Jump to content

Gummiert belegg??


Henrik123

Recommended Posts

Rusler litt med noen kolbeprosjekter. har laget karbonkolbe til Sauer 202. Denne fungerer strøkent utenom at den blir noe glatt når den er våt, samt at kvister mot kolben lager litt mye lyd etter min smak. Noen som har tips til belegg som kan males eller sprayes på for å øke friksjon/dempe lyd?

 

Temker tech 7/sikafleks. Noen som har erfaring med dette?

 

Litt redd for stor friksjon også da det vil "rive i skjegget" ved skudd....

Link to comment
Share on other sites

Biltema har noe som heter gummilakk. Gir behagelig grep som ikke føles glatt. Det kan rives av om man ikke vil ha det mer. Har brukt det noen dager i skogen nå og liker det godt, men det er ikke spesielt holdbart om man skulle få en rift. Koster 149,-. Billig å prøve, om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Dyppvarianten sitter ikke noe bedre. Faktisk er det noe av salgspitch'n; du kan spraye bilen med dette, og når du ikke vil ha gummibil mer kan du bare skrelle det av uten at lakken under går i biter. Populært på felger av samme grunn.

 

Vil du har noe gummiaktid som sitter er det Tech 7 som gjelder. Utfordringen er å få det nogelunde pent. Først seriøs avfetting fulgt av å "dutte" på Tech 7 med malekost med busten kuttet til 10mm. Ha gjerne mer enn en, må kastes etter bruk. Heng opp kolben slik at du slipper å ta i den mer enn nødvendig. Bruk hansker, klissete greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sikaflex! Har sittet i over 10 år på en Remington jeg har. Jeg har hatt helskjegg hele den perioden, men har aldri opplevd lugging. Ser helt for jæ... ut, men det er nok mest fordi påføreren er en klæddsmed :mrgreen: Jeg har sett stokker med Sikaflex som har sett helt greie ut.

Link to comment
Share on other sites

Mott: har du noen erfaring med det belegget? Hvilken følelse det gir, om det kjennes gummiert?

 

Jeg har ikke brukt det på skjefte ennå. Men jeg har kjent på det for noen år siden på lasteplan på pickup, gummilignende men relativt hardt. Struktur vil nok være avhengig av om påføringmetode.

Skal heller komme tilbake når jeg har fått brukt det.

 

Tore

 

http://www.sniperforums.com/forum/diy/1 ... added.html" target="_blank

 

" target="_blank

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt sikaflex. Holdbarhet avhenger veldig av hvordan underlaget er, der det var grovt nok holdt det ok, men der jeg hadde rubbet for dårlig holdt det dårlig, og var mange steder borte bare av gnissinga mellom stokk og skulder på noen dager i skogen. Har nå slipt bort alt, og gitt stokken litt lakk i stedet. Ikke noe særlig holdbar den heller, men kan være at den ikke fikk herde godt nok før børsa måtte ut i skogen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et karbonskjefte og har lett etter muligheter til å få gjort noe med at det skinner mye i solen og, ikke minst, å gjøre det mindre glatt. Av ikke permanente løsninger falt jeg ned på Krylon, men tror kanskje ikke dette er toppen av kransekaka heller...

 

Fra Christensen:

normal_karbonfest.jpg

 

Etter spraylakkert med Krylon:

normal_R8_OD.jpg

 

Krylon er mye bedre å holde i, skjeftet har blitt mye mindre glatt, samtidig er det ikke så rufsete at det lugger i skjegget.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet ser bra ut. Krylon fargen jeg brukte er "ultra-flat" dvs. uten gjenskinn. Dette er olivenfarget Krylon laget for kamuflasje og er god å holde i selv om det skulle være litt regn i luften.

 

Alt i alt bra saker, men skulle gjerne hatt en permanent løsning med samme farge og grepsvennlighet. Duracoat er kanskje et alternativ, men jeg har aldri holdt i noe slikt og er ikke sikker på om herdingen evt. vil kreve varmebehandling av karbonskjeftet og vet ikke om det i såfall vil være så stas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...