Jump to content

Skogsfugljakt/storfugljakt


TommyT

Recommended Posts

Følg bekkedaler og blandingsskog på denne tiden, topper og fururabber senere på høsten. Plasser med masse bær er også verdt å bruke litt tid på, ellers er det bare å gå på og gjøre seg noen erfaringer, og være kjent i terrenget er en stor fordel når man er støkkjeger! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å gå langsmed skråninger under rabbene. Fuglene liker å sitte slik til at de lett kommer på vingene.

 

Lokk kan brukes, men gjør det gjerne ved myrkanten tidlig, tidlig om morgenen. Bruk også gjerne lokkefugl (bulvan heter det vel). Ellers har jeg faktisk klart å lokke til meg orrfugl mens jeg har blåst i orrelokken, gående. Satte meg på stolsekken og lokket frem to til, men de hadde så dårlig tid at jeg ikke rakk å få opp hagla engang før de var borte. Men etter det har jeg alltid med den i sekken, for om du hørere fuglen spille, noe man fort kan gjøre mye av dagen, kan du prøve selv. Har ofte fått svar da, men fuglen har ikke kommet. Men har man litt tur. :-)

Link to comment
Share on other sites

Unngå å eksponere deg.- Gå ikke over åpne plasser eller myrer men hold deg i stedet 10-15m inne i skogkanten.

"Tyste" klær selvsagt,... man behøver ikke se ut som en "kriger", eller overdrive med camo, men vite hender i bevegelse synes langt.

Jeg bruker tynne camo-hansker og caps (eller hatt) ved all still/smyg-jakt.

 

Slå lens..ofte :D... neida tuller bare, men det er ofte da de letter.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Slå lens..ofte :D... neida tuller bare, men det er ofte da de letter.

Mvh

Veldig ofte, når jeg stopper opp og kalibrerer kompasset på GPS'n, dvs står og virrer rundt i ring ett par ganger, så spruter fuglen ut av buska rett frør "kalibrering OK".

Så rådet er,, å stå å late som du pisser eller kalibrerer, men være ytterst klar med hagla..... :P

Link to comment
Share on other sites

Ikke gå for fort, men ikke for sakte heller. Like viktig er det å gå litt i sikk sakk, og ikke i en rett linje fremover. Går du på rett linje, løper fuglen i motsatt retning, og den vil ikke ta til vingene. Ergo du vil ikke se den, om du ikke er heldig.

 

Ikke legg hagla langt fra deg under pause, brått kommer det en overflyger. Tenk også sikkerhet for all del.

 

Ikke gå midt over myrer. Ta å gå en 4-10 meter inne i skogen rundt myra, og prøv å få de til å fly ut på den. Så du får et klart skuddbilde uten å måtte ta hennsyn til vegitasjon. Viktig og ikke gå for langt inn, så du mister skytefelt ut mot myr. Vegitasjons tykkelsen, og skudd avstand bestemmer hvor langt inn du kan gå.

 

Jeg har endel skrenter i terrenget mitt på noen meter høyder, som ikke er mulig å komme over. Mange ganger tar jeg opp fugl i slike områder. Da de ikke har mulighet til å rømme videre oppover til beins. Da blir det gjerne kjappe sideskudd som gjelder.

 

I begynnelsen av jakta, trykker fuglen veldig. Siste oppflukten jeg hadde, var 3 tiurer og ei røy på en 10m hold. Satt nøyaktig på samme sted som året før :-). Ble to solide bom!! :-D

 

Merk av de plassene du tar opp fugl. Der er det som regel fugl hvert år, med visse unntak selvfølgelig. Husk å skyt litt kråke, skjær og ravn i tillegg. Godt viltstell, og ekstra god jakt trening.

 

Har alltid med kråke lokkefløyte. Under ei kaffepause lokket vi inn ei nøtteskrike. Skaut den, og tok kaffe. Tok et par blås til, og vips satte Tiurn seg i toppen av grana rett ved. Hagla 5m unna. Ble ikke fugl der gitt!!

Link to comment
Share on other sites

Beste rådet er å gå sakte men uforutsigbart og når du stopper - stopp lengre enn du tror er nødvendig.

Mange fugler er rimelig selvsikre - de regner med at du har tenkt deg videre. Når du da stopper, så tar det litt (lang) tid før selvsikkerhetslageret er tømt og de hiver seg uti det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også inntrykk av at fuglen trykker dårlig i vind, men i dag var det vind og litt regn og fuglen trykka veldig bra. Hadde 3 orrfugl som letta på 1-2m hold :) Hadde også noen storfugl som trykka bra, men jeg brukte bikkje da så det har litt lettere for å trykke da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...