Jump to content

AR-15 løp, når er det utslitt?


Midt-I

Recommended Posts

Hvor lenge varer et .223 løp til dynamisk skyting? Når begynner man å miste presisjon, og hva er akseptabelt? Har hørt at de fleste løp begynner å miste presisjonen etter 10 000 skudd, men at gode løp kan gå 15 - 20 000 med bra presisjon. Lurer også på hvordan skyting med .22 kit spiller inn, men ser egentlig ikke for meg at det gir særlig slitasje.

Link to comment
Share on other sites

.22 skyting gir neppe noe slitasje, men det gir mye annen dritt opp i gassrøret osv. Det beste er å ha en egen .22upper. Jeg har en uten gassrør og tett handguard som jeg bruker for det meste, da blåser bare skiten rett opp i handguarden istedet for å tette igjen gassrøret på matchrifla di.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det blir litt pussing med .22, men det blir jo en liten investering å ha egen upper for .22-kit. Det holder vel å dra gjennom boresnake og skyte gassrøret rent med .223? ;)

 

Angående "break-in" av nytt løp kom jeg over denne artikkelen som for min del avliver den myten: How to Break-in a Barrel -- A Dissenting Point of View. Forfatteren hevder det er pussestanga som ødelegger de fleste løp. Men pussing er jo greit for å holde løpet rent og hindre rust. Boresnake skader ikke løpet, og drar man gjennom et par ganger etter skyting blir det jo ganske reint.

 

Men spørsmålet var mer hvor ofte det er vanlig å bytte ut løp for aktive rifleskyttere i dynamisk. Ser jo at hvilken ammunisjon man bruker spiller inn (mantlede blykuler vs. harde kuler med stål osv.). Ser for meg at løpene ofte blir skutt varme. Ammo blir vel for de fleste vanlig sivil .223 eller billig russisk stålammo. Det blir vel fort synsing akkurat hvor grensa går, men hva er vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om JP og Bushmasterpiper som har gått 15-20000 og i den andre enden av skalaen ikke-hardforkrommet pipe som gikk rundt 6000,-

Når man bytter har jeg inntrykk av at han om erfaring.

I tillegg har flere av toppskytterne flere uppere, når man har skutt et antall skudd så er det like greit å bytte optikken osv. over på en ny upper og bruke den andre til trening, eller hva det måtte være.

Jeg byttet ut min nå i sommer etter ca 10000 skudd av to grunner, jeg skulle bygge bedre børse, og jeg var livredd for at pipa plutselig skulle begynne å vå utslittsymptomer mitt i det nordiske mesterskapet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Angående "break-in" av nytt løp kom jeg over denne artikkelen som for min del avliver den myten: How to Break-in a Barrel -- A Dissenting Point of View. Forfatteren hevder det er pussestanga som ødelegger de fleste løp. Men pussing er jo greit for å holde løpet rent og hindre rust. Boresnake skader ikke løpet, og drar man gjennom et par ganger etter skyting blir det jo ganske reint.

Du påstår at boresnaken ikke skader løp, men at pussestang gjør?

Intressante påstander.....

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at å skrape en pussestang i metall på langs nedover et løp ikke er helt bra. Hvis man i tillegg bruker pussestangen fra munningsenden kan man ødelegge kroningen. Ser for meg at boresnake ikke er like skadelig siden man bare drar gjennom en tøysnor, men hvis du vet bedre må du gjerne dele. :D

Link to comment
Share on other sites

Kan være det henger igjen en del tradisjoner? Blir sikkert en teoretisk diskusjon på hva som er best. Det ser iallefall rent og pent ut etter å ha dratt gjennom boresnaken, men den samler nok opp en del dritt som kan skrape riflingen på løpet når man drar gjennom på nytt. Bruker den mest fordi det er enkelt og raskt, og trolig med greit resultat. Liker å skyte, ikke pusse. :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt eneste "problem" med Boresnake er at du kan dra den gjennom et par ganger slik at løpet ser gullende rent ut...

Helt til du da tar en runde med pussestang etterpå og faktisk ser hvor mye "grums" som sitter igjen.

 

Nå er det jo også så mange meninger rundt det der med pussing av løp at det er til å bli gal av.

 

Noen er jo i mitt hode helt maniske, og da er det frem med pussestang og diverse kjemikalier (tradisjonell våpenolje fjerner jo absolutt ikke alt må du skjønne) etter hver skyting mens løpet fortsatt er varmt for best mulig effekt. Og da er ikke treningen over før løpet er blankpolert på innsiden.

 

I andre enden av skalaen finner du de som pusser løpet en gang i året uansett om de skyter 50 eller 5 000 skudd i løpet av sesongen med rifla.

 

Etter det jeg har sett på banen er det ingen av disse typene som får børsene sine til å gå så fryktelig mye dårligere eller bedre enn andre, så personlig legger jeg meg litt i midten.

 

Boresnake en gang eller to gjennom løpet etter endt skytebanedag, og pussestang når det "har vært en stund siden sist" fungerer utmerket for mine behov.

 

Men nå skal det jo nevnes at jeg driver jo ikke noe særlig med langhold/benchrest osv, så mine krav for presisjon er kanskje ikke heeelt ekstreme. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...