Jump to content

Zeiss victory ht VS Scmidt & Bender Zenith


Stabbis

Recommended Posts

Vurderer en av disse kikkertsiktene til riflen jeg skal kjøpe i kal 223. Zeiss har 3-12x56 ( og s&b har 3-12x50.

No har jeg null erfaring med kikkertsikter så derfor trenger jeg råd.

Riflen skal brukes til rådyrjakt og blinkskyting. Må være egnet til måneskinnsjakt!

S&B har jeg fått tilbud på 10000kr og zeiss til ca 16000kr.

Er zeissen verdt 6000kr mer enn S&B?

Er det parallakse justering på begge siktene?

Hva er deres erfaring med disse siktene og hva anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en av disse kikkertsiktene til riflen jeg skal kjøpe i kal 223. Zeiss har 3-12x56 ( og s&b har 3-12x50.

No har jeg null erfaring med kikkertsikter så derfor trenger jeg råd.

Riflen skal brukes til rådyrjakt og blinkskyting. Må være egnet til måneskinnsjakt!

S&B har jeg fått tilbud på 10000kr og zeiss til ca 16000kr.

Er zeissen verdt 6000kr mer enn S&B?

Er det parallakse justering på begge siktene?

Hva er deres erfaring med disse siktene og hva anbefaler dere?

 

Først og fremst skal man ikke sammenligne kikkertsikter fra forskjellige produsenter som bygger på forskjellige objektivdiametere! Der er ufair pga. den optiske ytelsen, vekt og andre avgjørende synspunkter i henhold til formålene.

 

- Om de to modellene disponerer parallaksjusteringen eller ikke leter du best opp på produsentenes nettsider selv. Forresten, de fås ikke med justeringen.

- Begge siktene er topp. Zeiss HT er en nyskapning, mens Zenithen er noen 10år på markedet, derfor også denne merkbare differansen på pris. Zeiss har retikkelet i SFP og S&B i FFP. Både rådyrjakt og måneskinnesjakt passer helt klar til begge to. Liten fordel på siden av Zeiss pga. større objektiv. Til blinkskyting er Zeiss klar overlegen siden dens retikkel ikke avdekker såpass mye av målet enn hva det gjør i S&B. Ellers så er "smaken som baken" ... Prøv å få et tilbud vedr. et S&B med 56mm.

Link to comment
Share on other sites

Få lånt deg begge kikkertene og test de i skumring. Du vil erfare at det er et hælv.. å få sett skikkelig i S&B, grått som f.. Meget kilen på hvordan øyenene er i forhold til siktet. Og det er det på høylys dag også, på full forstørrelse.

 

Jeg hadde en slik S&B og satt på rådyrpost i Risør. Ble så forbanna på den S&Ben at jeg slang meg i bilen og dro rett ned til J&F og kjøpte en Zeiss HT 3-12x56. Den er overlegen S&B på ALLE punkter!

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje testa S&B, men har sammenligna ein docter, zeiss victory og meopta meostar r1 i mørket. Alle med 3-13x56 og lys :)

 

Zeissen var uten tvil best, såg ok i alle men zeissen var den einaste som var 100% klar heile tida. Dei to andre blei litt uklare på dei mørkast plassane vi testa.

Link to comment
Share on other sites

Ville også vurdert swaro z4i evt habicht 2,5-10x56. Har selv zeiss 3-12x56 Victory varipoint og er fornøyd med den, har titta mye gjennom swaroen og den er i mine øyne jevngod med zeissen. Alternativt kan du og se på kahles 2,5-10x50, brukte en slik før jeg fikk zeissen, kahlesen er mer enn bra nok til skumringsjakt/måneskinnsjakt men ble bytta ut da jeg ville ha opplyst retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt med swaro er at de ligger som regel over i pris i forhold til Zeiss. Varipointen er en knall kikkert, men har noe mindre lysgjennomgang enn andre victory- modeller. Tror det kommer av en ekstra linse eller noe slikt.

Når det er sagt så er alle nevnte kikkerter her(kahles, meopta, zeiss, swaro) gode i skumring og måneskinn. Spørsmålet blir hva man vil ha, og om man er villig til å betale for det. Om trådstarter ønsker en utpreget skumringskikkert så mener jeg zeiss er veien å gå.

 

PS synes prisen på HTn her er litt høy. Er det med ASV(kulebanekompensator)?. Har sett denne kikkerten uten asv til rundt 14000kr

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en SB Zenith 2,5-10x56 med lys i noen år. Var veldig fornøyd med den, og angrer på at den ble solgt. Kjøpte etter en stund en ditto 3-12x50, og denne var vesentlig dårligere i skumring. Har hatt endel forskjellige Zeiss, og er enig i at disse er gode i skumring. Men mener altså at SB 2,5-10x56 modellen også er svært god.

 

Angående det mekaniske så mener jeg at SB fremstår bedre enn Zeiss. De virker mer solide, og gir mer godfølelse. Tidligere generasjoner av Zeiss hadde samme fremtoning, men i senere år virker lokk og justeringsratt til å være "billigere"

 

Dersom trådstarter har fått tilbud fra Jakt og Friluft om SB Zenith 3-12x50 med 50% rabatt er dette "tilbudet" bare tøv. Denne kikkerten har aldri kostet kr 19 900,- som de annonserer med. Salgspris har ligget rundt 12-13 000,-

 

Å kjøpe kikkertsikte er etter min mening et spørsmål om hvor mye man får for pengene. Grensenytten er sterkt avtagende etterhvert som prisen går opp, så f.eks en brukt Zeiss til kr 10 000,- er ikke dobbelt så god som en brukt Meopta til 5000,-.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe kikkertsikte er etter min mening et spørsmål om hvor mye man får for pengene. Grensenytten er sterkt avtagende etterhvert som prisen går opp, så f.eks en brukt Zeiss til kr 10 000,- er ikke dobbelt så god som en brukt Meopta til 5000,-.

Som eg skreiv i kommentaren min lenger oppe har eg testa zeiss victory 3-12x56 m/lys mot ein meopta meostar r1 med samme specs og det er faktisk ein del forskjell på dei i mørket!I det mørket vi testa i kunne eg fint skutt med zeissen men hadde nok vært i tvil med meoptaen. Var tenkt og kjøpe meopta men etter det er eg veldig usikker, zeissen er nok verdt dei ekstra kronene viss eg f.eks ligger på åte ei natt og ser etter rev.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte diskusjoner engasjerer alltid, nesten samme hva som diskuteres, pris, kvalitet og egenskaper. Det er iallefall ikke til og komme forbi, at Zeiss Victory HT 3-12x56, Swarovski Z4i 2,5-10x56, Schmidt & Bender Zenith 3-12x56 og Kahles CSX 3-12x56 er det ypperste av kjente sivile kikkertsikter. Disse 4 er i en egen klasse for seg selv, uten tvil, mellom disse 4 skiller lite, jeg er ikke helt sikker på om det menneskelige øye klarer og skille alle egenskapene i fra hverandre, i dagslys og i skumring. Det faller mye ned på hva man selv liker og hva man føler for.

Link to comment
Share on other sites

Victory HT er det beste skumringssiktet på markedet, ville funnet et slikt brukt til 11-13000kr. S&B er alltid gode sikter, men ville uten tvil valgt Zeissen, men jeg er innhabil siden jeg har den selv :mrgreen:

Jeg er ikke inhabil! Jeg har begge kikkertene du snakker om og jeg jakter mye med de i skumring. Kom hjem fra hjortejakt for en time siden. Lå ute i natt og fikk skutt en 12-t med S&B. Jeg mener det kun er mikroskopiske forskjeller i praktisk bruk mellom disse. Jeg klarer faktisk ikke å se forskjell i skumringsegenskaper når jeg bruker de. Det som er helt sikkert, er at jeg liker lysbryter og lysregulering bedre på S&B. For meg er de likeverdige og jeg hadde ikke gitt 6k mer for en Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har zenithen i 3-12x50, brodern har HTen i 2,5-10x50. Vi er enige om at zenithen har best skarphet (også randskarphet), og best farger/kontrast. HTen er best i mørket, men jeg har aldri hatt problemer med å se i dårlige lysforhold i min. Uansett er begge siktene veldig bra.

 

Et stort argument for Zeiss er servicen til Zeiss Norge som er beskrevet i andre tråder. Savner akkurat dette hos Schmidt & Bender (Jakt &friluft). Zenithen min kunne ikke sidejusteres ny ut av boksen (regner med at jeg var rimelig uheldig her, men skal ikke skje når det er snakk om sikter i denne klassen). Jeg fikk da låne en tilsvarende (brukt) til min var i orden. I løpet av denne høsten har lyset på den samme zenithe gått, og da jeg var innom jakt & friluft Hvalstad forrige uke fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme tilbake igjen når jeg er ferdig med jakta slik at jeg slipper å gå uten sikte.

 

Kan si at mitt og brodern sitt sikte er brukt ca like mye og ut ifra det jeg skrev i forrige avsnitt så har zenithen hatt to feil ila to år, mens HTen ikke har hatt noen problemer. Jeg har ikke hørt om andre som har hatt tilsvarende problemer som meg, så dette kan være tilfeldig, men irriterende er det hvertfall.

 

Om prisforskjellen er verdt det, er min mening at med to feilfrie eksemplarer så ville jeg lett valgt S&B Zenith over Zeiss HT til de oppgitte prisene. Hvis du har 16000 å legge i et sikte ville jeg tatt og skjekket ut Kahles Helia 5 som koster noe i den duren (fikk 10er i siste utgave av Jakt).

Link to comment
Share on other sites

Zenith - serien finnes garantert siden 2002 på markedet! Det er over 10 år, enig?! Jeg hadde ikke hensikten å fornærme deg, @Hyttplassen, når jeg har antydet at Zeiss' kunne være bedre egnet til blinkskyting (på lengre avstander) pga SFP. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...