Jump to content

Zeiss conquest hd 8x30 vs 8x40


villmannen

Recommended Posts

For å forvirre deg enda meir...kvifor ikkje 10x32? Den har eg..meget fornøgd! Du ser mykje beire detaljer på litt avstand med 10x. Og det at ein ikkje klarer å halde stille en 10x.....den kjøper ikkje eg.Det går fint!! Kjøpte min til 4700kr på xxl venners vennetilbud. Kupp spør du meg... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler ingen noe annet enn 8x. (kanskje med unntak av 10x56 for stasjonær jakt. Og i mørket om du begynner å bli noen år og har mindre maksstørrelse på pupillen)

 

forstørrelsesgevinst med 10x koker bort i vibrasjon, men du mister mye synsfelt og utgangspupill.

Rein på 3km ser du likevel og dårlig sikt er oftere begrensende.

 

Videre er eneste ulempe med 8x32 Vs 8x42 at det litt lettere å få blackout om øyet ikke er helt sentrert. Men frem til en stund etter solnedgang vil ikke bildet i en god 8x32 oppfattes som mørkere enn en 8x42. Ikke før pupillen din blir større enn 4mm.

Vektforskjell er betydelig.

Om natta kan en 7x42 fungere bra og kan erstatte en 56mm til nød. Da kommer 32 til kort.

 

Hadde ønsket meg en 7x32 om det fantes.

 

Har selv en conquest HD 8x32 som jeg er godt fornøyd med. Masse for pengene. Mener å ha lest at 42ern ikke er relativt sett like mye for pengene og ikke like bra optisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er 8x42 som har gjort det bra i tester i Europa, så tror ikke den er "dårligere enn 32". Jeg har 10x42 zeiss conq hd og skjælver konsekvent som et aspelauv. Kikkerten fungerer likevel kanonbra for meg. Hadde hørt at det var vanskelig å holde en 10x i ro i forhold til en 8x. I min verden er det en myte som blir forsterket hver gang denne diskusjonen kommer opp.

 

Om trådstarter ønsker en 8x eller en 10x får han vurdere ut fra bruksområde. Tror ikke han skal være redd for å ikke klare å holde 10x rolig.

Skal du bruke kikkerten kun på dagtid og tidlig skumring er 32 linse nok. Om du skal bruke den i skumring som til bukkejakt o.l. så ville jeg valgt 42 linse. Har selv prøvd min på måneskinnsjakt på hjort(innmark) og fungerte godt til det også.

 

Kikkerten er uansett det beste du får i denne prisklassen, uansett hvilken du ender på :wink:

Link to comment
Share on other sites

forstørrelsesgevinst med 10x koker bort i vibrasjon, -
I dag satt jeg og fulgte 10 rein i kikkerten fra de snudde på myra under meg, til de forsvant over fjellkammen ved Vesle Hirisjøhøgda, 3,5 km borte, etter vel en halvtime. Jeg brukte Zeiss-kikkerten, 10x30. Jeg merket ikke det grann skjelving på den tida - og ville gjerne hatt mer forstørrelse.

 

Dere som plages med å holde en 10x håndkikkert rolig - hvordan klarer dere å holde våpenet rolig når dere skal skyte?

Link to comment
Share on other sites

Dere som plages med å holde en 10x håndkikkert rolig - hvordan klarer dere å holde våpenet rolig når dere skal skyte?

Tåpelig kommentar. Ikke engang den beste toppskytter holder våpenet helt rolig, selv om det er det man etterstreber.

Prøv en kikkert med bildestabilisator og se forskjellen. Den er faktisk enorm. At du ikke tror det får så være, de færreste gjør det før de faktisk prøver det selv i praksis...

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at det umulig å holde 10x rolig. De mest skjelvne og anpustne vil se godt i en 10x likevel. Sier bare at man ikke ser mer detaljer enn i 8x fordi vinninga går opp i spinninga. (du ser ganske nøyaktig det samme. Prøv på tekst på lang avstand f.eks.)

Men du mister synsfelt og utgangspupill, utvilsomt.

 

Om du absolutt vil ha 10x så ville jeg gått opp på 42.

3.2mm utgangspupill i 10x32 er snaut.

 

Problemet med skyting med støtte er dessuten ikke å holde børsa stille men å få børsa til å gå dit korset hviler (rekylopptak etc).

 

Støtter forøvrig kommentar om stabilisator.

Evt prøv en kikkert på stativ mot en håndholdt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...