Jump to content

7,62 Nato med hvit tupp.


yildis

Recommended Posts

Dette kan nok ekspertene svare eksakt på men litt dypere googling sier at patronene ble fremstilt for å gi bedre kontroll med M14. Litt fra wiki: "Cartridge, Caliber 7.62mm, NATO, Ball, Low Recoil, XM256 (United States): 7.62×51mm NATO Single 82-grain (5.3 g) bullet from M198 round. Another attempt to control the M14 in full auto mode or for small stature troops."

Poenget med stålkjerne var nok mer å få en lett kule uten å miste for mye ballistiske egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Altså, nå må jeg bare si ifra.

Ro ned litt på powergooglingen, Jæger J.

Støtter bruker Oppklesk her:

Når noen bare finner en eske med 7,62x51 her i Norge med hvit tupp så stiller jeg meg svært kritisk til at det skal være forskjellige spesialladninger som ikke er hverdagskost en gang i USA.

Jeg er villig til å vedde ganske så mangen kroner på at dette er snakk om helt vanlige innleggspatroner for Carl Gustav 84mm RFK. Dvs. sporlyspatroner med redusert ladning for å oppnå samme prosjektilbane som RFK-granater.

Svenskene har brukt hvit farge på samme måte som vi bruker rød her nå, altså sporlyssats med "umiddelbar" tenning.

Ser esken og patronene slik ut (bare med hvit farge)?

0499e424eb.jpg

Men for all del, hvis det faktisk viser seg å være panserbrytende eller Amerikansk red.-ladning så vil jeg selvsagt spise hatten min.

 

Trådstarter, kan du legge ut det som står i bunnen av patronen?

Link to comment
Share on other sites

Ok, står ikke Low Recoil på denne pakken da,det står 7,62 mm sk ptr 10 slprj, men er sikkert samme, i bunnen står det ett 7 tall på ene siden og 0 på andre siden og i bunnen for å si det sånn, står det 070, har fått hørt at de stammer fra sverige så det er vel sporlys ja.

Link to comment
Share on other sites

Ta det ikke som kritikk! Syns det er flott at flere skriver her patronsamlerforumet, så fortsett slik :D

Husker selv når jeg var helt fersk (fersk er jeg fortsatt) å ha Googlet meg frem til forskjellige fikse ting som så ut til å gi mening, men med nærmere inspeksjon var helt på bærtur.

Det er sant som du sier, alltid litt lettere om en legger ut bunnstempel og evt. tekst fra eske med én gang.

Link to comment
Share on other sites

normal_For_innl_.JPG

normal_For_innl__bunn.JPG

Ble litt usikker selv på noen av disse:

Fra venstre:

#1: Hvit plastpatron er knallskudd for Carl Gustav 84mm. rekylfri kanon.

#2: 7,62x51 mener jeg og huske som øvelsespatron (redusert) for innleggsløp til Carl Gustav 84mm. RFK. Hylsebunn er merket 070.

#3: 9x19mm. For innleggsløp til M72. Den er også merket 070 i hylsebunnen. (71) årstall.

#4: 9x19mm. For innleggsløp til M72. Den er også merket 070 i hylsebunnen. (81) årstall.

#5: 9x19mm. Er jeg usikker på, Bunnmerke er VPT og 44. Hva er dette?

 

Er det noen som vil korrigere?

Link to comment
Share on other sites

Alle de er vel rette, så vidt jeg vet. Knallskuddet er jo ment for å lage bakblås når en skyter med 7,62-en, men det visste du vel.

Den siste er Lapua-produsert sporlys, jeg vil det er snakk om enten vanlig sporlys, eller kanskje at de har brukt hylser fra krigen om igjen for å lage slik redusert ladning-patron til øvelsesbruk.

Spesielt i de svenske red.ladning-patronene for M72 finner du jo drøssevis med forskjellige bunnmerkinger.

Link to comment
Share on other sites

Liten korreksjon:

Den hvite løspatronen til RFK ble vel ikke brukt sammen med indregeværet, men i modifiserte tomhylser fra fullkaliber granater. Man boret et større hull gjennom tennhetta i ei tom granathylse, og forsenket hullet så en slik hvit løspatron passet inn.

 

I indregeværet bruktes de "knallperlene" som vises sammen med reduserte patroner i et bilde lenger opp i tråden. Tennstempelet i RFK'en satte av knallperla, som eksploderte mot ei bøyd plate i tennemkanismen til indregeværet slik at denne igjen slo indregeværets tennstempel mot den reduserte patronen og satte av denne.

 

Edit :

Når jeg tenker meg om så var det vel en mulighet for å simulere bakblåst sammen med indregeværet, men dette var ikke vanlig å gjøre i min tid i alle fall. Vi skjøt kun med knallperle og redusert patron på banen, og tomhylse med hvit løspatron på øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...