Jump to content

Stolsekk med sittekomfort?


AkE

Recommended Posts

Elgjakta er i gang, og hatet til stolsekken min kom tidlig i år. Har en gammel Lill sport stolsekk, som er helt grei til alt annet enn å sitte på. Noen som har gode erfaringer med noen som er hakket mer behagelig til det formålet? De stålstengene er ikke akkurat godt polstret, kunne gjerne tenkt meg ett litt bredere sitteflate også.

Link to comment
Share on other sites

Der skal være en egen tråd dedikert til stolsekker?

Helt klart.

 

Det burde være 1 til ambulerende bærestoler også.

 

Det finnes en del modeller men kundegrunnlaget synes å være utdøende.

 

For de med adresse i leveringsområdet til Royal Mail:

Shakespeare Deluxe Rucksack Chair - Brown/Green

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003 ... H6CH5TSG5D" target="_blank

 

Litt bedre men dessverre utsolgt:

Rucksack Stool With Back Rest and integral Rod Rests

http://www.amazon.co.uk/Rucksack-Stool- ... B00AHXYCE0" target="_blank

 

Kan leveres til de innen leveringsområdet til Royal Norwegian Mail:

Harkila Abisko Rucksack Chair Green Melton Wool

http://www.amazon.co.uk/Harkila-Abisko- ... ack+chairs" target="_blank

 

For fisketuren:

http://www.amazon.co.uk/Wychwood-H4034- ... grid_i_2_0" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ikkje så rart om kundegrunnlaget er utdøyande, som Jim114 skriv. Det er jo ingen av produsentane som virkar å vere i stand til å sjå at alle variantane dei lagar er altfor høge for rifleskyttar. Du må jo leite fram ei dump å sette stolen i for at du kan skyte sittande med albogestøtte på knea. Dagens stolar passar til harejegerar som skal svinge hagla. Det burde ikkje vere rakettforsking å få laga nokre som faktisk fungerer for elg-, rådyr- og hjortejegerar også.

Link to comment
Share on other sites

Det sto en test av stolsekker i Jakt & Fiske (hvis jeg husker rett) for noen år siden. Sekkene hadde to gjennomgående svakheter: Begrenset bærekomfort og for stor sittehøyde (til at man får anlegg for albuene på knærne).

 

Jeg ville sett nærmere på stolsekken til Fjällreven. Her sitter man direkte på lokket. Disse skal ha bra bærekomfort.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte i fjord ett sammenleggbart campingbord på Biltema med klappkrakker/stol inni.

Krakkene ble forkastet mot vanlige campingstoler og havnet derved i jaktrelatert boden min, disse passer fint i sekken men er litt høy for rifleskyting med annleg på knær slik som sekkene, men jeg kompanserte med skytestav fra samme leverandør.

Må få lov til å anbefale å ikke bikke på disse da jeg ble liggende i lyngen å kave da rørkonstruksjonen knakk i bolthullet :shock: så nå har jeg bare 3stk igjen 8)

Må også sies at under årets jakt har verken krakk eller stav foreløpig vært med ut på elgjakten men nå når dere har minnet meg på dem så skal jeg legge dem i jaktbilen, så kanskje...

ABU har en fiske stolsekk for junior men vet ikke den eksakte høyde og volum på denne men det kan vel være at den er vel liten og spinkel for en voksen jeger.

Link to comment
Share on other sites

Det kan lages en terning i isopor og ducktape slik de bruker på jaktfelt med hempe som kan festes i ryggsekk.

Da har du en lett og varm klosse til å sitte på, mangler riktignok ryggstøtte.

Det kan lages 3 litt forskjellige lengder på sidene slik at det passer litt forskjellige underlag/poster.

Link to comment
Share on other sites

Bergans Tuva kom med en liten klappstol for en del år siden, vet ikke om den er på markedet lenger. Men stolen var ikke noe særlig, hadde en lei tendens til å synke hvis ikke underlaget var hardt.

 

Mulig man må en tur i garasjen og fundere litt på en sånn isoporboks, av en eller annen konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Bergans Tuva 45 L, på andre året. Er som tidligere nevnt i tråden løs stol. Denne stolen er kortere enn andre faste stoler jeg har prøvd, og relativt lett. Den er likevel solid. Jeg veier +110 og den har ikke gitt etter enda. Man kan også velge om man vil ha med stol eller om posten fønker best rett på bakken med sitteunderlag eller Jervenduk.

 

I år er sekken kommet i 50L. Ser veldig bra ut: http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/P ... ID=1004005

Jeg vet at også 45 literen bør være å få tak i rundt i det ganske land.

 

Jeg har vært veldig godt fornøyd med sekken, den har god plass til det jeg trenger på dagsturer og er veeeldig mye bedre å bære enn alle "vanlige" stolsekker jeg har prøvd. Den har også eget rom til børsa mellom hovedrommet og ene sidelommen, med strømpe under til pipa. Får fint nedi børsa med demper.

 

Uansett stol er min erfaring at det kan være greit å ha et ekstra lag oppå stolen. Hvertfall når posteringen begynner å trekke ut. Jeg bruker enten et filtsitteunderlag fra Brunst, eller en sånn oppblåsbar pute.

Link to comment
Share on other sites

En gang så jeg reklame for en plastplate som passet oppå klappstoler/sekker med en svingplate oppå der igjen, slik at man kunne sitte uten å få rørene opp i ræva og samtidig kunne dreie seg lett og lydløst rundt.

Den hjelper vel negativt på høyden men øker komfåren, noen flere som husker den?

Tuva har vært ønskesekken i mange år, men den har foreløpig ikke blitt kjøpt...

Link to comment
Share on other sites

Personlig så har jeg gitt opp stolsekk-konseptet. Blir gjerne et kompromiss mellom ikke kjempegod sekk, og ikke særlig god stol. I stedet så har jeg gått over til en jaktsekk fra Norrøna med god bærekomfort, og den laveste Walkstool Comfort stolen oppi sekken eller under kompresjonsreimene. Sitter bedre og bærer mye bedre.

Det skal sies at selv den laveste Walkstool'en godt kunne vært litt lavere. Vurderer å modifisere den litt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt den laveste av walkstool modellene og er enig med "jomjom" i at disse skulle vært litt lavere, dette gjelder nesten alt av sekker og stoler til jakt foresten :evil: Men idag så moddet jeg walkstoolen så den ble 5cm lavere og vips, helt perfekt for sittende skyting for meg :D.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tok av beina, klemte inn stopperne som er et plastikk klips. Lagde meg en krok som jeg dro ut dette klipset med, Boret nye hull 5 cm lengre nedpå beina, satte på plass klipsene igjen i de nye hullene og vips :) Utrolig knotete forklart, men du skjønner hva jeg mener når du kikker på det klipset.Det er ikke nødvendig å kappe noe som helst da dette bare fører til at den enden som går inn i stolen blir lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...