Jump to content

Ladedata 6,5-06


ole j

Recommended Posts

Hei.

Har ladet 6,5-06 noen år og fikk meg en nøtt i dag når jeg skule teste et nytt løp.

normalt så lader jeg med 56 gr N-15 og nosler partittion dette er max i den ene riflen jeg bruker og gir 930 ms så jeg startet på 54 gr med nosler accuboned og satte patron lengden til 0,2 mm fra bommene og når jeg testet så kom det røyk fra lås kassen og tenn hetten spratt ut.

så det ble til at jeg skjøt inn med nosler partittion. Denne ladningen var også over max men samlet bra koreografen streiket så jeg får ikke målt hastigheten

Ser at det er større bære flate på accubond, men jeg startet på en middels hard ladning for en 160 gr kule.

max for samme kule i 6,5x55 er 48 gr og det går ca 20 % mer vann i en 6,5-06 hylse.

Er det på grunn av patron lengden ?

Link to comment
Share on other sites

Dette ligner svært på noe en kamerat av meg var ute for:

 

Han fikk montert et løp i 6,5-06 i Lakelanderen sin - trodde han - men fikk farlig overtrykk. Han kom til meg, og ba meg lade patroner til han "fra scratch" - sikker minimumsladning. Samme sak - det var minst like farlig bak som foran den rifla.

 

Årsaken? Børsemakeren hadde montert og kamret ei pipe i 6,5 millimeter - men det var RIFLINGSDIAMETER - ikke boringsdiameter. Dvs., han hadde i virkeligheten fått ei pipe i 25 Remington Magnum.

 

Kaliber 25 har nemlig BORINGSDIAMETER .250 (ca 6,35 mm), og RIFLINGSDIAMETER .257 (6,5 mm). Mens vår kjære 6,5 (og andre europeiske 6,5-ere) har boringsdiameter .257, og riflingsdiameter .264 (ca 6,70 mm).

 

Kjøp deg patroner i 25 Rem Mag, og se hva som skjer da. (Skyter man 25 RM i 6,5-06, bør man få slapp hastighet, soting av hylsehals, og tvilsom stabilisering - se om det skjer).

Link to comment
Share on other sites

jeg tror i utgangspunktet ikke det har ladet 140 gr med 55 gr N-15og nosler copitittion uten for høyt trykk. PL er fremdeles 0.2 fra bommene.

ja 0,2 mm PL kan være grunnen så neste testladning med pl fra bommene 1,5 mm og med max ladning for 6,5-284

Link to comment
Share on other sites

Når jeg byttet løp på min 7mm.Rem.Mag. måtte jeg starte litt på nytt. Nytt løp er litt ny rifle. Når det gjelder 6,5-06 så har jeg null erfaring, men en del prinsipper gjelder over flere kaliber.

En bekjent jeg skyter pistol sammen med har en 6,5-06. Han kjøpte rifla nybygd fra børsemaker for drøyt 20 år siden. Rifla var kun testskutt av børsemakeren, eieren skulle kjøpe Die-sett senere og komme igang med den senere, det tok over 20 år! Det blei først nå i sommer. Rifla var tiltenkt for presisjon på lange hold,ikke jakt. Rifla ble testet på banen i sommer før jeg ankom, han hadde skutt 2-3 skudd med overtrykk så det holdt. Han viste meg tomhylsene som hadde tydelige tegn på overtrykk. Merke i hylsebunn og utflatet tennhette. Hevarmen hadde vært tung å løfte. Han kunne ikke forstå hva som var galt, han hadde jo startet lavest på ladetabellen. Det første jeg spurte ham om var friflukten på kula, NULL fikk jeg til svar. Han skulle ha maks presisjon. Jeg ba ham om å prøve en friflukt på 2mm. Men han bestemte seg for å gå ned under minimumsladning og beholde null friflukt! Min tanke var at det var godt det ikke satt en homogen kule og stanget i riflebommene der og da. Det siste jeg sa før vi skiltes var FRIFLUKT! Bli kjent med en ny patron med trygge marginer og fornuftig frifukt og myke tradisjonelle kuler i første ogang. Hvor langt han har kommet i dag vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...