Jump to content

Sveise hol i låsekassa?


volvobrage

Recommended Posts

Er det mulig og sveise igjen hol i låsekassa?Er sveiser av yrket så sjølve utførelsen er ingen problem, men lurer på om stålet detta?

 

Vil i så fall punkte ett og ett hol og ha ei våt fille på resten av låsekassa så varmen ikkje sprer seg.

Bilde av dei aktuelle hola, ser fire små hol på sida her.

DSC03694.jpg

 

Takker for svar!

 

Mvh

Brage

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve skruetrikset ja, låsekassa skal duracoatast etterpå uansett :)

Er nok sikkert ett bedre alternativ ein sveising så ein slepper varmen i låsekassa. Når eg har sveist igjen alle fire hola er det jo faktisk ett stort område til sammen som har blitt rimeleg oppvarma.

 

Takk for hjelpa!! :D

Link to comment
Share on other sites

Er på ingen måte sveiseingeniør, men jeg legger merke til at folk ofte misforstår problemet med varme. Joda, du får en varmepåvirket sone hvor eventuell herding vil glødes ut, men det er langt fra det verste som kan skje. På herdbare stål er rask avkjøling et større problem, det kan gi sprø sveiser. Da må en forvarme delen, ikke holde den kald. Så selv om det er mulig å sveise det aller meste av metaller er det ikke alltid like lett. For kritiske detaljer som våpen er bør man kjenne til stålet og korrekt prosedyre for sveising.

Link to comment
Share on other sites

Er på ingen måte sveiseingeniør, men jeg legger merke til at folk ofte misforstår problemet med varme. Joda, du får en varmepåvirket sone hvor eventuell herding vil glødes ut, men det er langt fra det verste som kan skje. På herdbare stål er rask avkjøling et større problem, det kan gi sprø sveiser. Da må en forvarme delen, ikke holde den kald. Så selv om det er mulig å sveise det aller meste av metaller er det ikke alltid like lett. For kritiske detaljer som våpen er bør man kjenne til stålet og korrekt prosedyre for sveising.

Det er godt mulig du er inne på noke, men det eg frykta var at kassa skulle "trekke" seg under sveising. Men er ikkje sikkert det har noke og bety heller?Vil jo ikkje utgjere så mykje, veit ikkje kor nøyaktig ting er akkurat der?

Link to comment
Share on other sites

At varmen kan få ting til å slå seg er helt riktig, der må jeg innrømme at jeg er usikker på hva det kan medføre og hvordan en begrenser det.

 

PS: I tilfellet Mauser er nok ikke sprø sveis noe stort problem, materialet er SVJV kun settherdet. Men de to fremre hullene ligger tett på låseklakkene, og gløder en ut herdingen der er kassa bare skrot. Skal en male er det ett fett mtp utseende, for blånerte deler vil klinking nok gi best resultat. Har blånert noen sveiste biter før, og det blir gjerne skjolder i varmepåvirket sone.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er dei fremste hola eg er mest redd for. Men har bestemt meg for og bruke din metode med klinking, det var lurt:)Og duracoaten skjuler "fargeforskjellen" som eventuelt oppstår mellom skrue og låsekasse.

Blåneringa eg fekk utført av lokal verkstad her på mi eiga rifle er eg veldig misfornøgd med så velger og lakkere denna gangen. Har veldig lyst og prøve duracoat og, virkar som eit kult produkt! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...