den og kos deg med den. Har mitt første våpen enda etter 30 år, en enkeltløpet Star 16/70. Den skal være med meg til jeg legger skidorna i vedret-)) Har jaktet mye fjellrype med den i vanskelig glatte steinurer, og må si dette våpenet tåler juling.

Link to comment
Share on other sites

har brukt stål på lerduebanen med mp18 12/76 uten problemer. trangboringen kan med fordel åpnes hvis du vil bruke jaktpatroner i stål jevnlig. har både kombi,o/u, s/s div rifler i safen men den enkle mp18 hagla er den som oftes blir med på jakt.jeg beg min jakt med baikal 18 enkel løp som så mange andre. denne ble desverre solgt til fordel for andre børser. for noen år siden så kom jeg over en ny baikal mp18 i gjen.. denne har jeg allerede felt endel vilt med og jeg blir bare mer og mer fornøyd med denne lette og gode hagle. less is more sies det.......

Link to comment
Share on other sites

De er svjv ikke trykkskutt for stål; noen er stemplet 65MPA (650bar), andre 90MPa. Jeg har ingen betenkeligheter med å skyte lerduepatroner med disse forutsatt at de er i noenlunde OK stand.

Trangboringen justeres enkelt og billig ved å kappe munningen til den måler ca 18mm-en har da omtrent 1/2 choke.

 

 

I forhold til pris i bruktmarkedet er det neppe mulig å fæ mer for pengene; når den er oppbrukt eller står i veien for annet i garderoben er det bare å levere inn til skrot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i en som så litt rufsete ut med lett overflaterust og stygg kolbe. Pusset med smergel og lakket bade stål og kolbe med matt svart motorblokklakk fra biltema som er hurtigherdende og tåler det meste. Limte så på et rødt fiberoptisk frontsikte av typen easyhit samt lagde kolbeforhøyer av den hule pølselignende typen rørisolasjon fra Biltema som er splittet langsetter i lengderetningen. Denne isolasjonen er i fast foam og er veldig godt egnet til å lage kolbeforhøyer som limes fast på kolben når man er fornøyd med fasongen.

Denne hagla ble meget pen om jeg selv skal si det og jeg treffer godt med den. Jeg skyter mye stål leirdueammo uten problem, det er veldig tykt gods i pipemunningen så jeg er ikke spesiellt redd for en utviding av denne, og trykket i disse lette patronene er ingen fare for denne meget solide hagla. Man kan bære den hele dagen uten stress siden den er lett. Jeg kommer aldri til å kvitte meg med den, det er sikkert 8)

Link to comment
Share on other sites

har skutt mirage high speed steel 32gr i min uten å se/merke noe skade. siden denne stål ammoen ikke var ikke god i jaktsammenheng så har jeg gått over til andre alternativer på jakt. man kan åpne choken til 1/2 eller åpnere og da sies det at man kan skyte stål til krampa tar deg med disse børsene. spør din lokale børsemaker om fakta og råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...