Jump to content

Norrøna Recon dress


Espen_H

Recommended Posts

Noen som har prøvd Recon dressen? Evt den militære M/2002 fra Cato Ringstad?

Var å kikka litt på den på XXL idag. Virket ikke særlig lydløs, men kjente at det var kvalitet da!

 

Er på utikk etter dress til jakt, men dersom jeg kan legge litt mer penger i det for å få skikkelig varer som kan brukes til mer enn bare jakt!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Bruker Recon en del, og fremstår sterk og god å gå i. Men den er ikke spesielt lydløs nei, det er heller ikke lagt vekt på at den skal være det. Men en god dress spesielt om du går mye på rype eller småvilt der det ikke trengs absolutt stillhet.

Ringstad dressene er noe av det samme, men er av intrykket at den ikke er på langt nær så slitesterk som Recon dressen.

Vil du ha en dress som er litt mer lydløs ville jeg sett på Norrøna Finnskogen. Den er tyngre og puster ikke fult så bra, men likevel en dress du burde se på.

Link to comment
Share on other sites

har brukt recon dressen noen år, den er som nevnt ikke lydløs, men tror ikke du finner noen med samme kvaliteter som er mer slitesterk. Sammenlignet med Ringstad dressen er den myk og behagelig, snittet/utforming er også bedre. Vil ikke anbefale Ringstad dressen!(har prøvd denne også) Recon dressen kan jeg absolutt anbefale som en slitesterk god dress, men skal du ha en lett, myk, mer eller mindre lydløs dress finnes det absolutt bedre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Ringstad sin den militære utgaven av samme dressen? Trodde nemlig det jeg... :?:

Brukt den på vinteren også?

 

 

Grunnen til at jeg så på nettopp Recon er fordi jeg kommer til å bruke dressen til:

- Jakt (fugl, elg, hjort, osv)

- Turer på høst og vinter

- Ettersøkninger (Røde kors og Norske Redningshunder)

- Og når det er skikkelig dritt vær og man trenger den beste jakka! :)

Link to comment
Share on other sites

nei ringstad sin er ikke den samme, Norrøna leverer militær modell (dvs camo, ellers lik) av recon.

som sagt ikke sammenlignbare.

 

ja har brukt den også på vinteren, fungerer som annen 3-lags gore-tex dvs etter mitt syn bra. men som sagt er noe tung og kraftig, du må nesten vurdere opp mot hvilken slitasje / bruk du ser for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Recon dressen. Og har brukt den en god del. Den er som nevnt langt fra lydløs. Snittet i buksa passer ikke meg veldig godt, spesielt den litt rare strammemetoden nede passer meg og mine støvler dårlig. Lommene er jo av nylon-netting og man kan ikke ha noe annet enn papirkart i dem uten at det hele blir "slengete og slaskete". Du må ha et lag med superundertøy el.l. ellers virker den litt stiv og ubehagelig. Men den puster veldig bra og er selvsagt helt vanntett... Konklusjonen for min egen personlige del er at den ikke passer meg særlig godt. Og prisen til litt over sju tusen kroner passer meg i det hele tatt svært så dårlig. (Jeg var heldig og betalte ikke noe for den.... :D )

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Recon dressen? Evt den militære M/2002 fra Cato Ringstad?

Var å kikka litt på den på XXL idag. Virket ikke særlig lydløs, men kjente at det var kvalitet da!

 

Er på utikk etter dress til jakt, men dersom jeg kan legge litt mer penger i det for å få skikkelig varer som kan brukes til mer enn bare jakt!

 

Espen

 

Jeg har akkurat handlet Pasvik II fra Bergans. Denne er lydløs. Har brukt den for lite til å komme med ei brukererfaring. Men var ute på en tre timers tur i skogen på lørdag, i vanlig Sør-Helgelandsvær på denne tiden (les:kraftig regn :evil: ) og den holdt meg knusk tørr. Det er rikelig med lommer i jakken, nesten i overkant, og den kjennes lett og behagelig å ha på. Passformen er vel ganske normal skulle jeg tro. Betalte 5200 for jakke og bukse.

Dyrt nok, men gleder meg til å ta den i bruk. Har en kompis som har jaktet med denne i flere år nå. Tror han kommer til å gå for denne også neste gang :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slitt ut en Recon dress. Det tok 6 år med ca 30 mil med jakt per år. ca 35/65 % vinter og høst.

 

For å oppsummere det veldig kort: Hadde dressen kommet i (nesten) hvilken som helst annen farge ville jeg gladelig betalt det dobbelte for den og kjøpt meg ny uten å blunke. Grønnfargen er desverre så mørk at den fremstår som svart i de fleste situasjoner, og ja den bråker litt.

 

Jeg kunne virkelig tenkt meg denne dressen i noe ala jerven camo men hadde bukket og takket om jeg hadde fått den i grå, lys brun og/eller lys grønn. Jeg kjøper meg sikkert en ny Recon dress til neste år og fortsetter med løsningen min med å bruke camo overtrekksdress når jeg må kamuflere meg eller dempe lyden fra dressen.

 

Komforten av å til en hver tid være tørr, varm og trygg pga jaktdress i overkill-klassen er for meg ubetalelig (og jeg d..... ikke penger).

Link to comment
Share on other sites

Fick en komplett Recon dress i somras. Skall inviga den nu om ett par veckor. Den passar mig perfekt. Har provat den med ullundertøy(Aclima HotWool),Norrøna falketind fleecedress ,samt Finnskogen WS jakke under,som passar perfekt :!::D Till vakjakten på kvällen byter jag ut Finnskogen WS jakken med en Bergans "Hitra" fiberpelshettejakke :!: Dressen osar kvalitet :!: Och så ser den jävligt tuff ut :!:8)

Link to comment
Share on other sites

Recon dressen er nok den dressen som tåler mest juling. med riktig vask og reimpregnering, så er denne dressen "drøy" når det gjelder vann og vindtetthet. Ville ikke satset på Ringstad, Helly-Hansen eller Bergans sine kopier av denne dressen. Har prøvd alle sammen med flaget på skuldra. det er ikke uten grund at de "skarpeste" avdelingene i forsvaret bruker recon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Noen som har prøvd Recon dressen? Evt den militære M/2002 fra Cato Ringstad?

Var å kikka litt på den på XXL idag. Virket ikke særlig lydløs, men kjente at det var kvalitet da!

 

Er på utikk etter dress til jakt, men dersom jeg kan legge litt mer penger i det for å få skikkelig varer som kan brukes til mer enn bare jakt!

 

Espen

 

 

 

Jeg hadde Recon under elgjakta i fjor, men bråkte noe veldig syntes jeg, så den solgte jeg....

Men uten tvil en skikkelig solid dress....

Bruker nå Härkila Pro Hunter, og er kjempe fornøyd... :D

Hadde før Recon, Härkila Lappmark, som jeg brukte i 12år :shock: før den ble utslitt, derfor tilbake til Härkila.... Pro hunter`n er vel mere en ren jaktdress, men anbefaler å ta en titt på den...

Link to comment
Share on other sites

Min velbrukte :D Reconbukse har revnet fullstendig i sømmen i skrittet, og det skulle jeg gjerne ha reparet. Noen som vet om vanlige "sydamer" klarer å reparere slikt og få det vanntett i samme slengen? Er det evt. mulig å få Norrøna til å reparere slike skader?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...