Jump to content

Skotreaksjon hjort


Bollen123E

Recommended Posts

Korleis reagerer hjorten på skot på forskjellige dela av kroppen?

 

I ryggen dett han vel med en gong, men er det mulig å sjå forskjell på godt skot og skot som treff for langt bak?

Skaut min andre hjort forrige veke og la merke til att den skaut rygg før den gjekk 15-20 meter og datt.

Kjekt å vite om det er noken spesielle tegn på om ein burde gi den eit skot til :)

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver et lungeskudd.

Hvis den stikker mot skogen i full fart kan det være en god ide å gi den et skudd til. Vomskudd er det ofte ikke annen reaksjon enn at de stikker i full fart.

 

Edit:

Har sett den omtalte skuddreaksjonen når det har vært et høyt lungetreff med avriving av blodåren helt oppe under ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver et lungeskudd.

Hvis den stikker mot skogen i full fart kan det være en god ide å gi den et skudd til. Vomskudd er det ofte ikke annen reaksjon enn at de stikker i full fart.

 

Edit:

Har sett den omtalte skuddreaksjonen når det har vært et høyt lungetreff med avriving av blodåren helt oppe under ryggen.

 

 

Ikke enig her; TS beskriver et treff i lever eller vom (dyret "skyter rygg"). Dyr som raser avsted er truffet i hjerte/lunger.

Skyter en av blodåren oppe under ryggsøylen er blodtrykksfallet omtrent momentant og dyret går ikke mange meter.

 

Ingen regel uten unntak; jeg har sett nok fellinger til å vite med 100% sikkerhet at jeg ikke vet nok!

Men TS har jo fasit for dette skuddet; hvor traff han??

Link to comment
Share on other sites

Skaut min andre hjort forrige veke og la merke til att den skaut rygg før den gjekk 15-20 meter og datt.

 

Dette høres ikke helt ut som verken lever eller vomskudd etter min erfaring. Det blør riktignok godt ut leveren men som oftest går de noe lenger enn 20 meter før de legger seg.

Du har rett i det med gåing/bevegelse etter at blodåren oppe under ryggen er av. Nå har ikke jeg skrittet opp men at det er under tyve meter vil jeg hevde.

Link to comment
Share on other sites

Slike høye skudd som skyter av ryggen og river av de store blodkarene langs ryggen er mitt førstevalg; dyrene går sjelden mer enn 2-3-4 skritt.

 

Skudd i lever er nokså effektive de; masse store blodårer. Dyrene går omtrent som ved lungetreff; men siden leveren ligger der den gjør er det ikke å anbefale; masse gørr og gris.

 

 

EDIT-jeg overså den biten om 15-20meter :oops: Lungeskudd vil jeg tro; men trådstarter kan gi oss fasit!

Link to comment
Share on other sites

Til TS.

Ville ikke fokusert for mye på skuddreaksjon.

Tren så mye på å skyte at du "vet" hvor du traff.

Lad umiddelbart etter skuddet og følg dyret i siktet. La dyret få tid til å dø.

Er du usikker så skader det ikke med et skudd til i bogen. Men paniske oppfølgingsskudd har lett for å havne i vomma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...