Jump to content

Remington 870 til rype/ "tactical" sportsskyting?


vikern

Recommended Posts

ønsker å kjøpe en remington 870 til rype jakt og det man må kalle "tactical" sportsskyting?(3-gun style).

jakt&friluft har en brukt remington 870 til 3 lapper som er i fin stand og det er denne jeg hadde tenkt å kjøpe.(hvis den ikke blir solgt før jeg får våpen tillatelse)

 

mitt dilemma er da at med en vanlig brekk-hagle ville jeg kunne skutt de to skuddene som jeg har nesten umiddelbart etter hverandre mens med 870'en blir det andre skuddet forsinket pga. at du må pumpe før neste skudd. jeg vill bruke hagla til litt mer sportskyting(3-gun style ) og å da er jo en vanlig hagle kanskje ikke helt optimal :?: (overbevis meg hvis du mener motsatt).

en semi er vel litt utenfor min prisklasse som førstegangs hagle da jeg vill ha 12/76 eller over. (altså 12/89) :) (vet du om noen billige semier i <- ?)

 

så her er mitt spørsmål: bør jeg heller gå for en vanlig brekk-hagle og så kjøpe en semi eller pumphagle senere til bruk på skytebane eller bare kjøpe pump nå å bruke den til alt?

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem og bruke 870 på rypejakt. Ingen problem og skyte dobble med 870. Trippel og kvadruppel eller hva det heter, skal heller ikke være noe problem med litt trening med en pumpehagle.

Har selv 870 og bruker denne på rypejakt. Det at det blir forsinkelse ved at en må pumpe inn neste skudd, er nesten ikke helt riktig. Når første skudd går så har en ladet om på rekylen før en selv vet om det. Har flere ganger tenkt , har jeg ladet? Og sjekker da kammeret og jepp har ladet nytt skudd nesten uten at en har merket dette.

Høres kanskje ut som en farlig fyr å ha med på jakt men setter dette bare litt på spissen.

 

Vil du ha pumpehagle, så kjøp 870, tror ikke du blir misfornøyd, da den smeller hver gang.

 

Mvh Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Må du gi deg HP, har trasket rundt med min i 8 år no, den blir brukt til alt. 300 var dyrt, det eg kjøpte min ny for. Ny pris er vel ca 4 om eg ikkje er helt på tur no.

 

Ingen problem å skyte duble med den heller, man blir for vant litt ladegrepet i de skuddet går.

Min bruker eg til gå stokk, padleåre, og spitt, da selvfølgelig med tomt mag og kammer.

Link to comment
Share on other sites

Som Lillefix sier, så er ofte andreskuddet på plass i kammeret, uten at du merker at det skjer, når du har blitt vandt med våpenet.

Men, når en blir vandt til å ikke tenke over ladingen/pumpingen, så hender det jo at det blir glemt og. Har blitt mye god latter, når jeg

skyter sporting..... Klemmer og klemmer på avtrekkeren, uten at det smeller, mens andre-dua flyr i sikkerhet

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

padleåre.. gåstokk.. bruksjern..

 

Hva er det størst sjanse for at ryker på ei hagle når man tryner med den? Jeg vil tippe stokken i området mellom kolbe og kasse. Der er remington 870 hverken mer eller mindre solid enn de fleste hagler. Det er en tynn bolt som går inni der, man kan fint bøye den med hendene.

Er den da mer bestandig mot rust? Næh.. der kommer min 870 SM dårligst ut av de haglene jeg har i allefall.

Driftsikkerheten? Hadde de tatt seg 1 minutt lengre tid på kvalitetskontroll av kammeret, så kanskje det kunne vært ett argument..

 

Er det ikke bare å innse at "dønn solid" er ett billig salgstriks?

Link to comment
Share on other sites

ok nå er jeg litt forvirra :?: noen sier at 870'en er bra til jakt mens andre sier at den ikke funker til jakt,

HP :jeg vill IKKE ha en cal.20 eller 16 og det er vel en selvfølge at en hagle i 16 eller 20 er lettere en en i 12 generelt? right?

Xesray: ny på wingevåpen er vel rundt 4,990 nå, du kan vel få den for billigere andre steder men ikke stort mindre.

Morgan: hvis man mishandler hagla kommer den vel til å knekke uansett? jeg på ingen måte en person som kommer til å være noe annet en forsiktig med hagla på jakt eller bane.

 

edit: uansett er jeg takknemlig for alle innspill og meninger, jeg skal selvfølgelig oppdatere alle på hva jeg ender opp med å kjøpe og mine meninger om våpenet når eg har brukt det litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøp 870, du blir ikke å angre.

 

Hadde tidligere ei 16 kal enkeltløper, skjøt mer ryper med den enn kompisene med dyrere våpen. Har hatt Franchi halvauto, denne er solgt. Ble aldri helt kompis med denne.

 

870en blir værende i våpenskapet i all tid fremover. Skyter ryper med denne uten noe problem.

Husk det er ikke merke eller type hagle som dreper rypa.

Kjøp den hagla du har lysst på ikke den som alle forståsegpåere sier du skal ha.

Ønsker du å kjøpe dyrere hagle senere, så tror jeg du fortsatt vil gjemme 870 inne i våpenskapet til senere bruk.

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

I det hele og det store, det hele ender med smaksak. Noen liker datteren mens andre moren. Sånn e det på alt, uansett ka som skal handles.

 

Det eg alltid sier er så lenge den passer deg på lengde og du liker den, så kjøp den. Du kan alltid bytte det ut til noe annet seinere.

 

HP- Tror ikkje du vil låne den dyre haglen din til meg.

 

MorganKane- Ikkje vær så negativ, alle våpen er festet med en bolt der.

Link to comment
Share on other sites

MorganKane- Ikkje vær så negativ, alle våpen er festet med en bolt der.

Viktig å kunne kunsten med å være negativ ;)

 

På irritasjonslisten min står altså den evinnelige påstanden om at hagler som Baikal og Remington er uslitelige bruksjern. Inntil jeg får en forklaring på hvorfor, så blir det stående der.

 

Men man kan like den for det den er, jeg har skutt en del småvilt med min. Kjøpte den i 96 eller deromkring. Jakter nå med sideligger, den kler min negativitet bedre. Men kjekt med utlånshagle man kan gi f... i.

Link to comment
Share on other sites

Driftsikkerheten? Hadde de tatt seg 1 minutt lengre tid på kvalitetskontroll av kammeret, så kanskje det kunne vært ett argument..

Er det ikke bare å innse at "dønn solid" er ett billig salgstriks?

Vil ikke si det om den jeg hadde, men det skal tilføres at det var en Wingmaster fra tidlig 70-tall.
HP :jeg vill IKKE ha en cal.20 eller 16 og det er vel en selvfølge at en hagle i 16 eller 20 er lettere en en i 12 generelt? right?
Jeg refererte til hva JEG endte opp med som jakthagle for å understreke forskjellen. Du må selvfølgelig selv vurdere hvilket kaliber du vil ha (selv om kaliber 12 på rypejakt er unødvendig vekt og volum :wink: ) Ad vekt, så er det ikke noen automatikk i at en mer finkalibret hagle er lettere før du kommer i litt høyere prisklasser. I "økonomiklassen" er det bare løpspakken som er forskjellig, og mengden gods i den er ganske likt.
HP- Tror ikkje du vil låne den dyre haglen din til meg.
Joda, så lenge du er innforstått med at du er erstatningspliktig 8)

Til rypejakt i Norge er det beste du kan kjøpe en O/U med en avtrekker. Alt annet gir deg bare ulemper :wink:

Rent bortsett fra at du selvsagt mener sideligger med engelsk kolbe, to avtrekkerer og i kaliber 20/76 så har du selvsagt helt rett.

:angel:

Her er jeg enig med begge - Bly fra et praktisk standpunkt oh Hassel fra et estetisk. Kan godt ta en slik sideligger i kaliber 28 for den del :D
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pumphagle så går det selvfølgelig ann å jakte med de. Ei pumpe kan være grei nok når du jakter i godt vær med 10+ og idyll. Men, og det er ganske mange men med de. Jeg har da skutt noen ryper og harer, og de fleste har jeg skutt med en 870 så jeg vet hva som ikke fungere og hva som kan gå galt.

 

Når det gjelder driftssikerhet, som mange mener er en god grunn for å velge ei, så er det flere ting som kan gå galt.

 

Skruen som holder pumpegrepet på plass har en tendens til å løsne hvis den ikke limes. Et løst grep fører til ufullstendig ladegrep hvor man ikke oppnår låsning ved kamring, og som en følge ikke får avfyrt skuddet.

 

En og annen sjelden gang kan man oppleve at to skudd hopper ut fra magasinet (skal selvfølgelig ikke være et relevant problem, da man bare kan ha et skudd i magasinet :wink: ). Grunnen til at det skjer kan være feil lading av magasinet eller at man har fikklet for mye med mekanismen. Jeg pleier og åpne mekanismen halvveis når jeg ikke vil ha et kamret skudd i løpet. Samme som du gjør når man knekker ei hagle for å forsere et hinder.

 

Jakter du vinterstid er avtrekkerbøyla for liten til votter eller hansker. Det blir fort et problem å få tatt avtrekk. (Dette synes jeg også gjelder for O/U og S/S med to avtrekkere.) Sikringen er heller ikke veldig enkel og manipulere med votter eller tykke hansker.

 

Det værste ved vinterjakt eller våt jakt i kulde er at mekanismen kan fryse fast. Det har jeg opplevd ved flere tilfeller. Det skal ikke mye til før det er vanskelig å ta fullstendig ladegrep.

 

Pumping mellom hvert skudd sier seg selv at det ikke er optimalt :wink:

 

Når det gjelder hagle til jakt er det en smakssak hva en liker og vil ha, men mange tenker ikke på de problemstillingen jeg har beskrevet unntatt selve pumpingen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som andre sier: Du kan fint bruke en 870 på rypejakt, det viktigste er at du lærer å skyte med den. Personlig mener jeg ulempene ved pumper (og halvautoer) er større enn fordelene, spesielt her i landet hvor man er begrenset til et skudd i magasinet. Utkastet er ikke noe problem på rypejakt, men skyter man ender i skumringen er det vanskelig å finne igjen tomhylsene etterpå. De er mindre egnet til jakt sammen med andre fordi det ikke er like lett å vise at våpenet er nedspent, og med ett løp mister man muligheten for å tilpasse choker til forskjellige avstander eller ha forskjellige hagl i hvert løp. De er dessuten noe mer tidkrevende å pusse.

 

Når det er sagt er det vanskelig å finne mer våpen for pengene enn en 870. Jeg har en med syntetstokk som jeg bruker til jakt fra kajakk, og den er som andre sier både driftssikker og relativt solid. Så får det heller være at den etter mening er stygg som nøkken, og dessuten virker å være maskinert av fulle grovsmeder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kjøp 870, du blir ikke å angre.

 

Hadde tidligere ei 16 kal enkeltløper, skjøt mer ryper med den enn kompisene med dyrere våpen.

 

Lillefix

 

:thumbup::thumbup: fantastisk å gå på jakt med en lett enkel løper :D:D,

remington pumpa skal være legendarisk god i følge dens rykte.

somregel er det en grunn til at man får et godt rykte.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært på banen og skutt litt med halga :) , halga fungerte som han skulle og som forventet :D

min skyting derimot, det var ikke mye å skrive hjem om :oops:

kan påpeke at avtrekket var lett og føltes veldig skarpt. (min uerfarne mening)

 

nå kan alle dyra i verden bare falle om av skrekk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...