Jump to content

Registrere ekstra løp på Howa?


Elltho

Recommended Posts

Hallo!

Er på trappene med å kjøpe ny børse, og har da kommet over en Howa 308, med ekstra løp type 6BR.. Børsa er reg som en 308.

Lar det seg gjøre å få registrert br-løpet? Slik jeg har forstått det, er våpennr på kassa, og ikke på løpet?

Man får vel heller ikke kjøpt ammo uten våpenkort på 6BR?

 

Takknemlig for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Løp/pipe er skrudd i låskassen på de fleste rifler. Det kan da skrus ut, og et nytt skrus i. Man kan ha en dunge piper til en låskasse, bare de er tilpasset til den.

På nye rifler er pipa nesten uten unntak skrudd til med "mye" moment, og krever litt mer enn ei oljefiltertang og ei skrustikke for å skru av. På eldre, originale rifler sittet pipa oftest "noe inn i helvete". Men en børsemaker kan skru ut pipa, og tilpasse ei ny, og man kan bytte.

 

Noen bruker en muffe (Heen-muffe er en type) som er skrudd i låskassen, og har fingjenger inni, så en kan skru inn og ut piper med håndmakt.

Andre bruker de originale låskassegjengene, det er mer eller mindre egnet ettersom hva slags gjenger det er/var i låskassa, men som regel er de såpass grove at de krever et tiltrekningsmoment utover det en får til med å holde i delene. Man har da spesielle Skrustikker til pipa, og ofte en "nøkkel" til låskassen.

 

Sauer, S&L, Blaser, AI, Barrett, PGM mfl. har piper som er klemt fast i låskassen og som er laget for å løsnes med en umbrakonøkkel. På disse riflene låser sluttstykket i pipeenden, og låskassen er redusert til glidekasse...

 

På SSG69 og på Sauer 101, og noen andre rifler er pipa "presset" fast i lås/glidekassen, kassa er klemt sammen i et verktøy, som en del av produksjonsprosessen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Riktig riktig. Jeg så for meg at dette var "sveiset/presset" sammen på noe vis så lenge det ikke var systemvåpen det var snakk om. Jeg stilte et lignende spørsmål til noen med en Howa, å de mente det var likegreit å bytte ut løp og låsekasse (i en og samme del) enn det var å bare bytte løp. Er dette feilaktig eventuelt?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det jo i praksis å bytte hele rifla. Poenget med løse piper er jo at du kan, som m67 skriver, ha en dunge løse piper til ei enkelt kasse. Og dermed tar man ikke opp plass i jaktvåpengarderoben..f eks. Og pipen i Howa er gjenget og like godt egnet til "hjemmebytte" som de fleste andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...