Jump to content

357 ladning i 4" revolver


Geir Småvik

Recommended Posts

15,5gr N110 med 158gr frontier COL 40.4 bør få deg i mål.

 

Ellers er 180gr blykule med N110 prøv 13,5gr og gå oppover herfra, kuleform/lengde er kritisk/avgjørende her for kruttmengde.

 

Går utifra du har chrono, og er kjent med hjemmeladning.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet vil N110 være god medisin til 357 mag, men her er det såpass kort pipe (hvorfor ?) at jeg heller ville vurdert N105 eller kanskje N350 eller 3N37.

Ellers er jeg redd for at det kan bli mye skrik og lite ull siden mye av kruttladinga vil svis av utenfor løpet.

Frontierkula er den kula jeg har hatt vanskeligst for å få faktor på uten å lade til rødstreken, men andre kan jo ha gjort seg andre erfaringer.

Vil heller gå for en tung blykule, gjerne 180 grains som nevnt over.

Om du stapper ca. 10 grains N105 bak den, burde du ha et godt utgangspunkt for en grei faktor med et snilt trykk såfremt våpenet ellers er bra mht. avstand mellom tønne og løp.

Link to comment
Share on other sites

N105 er raskere krutt, med de fordelene og bakdelene dette fører med seg.

Mer fart i kort løp får man ikke! av raskere krutt ved samme trykk! det er tregt krutt som gjelder.

 

350 og 3n37 er vesentlig raskere, med slike krutt for faktor og så kort pipe skal du virkelig vite hva man gjør, dette er mildt sagt feil side av rødten. Med 350 og 3n37 Vil ikke jeg heller være i nærheten :( selv med CIP 357 mag trykkstandard er dette lite optimalt/farlig. Argumentet om 3n37 f.eks. over 110 p.ga. uforbrendt krutt/flamme/røyk/whatever er også litt ugyldig, siden 3n37 er flammeball krutt nr 1. Jeg bruker 3n37 i ymse magnum når jeg skal showe litt og ønsker mye flash.

 

Som sagt før, med N110 og riktig kule er 4" problemfritt for faktor.

Link to comment
Share on other sites

..... burde du ha et godt utgangspunkt for en grei faktor med et snilt trykk såfremt våpenet ellers er bra mht. avstand mellom tønne og løp.

 

Og her setter Gringoen fingeren på et punkt som er viktig når du ønsker deg energi utav korte piper- sylinderåpningen din. Har du målt hvor stor den er?

 

Verktøy for jobben koster lite:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleve ... stk-16851/

 

Samtidig kan det være lurt å starte med å shimme revolveren til minimalt med slark(først shimmes spill mellom yoke/ramme, deretter lengdespill mellom cylinder/yoke/ramme), både for å minimere banking med harde ladninger, og fordi shimming gjør det lettere å måle den reelle åpningen.

 

http://www.brownells.com/rifle-parts/tr ... d9858.aspx

Link to comment
Share on other sites

Enig med dem som påpeker at åpning mellom løp og tønne er viktig. Jeg bytta løp i min 686 6" og satte inn et nytt orginalløp. Det passa "nesten" rett inn, men ble litt stor åpning (husker ikke målet).. Jeg fant ut at jeg skulle teste litt før jeg ev. fikk satt tilbake løpet en gjenge..

 

Mag 1 skudda jeg vanligvis bruker holdt med gamle løpet rundt 203 i faktor. Med nye løpet holdt de 175...... Satte tilbake løpet og justerte åpning (takk til PPC-skytter`n) og fikk 205 i faktor :)

 

Så mitt inntrykk er at løpsklaringen har like mye å si som et par tommer løp fra eller til

 

Når dette er sagt må jeg jo innrømme at jeg har testa litt magnum i min 686 2,5" og der går nok grensen for å klare faktor uansett klaring :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...