Jump to content

Vedlikehold jaktstøvler lær


oddvar

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har prøvd mye forskjellig opp gjennom, men er fortsatt veldig usikker på hvordan man best tar vare på jaktstøvlene sine. Finnes det en etablert sannhet for hva som er best? Hvordan gjør kammerbrukerene det?

 

Selv pleier jeg å vaske støvlene i lunkent vann, for så å la de tørke helt. Når de er knusktørre bruker jeg noe lærfett, som jeg av og til hjelper til med varmepistol for å få til å trekke inni. Av produkter har jeg prøvd det meste, men synes ingenting varer en hel dag med trasking i myr..

 

Smører dere våte støvler? Det gjorde jeg før, men har sluttet med det da jeg ble usikker på om man da hindret læret å tørke.

 

Mvh

Oddvar

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

https://www.alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-fullnarv alfa sine tips om hvordan du behandler lærsko

 

selv bruker jeg bare å spyle av de i vasken/dusjen etter endt tur, smører de inn med wax eller crem mens lærer fortsatt er litt fuktig. lar de tørke, gjentar prosessen ett par ganger.avslutter med kiwi sin polish. holder meg tørr i flere dager, om jeg er borte på en ukestur, har jeg som regel med litt skokrem i sekken som jeg har på skoen om kvelden.

 

myrvann er vell såppas surt at det tærer ekstra fort på impregneringen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen dyre jaktstøvler så jeg bruker forsvarets marsjstøvler, vasker de helt rene og lar de tørke, så setter jeg fyr på en boks med svart skokrem og lar den brenne i noen sekunder før jeg slukker den.... da er skokremen flytende og det er lett å få smørt støvlene skikkelig...når de er skikkelig mettet så får de stå noen timer før de får en omgang med børste og fille ;)

Link to comment
Share on other sites

Det beste tipset er vel å kjøpe to par. Slik at det ene kan tørke skikkelig og smøres før du bruker det igjen. Sleit ut mange par med støvler før jeg begynnte med dette. Jakter du mange dager på rad, så går det hardt ut over støvlene.

Ellers er jeg glad i støvler med forholdsvis høy gummikalosjering, holder tettere lenger og tåler mer juling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i løpet av 3 år brukt 5 par med Alfa Walk king som jeg går rundt med til daglig. De brukte måtte kasseres pga utvikling til guano eim som oppstår når gore tex membranet tar kveld og blir fuktig. Forsøker å impregnere med g-wax som vannavvisende, men dette er et middel som har null bruksverdi, selv med nye støvler og holder ikke lenge på skinnet etter noen meter i fuktig vegetasjon og myr. Det eneste som fungerer er å gni inn minkfett på deffekt membran eller lærstøvel uten membran for å gjøre de vanntette. Jeg smører forøvrig aldri mine støvler og lar gore texn fungere til de er tette for deretter å kjøpe nye.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd det og mulig kan mange råd fjerne lukta, men problemet med velbrukte sko er at sopp og bakterier blomstrer opp igjen når svettefett fra gammel tåfis får ny fukt. Enten må de holdes tørre eller kasseres. Mener forøvrig til TS sitt spm at sko ikke blir mer vanntette, dersom man smører mens de er fuktig. Resultatet blir bare at støvlene bruker dobbel så lang tid på å tørke når utsiden er nysmurt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...