Jump to content

Sauer 202 i kaliber stort, tungt og saktegående


jjrckd

Recommended Posts

Har en Sauer 202 Outback (alukasse). Orginalt leveres disse kassene med 9,3x62 som "største" kaliber. Leker med tanken på noe større, tyngre og mer saktegående. Enkeltskudd er helt greit men etter en prat med en velrennomert børsemaker fikk jeg vite at 450 Beowulf MULIGENS ville kunne la seg mate fra et magasin. Er det noen som kunne bekrefte/ackrefte dette?

 

Etter et kort søk på nett ser jeg også at utvalget i ordentlig tunke kuler er noe begrenset for .45. Hadde vært interessant med .458. Noen som har tips til kaliber som aller helst kan la seg magasinmate i denne kassa? Alternativt, hva er øvre begrensning for enkeltskudd?

 

Edit: Jeg mente selvfølgelig å skrive at 450 Bushmaster MULIGENS ville kunne la seg mate...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som et lite tips kan du bruke et .452 løp til 450 Beowulf evt 450 Bushmaster.

Da finner du svært mye pistolkuler f.eks Hornady XTP som kan brukes.

 

Brukeren peders her inne har mye erfaring med slike patroner.

Mulig han kan sende deg en dummy eller to slik at du får testet matingen fra magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader selv, ville jeg kamret løpet for .45 Magnum, men brukt et .458 løp. Det er uproblmatisk å bruke litt større diameter på kula i disse hylsene. .45 Win Mag mater greit fra både .308- og .30-06-magasiner. Da kan du lade med lange .458-kuler og få både god mating og økt kulevekt. Du bør ha ganske bratt riflestigning for å stabilisere de lange prosjektilene. Hylsene koster kr 3,- per stk hos hjemmelading.no. Kan være du sliter med å få høye hastigheter og anslagsenergi, men til subladninger på f.eks rådyr, så tror jeg denne løsningen er på høyde med andre forslag. Man får også tak i fabrikkammo innimellom, sånn hvis man bare vil skyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Kan bekrefte at .450 bushmaster mater helt fint fra magasinet i min Remington 700 kasse. Ser tråden er gammel , men da får evt andre som lurer på det samme denne info :)

 

450 Bushmaster mater sikkert fra en mengde rifler med kryssmatet magasin, men her var det snakk om en standardkasse fra Sauer med enkeltradet magasin.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja, fordi jeg kan?

 

Uansett, ble ei ny rifle i .450 Marlin istedet. Saueren har fått seg løp i 8x57, 6,5-285 og .22lr (i tillegg til originalløpet 6,5x55) så jeg tror det blir ei lita pause i løpsbonanzaen for denne nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...