Jump to content

.22 hornet ladning i 222 remington


Keino

Recommended Posts

Det går bra å lade ned 222 Rem til 22 Hornet hastighet. Jeg har brukt Norma helmantel m en ladning med Vhitavuori N 110 som ga ca 800 m/sek. Kjempefin på rypa. Husker ikke ladedata nå. Men det skal gå bra å bruke en maks ladning for 22 Hornet og evt øke litt. Det "store" hylse volumet i .222 I forhold til 22 Hornet vil gi lavere hastighet og trykk m samme ladning. Du må bruke kronogr af for å se hvor du ligger. Sjekk trykk tegn nøye. Og: SØRG FOR LADERUTINER SOM GARANTERER AT DU IKKE LADER DOBBEL LADNING M DET HURTIGE KRUTTET! Det vil kunne bli katastrofalt!!! Ovennevnte gjøres på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det har jeg helt glemt å utvikle. En god, lett universal-ladning enkel skyting og smått vilt. Hva vil folket anbefale av lette helmantler som er rimelige og greie å få tak i?

 

I følge QL vil 13-15grs med N110 bak en 45grs kule gi 800-850m/s med trykk godt under 3000bar, høres ut som et greit sted å starte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, S&B har 45 grs. Går i alle retninger for meg. Har ladet dem fra 850 til 950 m/s uten å få samlingene tettere. Har gitt dem opp selv. Har prøvd dem både i Brno Fox og i Sako Vixen. Sakokula går bra. Det samme med Norma 55 fmj. Sist jeg prøvde, hadde jeg med 40 grs Vmax og Normkula. Disse to gikk nesten hull i hull, mens jeg lå på 40 til 80 mm samling med S@B. Ha 130 kuler å bli kvitt av denne om noen tar sjansen. Jeg har som sagt gitt opp.

 

Ladedata, som ikke funket: N-110, 14 grs, 53,2 mm lengde. Ca 850 m/s i 50 cm løp. Mener jeg brukte Norma 201 og, for å se om det funket med det kruttet og økte til 950 m/s, men husker ikke data på den. Glemt å skrive opp. Har ellers N-120 krutt liggende, men jeg tror jeg lar den være i og med at jeg har andre kuler som skal få æren av å bruke det.

 

Sakokula likte jeg veldig godt. Gikk bra uansett. Et gedigent problem å få tak i, dessverre. Jeg ga opp og kjøpte Norma i stedet. Skeptisk til 55 grs i kort løp, men den har gått veldig bra og blir nok ny toppjaktkule for meg. Har tidligere prøvd andre 55 grs-kuler, men de har gått over hele skiva. Dette har imidlertid vært bt-kuler. Norma sin er fb. Ellers kan jo også Lapua sin 55 grs fmj prøves.

Link to comment
Share on other sites

I min Tikka-kombi er den butte lille 45graineren fra s&b en av mine absolutte favoritter,- god/meget god presisjon

Lader den i Lapua hylser med 16,8grs Vv N120 til COL på 52mm.- kronografert til 850 (+)m/s - myk og fin lading og med tre skudd innafor klisterlappen er dette bra nok for meg.

 

N120 er et krutt som fungerer bra i lille sjarmøren.222R og som er litt "sikrere" i bruk enn N110.

Selv med N120, kan tegn på høye trykk oppstå om man ikke er nøye... patronens forholdsvis "lille" volum, tolererer jo ikke for mye "slingring".

 

Sånn sett er vel N140 "sikkert" i bruk, men soter en del da... og passer heller ikke for såpass lett kule.

Savner litt Aliant Rel 7, som var et ypperlig krutt for dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er svært opptatt av å se innslag i viltet

Når kikkerten er på 16x forstørrelse må børsa fikseres mye bedre under en jakt situasjon med tyngere kuler.

Men min "rekyl" standard fungerte feks ikke 1-7 stigning. 77g kuler i rusle fart hjalp ikke heller.

På jakt skyter jeg nærmest med fri rekyl. Litt det BR skytterne gjør.

Med denne skyte teknikken påvirker en meget anpusten jeger børsa minimalt.

Jeg har da muligheten til å legge tofoten hjemme.

 

 

Jeg har også lenge tenkt at de tunge 224 kulene måtte være lur å bruke til ryper. Da får man jo ned farta.

men de kulene fungerer ikke. Har brukt relativt store summer på diverse kule pointe/trimme utstyr så alle gode match kuler skulle kunne brukes med hell.

De lange(69-123g kal 224-6.5) match kulene forblir fmj til en viss grad. Møter den motstand så kan alt skje.

Jeg er ikke systematisk nok til å ha testet "alle" løsninger.

Det har vært litt løp innmo.... en kjapp telling på 224 løp.

6 stk løp med 1-8 i stigning

1 stk løp med 1-7

1stk løp med 1-10

Og minst 8 rifler med 1-14stigning.

Med en god 22 rifle. 50g sako fmj og 40gvmax ammo,

Så er jeg meget fornøyd.

 

Som flere andre skriver... så brukes det varmint kuler i 22hornet med stort hell.

Jeg begynte for 3 år siden å lade 40vmax til 22hornet fart.

Denne ladningen er suveren på gåsa. Parkerer fugl'n og ødelegger overraskende lite.

Når jeg samtidig har likt treffpunkt med 40vmax og 50sako fmj. Ja da er det bare å smile

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...