Jump to content

Hvilken liten/lett kikkert med utvendige tårn til jakt?


Lasse

Recommended Posts

Hei og hopp :)

 

Driver og leter litt etter en liten og lett kikkert til jaktbruk. Har noen noe tips her?

Jeg har ikke så mange kriterier bortsett fra at kikkerten må ha utvendige tårn, helst med cm klikk.

Har en Vortex 4-16 med cm klikk men denne syntes jeg blir for tung for fuglebørsa.

Helst en kikkert som koster såpass lite at jeg ikke må selge bilen ;)

Er og en stor fordel om det går å få kjøpt ekstra tårn til kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme krav, og endte med en slik som Hans Kristian nevner, med CDR turrets. ( kulebanekomp, ikke sidejustering)

Den veier nesten ingenting, og er rimelig men har 0,7 knepp og en relativt ubrukelig kulebanekomp. Den må låses med tape, ellers justerer den en omdreining eller to på eget initiativ mens man går.

Link to comment
Share on other sites

Hei:

Hvis1,25-4x20 er tilstrekkelig kan Leupold VX-R Patrol kanskje være noe. Lett og rimelig sikte med utvendige tårn som er lette å holde styr på, (1cm klikk må spesifiseres, ellers får du noe moa-greier). Opplyst retikkel i ettpar varianter. Jeg har SPR firedot og liker det meget godt, da det er lett å finne retikkelet raskt. http://www.leupold.com/tactical/scopes/vx-r-patrol/" target="_blank" target="_blank

 

Kurant sikte til kurant pris. Nesten 7000,- over disk i Norge, du sparer mye på å handle fra USA (feks theopticzone.com).

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ser at Leupold VX-R Patrol 3-9x40 kanskje er perfekt til mitt bruk. Nesten 200gram lettere en Vortexen min :)

Jaktfall selger denne for 6-7000kr men for eks opticsplanet tar 595dollars... Noen som vet en plass i det store utland som sender til Norge og har greie priser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på leting etter et lett kikkertsikte med åpne tårn til en jaktrifle med lav vekt på lavt budsjett.

Nytt av året er Redfield Revolution Tac 3-9x40.

 

Hyggelig pris rundt $240 i 'hjemlandet'

Vekt: 357g.

 

redfield_tact.jpg

 

http://www.snipercentral.com/redfieldrev.phtml

 

Noen som har noen erfaringer med dette siktet allerede? MOA-klikk plager meg ikke, og jeg har hatt den første utgaven av Revolution 3-9x40 på en CZ455 og en M67 og var godt fornøyd, så jeg er i grunnen komfortabel med Redfield som merke.

Link to comment
Share on other sites

De har Ikke med mil klikk :/

 

Du må spesifisere at du vil ha mil-klikk. Leupold lager det, så da får du det hvis du sier fra til forhandler. Jeg sendte en e-post ved siden av bestillingen, da det heller ikke hos opticsplanet var mil alternativ å bestille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...