Jump to content

Elgskinn, kjøpere i Tr.lag?


Tordenkil

Recommended Posts

Jaktlaget mitt hadde inntil for noen år siden avtale med et garveri på Namdalseid som kjøpte elgskinna våre etter jakta. De kjørte ut salt til oss før jakta startet, slik at vi saltet skinna grundig rett etter flåing, så hentet de alle skinna etter jakta var over. På grunn av sykdom i bedriften er ordningen opphørt, og vi graver følgelig skinna ned sammen med slakteavfallet. Dette synes jeg er synd, og spør derfor: Finnes det skinnberedere i Trøndelag som kjøper inn 'råskinn' fra jaktlag? :?:

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du tenker på Tove Wang, det er et stort savn etter at de sluttet ja.

Ellers er det vel ingen tror jeg, husker Rieber forsøkte seg, men vet ikke om det ble noe av.

Nå har jo Pelsberederiet på Sjøåsen også gått over ende for siste gang så det meste blir nok gravd ned.

Trist at en sånn ressurs bare skal kastes bort på den måten, men.. :(

Link to comment
Share on other sites

Det er undersøkt på flere hold, men såvidt jeg vet er det ingen som har funnet oppkjøpere som er interessert. I Hine Hårde kjøpte Bøndenes Salgslag elgskinn, men jeg tok kontakt med det som i dag heter Norilia, og de hadde fått solgt sine siste elgskinn til Tyrkia med dundrende tap etter å ha hatt dem på lager i flere tiår. Altså - ikke interessert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...